La química dels silicats:taller de vidre

En la darrera estada del febrer hem fet vidre a partir de la matèria primera: el diòxid de sílici.

El diòxid de sílici és present en el sauló que hi ha a l’entorn.  El taller consisteix en anar a buscar el sauló, preparar-lo adequadament amb la finalitat d’obtenir un tamany de gra adequat, detectar el ferro que l’emmascara i separar-lo mitjançant una reacció química adequada.

A banda, a partir de diòxid de silici pur i 2 fonents convenientment pesats i amb el tamany de gra requerit; un cop ben barrejat s’ha posat en un suport ceràmic ( gresols) resistent a alta temperatura i s’ha enfornat.

Aquesta activitat té un caràcter transversal, ja que enllaça un ofici antic relacionat amb  Vimbodí ( Conca de Barberà), amb el monestir de Poblet i per altra banda amb l’àmbit científic.

 

 

Resum gener- febrer :2n trimestre 2022-23

Vam començar aquest trimestre amb molta embranzida: actuacions amb 12 centres-9 sortides i 2 estades. Pel que fa a les sortides hem estat bàsicament a Santes Creus, excepte una que va estar relacionada amb l’entorn natural: “El menú dels rapinyaires”. En quant a les estades,ressaltar que han estat de 2 dies: una amb un centre de Secundària i l’altra amb un centre de Primària. El mes de febrer continua igual d’intens: fins al dia d’avui hem fet 5 sortides d’un dia amb 3 centres de Secundària i 2 estades: una de 2 dies amb un centre de Primària i l’altra de 3 dies amb un centre de Secundària. I seguim!

Destaquem una imatge d’una de les activitats d’aquest mes de febrer:” Les Pedres precioses del bosc de Poblet”, en la qual es treballa l’àmbit geològic del territori i està pensada per 2n cicle de l’ESO.

 

 

 

Qui s’ha menjat la toyina al bosc?

Hem anat a recollir els papers de que vam posar al bosc dins la trampa que vam instal·lar . Ha estat tot un èxit.

Us convidem a endevinar qui ha visitat la trampa a partir de les petjades recollides i de les pistes que escrivim:

En estat adult fa entre 40 i 50 cm de longitud, la cua fa entre 21 i 27 centímetres, i el seu pes oscil·la entre 1 i 2 kg. Molt semblant a la marta (Martes martes), no en va tenen avantpassats comuns, però és lleugerament més camacurta i corpulenta, té el musell més camús i les orelles més petites, i es distingeix de la marta pel seu pitet de color blanc que s’obre en forquilla cap a les extremitats davanteres. Té una excel·lent oïda i molt bona vista i olfacte.

El seu pelatge és  marró té una marca en forma de forca a la zona de la gola, que la distingeix de la marta (Martes martes), la marca de la qual és més cremosa i arrodonida.

 

 

La carbonera

El dia 14 de novembre vam estrenar una activitat vinculada al món del carbó: “Qui té el bosc té el poder”, amb alumnes de Cicle superior de l’escola Alfred Potrony de Térmens.
Va ser tot un repte, però n’estem molt satisfets tots plegats del resultat.
L’activitat… Llegeix més»

Activitat setembre-octubre 2022

Aquest curs l’hem iniciat amb una activitat intensa que resumim en aquest article d’inici. El mes de setembre el vam dedicar a la millora d’activitats i a l’organització del  primer trimestre: arranjament dels espais, trobades de coordinació virtuals i presencials, preparació de materials, contactes amb institucions que necessitem per a desenvolupar l’activitat i organització interna del nostre equip.

Per altra banda a finals de setembre ja vam començar a atendre centres: Beat Bonaventura que va fer l’activitat relacionada amb la vinya amb alumnat de cicle inicial. Vam seguir amb una estada de 3 dies la primera setmana d’octubre amb alumnes de 6è de l’escola Les Savines de Cervera. Durant la mateixa setmana vam atendre diferents sortides: alumnes de cicle mitjà de l’escola Tarragona que van fer l’activitat del Bosc animat, alumnes de cicle mitjà de l’escola Enxaneta de Valls que van anar a Santes Creus, alumnes de 1er d’ESO de l’Institut Andreu Nin del Vendrell que van fer l’activitat de L’escanyapolls. La segona setmana vam atendre l’escola Arquitecte Jujol que va fer l’activitat de Santes Creus amb alumnes de CS, El bosc animat amb alumnes de CM i l’Institut Andreu Nin que va fer l’Escanyapolls. La tercera setmana vam atendre alumnes de 2n d’ESO de l’escola Montseny Poblenou que va fer una estada de 3 dies i alumnes de 2n d’ESO de l’escola El Pilar que va fer una estada de 3 dies. La darrera setmana d’octubre vam atendre alumnes de 6è de l’escola Les Muralles de Montblanc que va fer una estada de 3 dies i l’escola IPSI, que va fer l’activitat Verd i Vermell amb alumnes de 2n de BAT. Tanmateix vam anar 2 dies a 2 escoles per a fer un taller preparatori de sortida: a l’escola Martí i Poch de l’Espluga de Francolí per  a preparar la sortida a l’Espluga que vam fer la darrera setmana d’octubre amb alumnes de 3r de Primària i a l’escola Mare de Déu del Roser de Vallmoll per a preparar la sortida que faran a Montblanc els alumnes de 6è.

Seguidament incloem fotografies d’alumnes de l’Institut Andreu Nin mentre fan l’activitat de l’escanyapolls al barranc del Tillar de les muntanyes de Prades.

l’Edat Mitjana a la ZER Conca

La ZER Conca ha treballat el període de l’Edat Mitjana d’una manera profunda i acurada. Durant el confinament, quan “ens quedàvem a casa”, es va oferir als alumnes una proposta de treball relacionada amb l’Edat Mitjana. Els mestres van anar acompanyant els alumnes en el procés d’aprenentatge, durant el qual van elaborar un dossier de treball, van fer un treball final i una valoració.

Una molt bona feina!!

 

Els jueus i l’església de Santa Maria de Sarral

El dia 29 d’abril 2 docents del Camp d’aprenentatge ens vam desplaçar a l’escola de Sarral per a fer un taller relacionat amb el projecte que els alumnes de 6è desenvolupen amb el suport del Camp d’Aprenentatge i el CRP de la Conca. Aquest projecte culmina els dies que els alumnes de Sarral acolliran alumnes d’altres escoles de la Conca, en el marc de l’activitat del teatre.

Els nens i nenes de 6è de l’escola Salvador Ninot seran els protagonistes actius els dies que es farà el teatre i faran de guies dels seus companys. El CdA ha fet recerca sobre les temàtiques escollides, ha generat totes les propostes didàctiques i ha elaborat el material per a què els alumnes poguessin fer el treball previ al taller:

-. Història  de l’església de Santa Maria: fris històric en línia.
-. Arquitectura de l’església i evolució. Propostes matemàtiques
-. Els jueus de Sarral: relat històric basat en personatges jueus de Sarral a l’Edat Mitjana.
-. Contextualització dels jueus de Sarral a l’Edat Mitjana.

El dia que vam anar a impartir el taller vam completar part del treball previ a l’escola, a l’església i al carrer dels jueus, fent un treball de Camp. També van aprendre una cançó i dansa jueva amb la finalitat de conèixer un aspecte de la vida quotidiana dels jueus: “Shalom chaverim”. Es va parlar també de diferents particularitats d’aquesta comunitat: religió, alimentació- pa àzim-, i relació amb la resta dels seus conciutadans.

Va ser un matí molt productiu!

 

 

 

 

 

 

Preparant l’estada als monestirs: escola La Popa

La primera setmana de març vam acollir els alumnes de Cicle mitjà de l’escola La Popa de Castellcir. Van treballar fons i van aprendre i consolidar molts conceptes sobre els quals havien reflexionat prèviament a l’escola, a partir de les propostes de treball previ que els vam lliurar. Van fer molt bona feina de preparació i l’estada va ser tot un èxit. Us mostrem alguns moments d’aquesta tasca prèvia i que les mestres ens han fet arribar: Bona feina!! i moltes gràcies per compartir amb nosaltres la feina que vau fer i que ha suposat que l’estada al Camp hagi estat molt profitosa.

Investigant qui va escriure el Llibre dels Feyts i quina relació va tenir amb el monestir de Poblet; reflexionant sobre la societat a l’Edat Mitjana

Tallers a escoles de la Conca

Aquest segon trimestre hem reprès l’activitat docent amb força: com a Servei Educatiu vinculat al territori, hem ajudat a enriquir l’activitat docent a la Conca de Barberà.

El dimecres 12 de gener ens vam desplaçar a les escoles de la ZER Conca de Barberà amb la finalitat d’impartir tallers relacionats amb l’Edat Mitjana, per a preparar la visita a Poblet que l’endemà van fer a Poblet els alumnes de CM i CS. El dijous dia 13 de gener vam anar a l’escola Les Muralles de Montblanc per a fer un taller preparatori de la descoberta que els alumnes de 3r de Primària faran a Montblanc a principis de febrer. El dia 14 de gener vam anar a l’escola Martí i Poch de l’Espluga de Francolí, on vam impartir un taller sobre l’Espluga medieval que servirà als alumnes de CM per a conèixer més el seu poble i per a facilitar la comprensió de la descoberta que en faran a principis de febrer.

 

L’escanyapolls al Paratge de Poblet

Els dies 29 de setembre i 1 d’octubre vam acollir alumnes de 1er d’ESO de l’Institut Andreu Nin del Vendrell per a estudiar l’escanyapolls al barranc del Tillar. El dia 14
d’octubre ens visitarà un tercer grup del mateix centre. Van aprendre molt i s’ho van passar d’allò més bé. Aquí teniu un exemple d’estudi de les mostres recollides i de la proposta de treball d’una xarxa tròfica.

 

 

La vinya i el vi

El dia 30 de setembre vam atendre l’escola Enxaneta de Valls per a treballar la vinya. Van venir alumnes de 3r i 4rt de Primària i van poder trepitjar una vinya, perdre-s’hi per dins, viure-la d’aprop. Vam treballar l’observació directa dibuixant un cep, i la propietària de la vinya els va fer una introducció al mon del vi. Després van anar a visitar el celler i a fer activitats relacionades amb la vinya: eines, tractaments, productes que s’obtenen del vi, la vinya abans i ara. És una activitat que si té un bon treball previ i posterior té un caràcter transversal i és de caràcter competencial absolutament.