Què li està passant al cranc de riu?

Les poblacions de cranc de riu autòcton han patit una greu regressió en els últims anys als nostres rius i us convidem a investigar-ne les causes i a buscar possibles solucions.
El propi alumat serà l'encarregat de fer una investigació científica per tal de descobrir quines són les possibles causes que han provocat la regressió d'aquesta espècie. A partir de les seves pròpies hipòtesis hauran d'agafar dades sobre el terreny, analitzar-les i contrastar les hipòtesis plantejades. La investigació es fa a partir de l'anàlisi de 4 àmbits diferents: l'aigua, les activitats humanes, els rastres i el bosc de ribera.
A partir de de les conclusions extretes, es valorarà i es fomentarà la participació en algun projecte local de ciència ciutadana o aprenentatge-servei, participant de forma activa en la contribució a l'assoliment del l'ODS 15.

• Activitat de motivació: L’alumnat rep un “Vídeo problema” on se’ls demana col·laboració per ajudar a resoldre les causes que afecten el cranc de riu de potes blanques (cranc de riu autòcton de Catalunya). Un cop vist el vídeo, l'alumnat ha de donar resposta al CdA acceptant el repte i la col·laboració com a investigadors/-es. (correu, carta, àudio, vídeo...)
  • Sessió a l'aula: L'equip docent del CdA es desplaça al vostre centre per fer un anàlisi dels coneixements previs de l'alumnat, donar a conèixer les característiques i requeriments del cranc de riu i a partir del mètode científic, començar a plantejar les possibles hipòtesis a estudiar. Les hipòtesis plantejades per l'alumnat seran el punt de partida per la propera sessió on es realitzarà l'estudi científic al riu.
  • Retallables dels crancs de riu: A partir de diferents retallables, l'alumnat es familiaritza i coneix les característiques principals de les espècies de cranc de riu presents al nostre territori. Us les podeu descarregar en el següent enllaç.

A partir de l'estudi i de les conclusions extretes, l'alumnat haurà de fer difusió de l'estudi fet i fer realitat alguna campanya de sensibilització envers la problemàtica del cranc de riu autòcton, ja sigui adreçada a la comunitat educativa, a les famílies o bé a la població local.

D'altra banda es valorarà la possibilitat d'establir col·laboracions amb alguna entitat municipal o comarcal que ens ajudi a fer realitat una acció de ciència ciutadana o aprenentatge-servei, realitzant alguna acció que afavoreixi la recuperació del cranc der riu autòcton. D'aquesta manera participarem de forma activa en la contribució a l'assoliment del l'ODS 15.

• Aquesta proposta va destinada exclusivament a centres de la comarca que ens sol·liciten modalitat de sortida.
    En cada cas, s'estudiarà la possibilitat de fer l'estudi del riu del propi municipi de l'escola.
  • Es requereix d'una sessió prèvia a l'aula per introduir la proposta didàctica i d'una sessió sobre el terreny.
  • Tota l'activitat es realitza a l'aire lliure i transcorre per camins i senders. Serà necessari que tan l'alumnat com el professorat portin calçat, roba adequada i aigua.
  • Veure quaderns de treball:
  • PRIMÀRIA
  • SECUNDÀRIA