El pati, espai de relació i aprenentatge (2019)

Com cada inici de curs, el dijous dia 5 de setembre es va realitzar la XVIII Jornada d’Intercanvi d’experiències Pedagògiques al Centre Cutural de Martorell

L’inauguració institucional de l’acte va anar a càrrec de la Sr. Xavier Fonollosa Comas, Alcalde de Martorell i del Sr. Francesc Ballester Lozano, Director dels Serveis Territorials d’Educació al Baix Llobregat.

El tema central d’aquesta jornada ha estat: “El pati, espai de relació i aprenentatge” i la  conferència inicial, amb el mateix títol, la van realitzar la Sra. Carme Cols i el Sr. Pitu Fernández. (*)

(*) Carme Cols i Pitu Fernández són una parella de mestres jubilats que comparteixen amb escoles i altres i col·lectius la inquietud de repensar els seus espais exteriors, amb el desig de crear entorns naturals de salut i benestar. La seva passió per la natura, ja fa quinze anys, els va portar a publicar la pàgina web El Safareig , un espai de diàleg i comunicació sobre els infants i la natura. Els darrers anys la seva tasca s’ha centrat en acompanyar a moltes escoles en l’articulació dels seus espais exteriors com a espais educatius en coherència amb el seu projecte de centre.

A continuació, quatre centres de la nostra zona van compartir experiències reals i molt interessants al voltant d’aquest tema:

El pati, espai d’aprenentatge compartit: Montserrat Soberbio de l’ESC Mare de Déu de Montserrat d’Olesa de Montserrat.

Patis que eduquen: José Luís Delgado, Mireia Espinach i Dolors Mateo de l’ESC José Juan Ortiz de Sant Andreu de la Barca.

El pati obert: un lloc per descobrir i compartir: Noemí Castells i Merche Moro de l’ESC Lola Anglada de Martorell.

“Convivència Staff”, o de com els mestres prenen el sol al pati: Iban Porta, Àngels Saborit i Montse Sansano de l’ESC Juan Ramón Jiménez de Martorell.

Ara que molts centres s’estan replantejant els seus espais exteriors aquesta jornada va voler oferir a tots les/les assistents l’oportunitat de reflexionar al voltant dels canvis d’aquests espais, del seu valor pedagògic, de com organitzar-los, amb quins materials, del paper dels docents i de la implicació de les famílies en aquesta remodelació. En paraules de la Carme Cols Cal que ens preguntem si els patis dels nostres centres responen a les necessitats del nostres alumnes, si presenten oportunitats de joc o bé si són inclusius i treballem per aconseguir que ho siguin.

Des del CRP volem agraïr a totes les persones que van col·laborar amb nosaltres per fer possible, un cop més, la realització d’aquesta jornada. Especialment als docents que tant amablement van compartir el seu coneixement i el treball als seus centres amb tots nosaltres.

Publicació de la Jornada

Fotos de la Jornada