Colades de lava

En aquesta activitat visitem les colades de lava de Sant Joan les Fonts i de Castellfollit de la Roca per tal de reconèixer les característiques més importants de les colades de lava així com el seu origen i la seva evolució al llarg del temps.
En el transcurs de dos petits itineraris s’identificaran els diferents elements de l’estructura interna del basalt (esquerdes de refredament, hàbits de solidificació, colors, aspecte…), s’interpretarà com les colades de lava han envaït i modificat el curs del riu. També s’estudiaran els canvis que han sofert les colades al llarg del temps i si aquestes representen algun risc geològic per a la població de la zona.

Abans de realitzar l'activitat de les colades de lava creiem que és important que l'alumnat tingui una primera aproximació al què és una colada de lava, per tal de fer-se una primera idea del què és la lava i de com flueix.

A partir de la visualització dels vídeos Castellfollit de la Roca. L'evolució d'una cinglera basàltica, L'erosió de la cinglera de basalt , Les colades per dins l'alumnat rebrà, en format molt breu i sintetitzat, informació sobre l'origen, la formació i l'evolució de les colades de lava a la Garrotxa.

Amb la introducció de nou vocabulari i de nous conceptes geològics i vulcanològics, l'alumnat podrà realitzar la visita i l'estudi de les colades basàltiques molta més facilitat i predisposició.

També us facilitem altres propostes que pensem que us poden anar bé:

D'una banda, podeu realitzar dos experiments:

Per últim, us proposem fragments de vídeos de diferents erupcions volcàniques en els que es poden veure i estudiar les característiques (la morfologia, velocitat, temperatura, etc.) de les seves colades de lava:

Des del Camp d'Aprenentatge de la Garrotxa, i un cop finalitzada l'activitat, s'ús facilitaran eines i recursos per tal de poder realitzar un treball posterior amb l'alumnat.

Aquest treball posterior es realitzarà al centre i permetrà a l'alumnat comunicar i mostrar els aprenentatges adquirits durant l'activitat i aprofundir, si és necessari, en els aspectes que creieu més rellevants. En aquest sentit, des del Camp d'Aprenentatge estem oberts en tot moment a noves propostes i formats que facilitin i s'adaptin a la realitat i al dia a dia del centre.

• L'activitat es realitza a Sant Joan les Fonts i a Castellfollit de la Roca. Per tal de desplaçar-nos per la zona serà necessari disposar de l'autocar del centre.
  • Tota l'activitat es realitza a l'aire lliure i transcorre per camins i senders. Serà necessari que tan l'alumnat com el professorat portin calçat i roba adequada.
  • Amb la prèvia coordinació del Camp d'Aprenentatge, i en funció de les necessitats de cada centre educatiu, es pot adaptar la durada i l'àmbit d'actuació de l'activitat.