Aprenem amb la llum

Aprenem amb la llum
Modalitat/Àrea: interdisciplinar
Nivell educatiu: Educació infantil (0-3)
Centre: Experiencia intercentres: CEIP Els Convents, CEIP EE Mare del Pontarró de Déu i C. Povill
Contacte: Montse Font i Marien Fuentes
Enllaç:
Objectius
  • Ser conscient de l’existència de diversitats de fonts productores de llum i de les característiques específiques de cada una d’elles.
  • Potenciar la capacitat d’investigació, concentració i deducció, tot creant un hàbit d’observació.
  • Saber localitzar i identificar una ombra, tot vinculant-les a unes condicions ambientals concretes, partint de l’esquema corporal.
  • Potenciar la capacitat d’escolta i de reconeixement mitjançant l’audició musical, tot educant el sentit estètic i plàstic.
  • Gaudir de les activitats relacionades amb l’experimentació i el descobriment de la llum, tot participant de les diverses activitats organitzades i col.laborar en la seva realització, respectant i compartint les aportacions dels altres
Continguts curriculars
  • Com gairebé totes les unitats de programació d’educació infantil el seu plantejament és interdisciplinari, i per tant s’hi treballen objectius i continguts de totes les àrees curriculars.
  • ÀREA 1 – DESCOBERTA D’UN MATEIX
Continguts de fets i conceptes
* Qualitats perceptives de l’ombra, la llum I la foscor
* L’esquema corporal: noció global i segmentació
* El cos com a instrument de comunicació
* Les característiques personals
Continguts de Procediments* Percepció de la llum, la foscor i l’ombra per mitjà dels sentits.
* Reconeixement de la pròpia ombra; estàtica, en moviment o de grandàries diferents.Continguts d’Actituds* Esforç per vèncer la por de la foscor
* Desig de saber i curiositat
* Creació d’un hàbit d’observació

 

  • ÀREA 2 – DESCOBERTA DE L’ENTORN NATURAL I SOCIAL
Continguts de fets i conceptes
* Els conceptes de llum, ombra i foscor
* Fonts de llum
* Característiques i diferències de la llum natural I artificial
* Elements opacs i translúcids
* Les condicions ambientals requerides per produir ombres
* Propietats de l’ombra
Continguts de Procediments
* Experimentació amb la llum natural i artificial
* Observació directa dels canvis que es produeixen en una cambra quan s’enfosqueix o s’il·lumina
* Observació i identificació d’ombres de persones i situacions
* Possibilitats de les ombres
* Experimentació de les ombres de llum natural i artificial
* Observació i comparació de la llum amb elements opacs i translúcids.
* Manipulació i coneixement d’estris que produeixen llum
* Observació i comprovació de les característiques i propietats de les ombres
Continguts d’Actituds
* Gust i satisfacció per les activitats col·lectives
* Participació en l’aportació, la conservació i la recollida de material
  • ÀREA 3 – INTERCOMUNICACIÓ I LLENGUATGE
LLENGUATGE VERBAL
Continguts de fets i conceptes
* Vocabulari referit al tema de la llum: llum natural, llum artificial, sol, lot, focus, projector, projectar, il·luminar, enfosquir…
* Vocabulari referit al tema de les ombres: ombra, projecció, terra…
Continguts de Procediments
* Adquisició i utilització del vocabulari referit al tema: llum, ombra, projector, sol, focus, lot…
* Formulació d’hipòtesis
* Establiment de petits diàlegs
Continguts d’Actituds
* Interès per verbalitzar les pròpies emocions i els aprenentatges
* Exteriorització de dubtes i descobertes personals
* Atenció de les explicacions dels altres companys
LLENGUATGE MUSICAL
Continguts de fets i conceptes
* La música com a mitjà d’expressió
* Coneixement auditiu i anàlisi de sons
Continguts de Procediments
* Demostració d’estat afectius produïts per la música a través del cos
* Improvisació amb el cos partint de diferents elements musicals
* Reconeixement i diferenciació auditiva dels sons de l’entorn
Continguts d’Actituds
* Sensibilitat davant de l’expressió musical
* Interès pel manteniment de l’atenció i la concentració
* Interès i respecte per les activitats musicals
LLENGUATGE PLÀSTIC
Continguts de fets i conceptes
* Valors de lluminositat I foscor
* Valors d’elements opacs i translúcids
* Els colors fluorescents mitjançant la foscor
* Ombres xineses
Continguts de Procediments
* Confecció del material adient per les activitats
* Correspondència entre els termes claror i foscor i el valor visual que representen
* Reconeixement de les ombres xineses
Continguts d’Actituds
* Tenir cura en la manipulació i utilització del material
* Cooperació en el manteniment de l’ordre i la neteja dels estris emprats.
LLENGUATGE MATEMÀTIC
Continguts de fets i conceptes
* Nocions de mida: gros / petit
* Nocions de distancia: a prop / lluny
Continguts de Procediments
* Classificació visual de les ombres segons la mida
Continguts d’Actituds
* Interès pels resultats de les experiències dels companys i les companyes
* Interès per les explicacions de l’educadora
Descripció
  • LES FONTS DE LLUM – D’on ve la llum?
    * TRANSPARÈNCIES – Què passa quan travessa un material?
    * OMBRES – Què passa quan no pot travessar un material?
    Els diferents propostes educatives condueixen a que tots els aspectes es relacionen i interactuen entre si.EXPLORACIÓ GENERAL
    * En titella GENÍS, introdueix el que treballarem al llarg de la unitat DIDÀCTICA amb els infants, (en tot moment estarà visible a l’aula en el racó de la llum). Aquest ho farà mitjançant una carta en la qual explicarà el que farem a l’aula al llarg de les diferents sessions. Aquesta la portarà ell quan arribi a l’aula dins d’una caixa de cartró, tot desvetllant el factor sorpresa dels infants.
    * Carta als pares, on s’explica el que farem a l’aula en aquest tercer trimestre, tot demanant la seva col·laboració.
    D’on ve la llum?
    EXPLORACIÓ
    * En titella Genís explicarà als infants el conte de la LLUM mitjançant imatges seqüencials, tot introduint el que posteriorment treballarem
    INTRODUCCIÓ
    * Jugar a enfosquir i il·luminar l’aula: tenir l’aula completament foca i obrir a poc a poc una finestra perquè es vagi il·luminant gradualment: repetir l’acció també en sentit invers. (tant amb llum natural com artificial)
    * Elaboració d’una caixa de llum (en el seu interior hi ha un lot) i anar fent forats i mirar com va sortint els raigs de llum.
    * Presentar diferents elements que produeixen llum, que siguin naturals o bé artificials, amb imatges reals.
    ESTRUCTURACIÓ
    * Els elements presentats anteriorment seran col·locats en un mural, el qual presentarà tant el medi natural com l’artificial, formant amb els objectes una situació de conjunt.
    APLICACIÓ
    * En un extrem de l’aula situar un sol ben gran (una font lluminosa natural) i en l’altre un lot o projector (una font lluminosa artificial). Els infants aniran sentint sons que han de relacionar amb els objectes anteriorment treballats i els han d’anar situant segons ells creguin que produeix la llum d’aquell objecte
    Que passa quan el llum travessa un material?
    EXPLORACIÓ
    * Presentar als infants diferents ulleres: algunes amb vidres transparents, altres opacs, diferents colors, materials… de moltes maneres perquè ells puguin experimentar tot preguntant quines ulleres agafarien per anar pel carrer o per la classe, tot vinculant l’activitat a la vida quotidiana.
    INTRODUCCIÓ
    * Posar diferents materials als vidres (paper de cel·lofana, cartolines, paper xarol, paper acetat…) i mirar si passa la llum tant natural com artificial
    * Utilitzar la taula de llums – tot fent fotografies de les cares dels infants- Quan situem les cares sobre la taula, farem diverses preguntes per orientar els infants: Que surt llum dels ulls? Per les orelles? Per la boca?
    ESTRUCTURACIÓ
    * Disseny de transparències amb papers acetats i pintures de bombeta i col·locar-los als vidres i observar els seus afectes i la seva mobilitat i disseny individual
    * Partint de l’aula a les fosques els infants encendran el seu lot i jugarem amb ells en la foscor, tot observant, experimentant i descobrint
    APLICACIÓ
    – Situarem a cada lot dels infants un globus de color diferent, mitjançant la música i la narració d’un conte els infants improvisaran amb els lots i seguiran la narració
    Que passa quan el llum no pots travessar un material?
    EXPLORACIÓ
    – Utilitzar l’espai exterior per produir ombres amb el nostre cos, el dels companys, amb objectes del jardí (arbres, tanques), situar objectes al jardí: cadires, taula… per veure la seva ombra
    INTRODUCCIÓ
    – Marcar algunes ombres concretes amb guix, mirar la seva evolució quan va passant el temps.
    – Projectar ombres… tant de persones com objectes; utilitzant un lot per endevinar de quina persona o objecte es tracta.
    ESTRUCTURACIÓ
    – Darrera d’un llençol il·luminat per un focus fix. Endevinar quins nens/es són darrera el llençol mitjançant l’observació de l’ombra
    – Representar darrera el llençol petites accions com abraçar-se, pentinar-se, menjar, rentar-se la cara…
    APLICACIÓ
    * Fer amb ombres xineses amb els animals de la granja, en un primer moment representat per l’educadora i després els infants poden interpretar diferents personatges.
    APLICACIÓ FINAL
    * Abans de realitzar l’activitat els infants s’enganxaran adhesius fluorescents a la roba i mitjançant l’activitat psicomotriu i la música els infants relacionaran tots els aspectes treballats al llarg de la unitat didàctica.
Comentari
  • Està adreçada a infants de l’últim curs del cicle 0-3, es a dir els nens i nenes de 2-3 anys, i s’ha dut a terme durant l’últim trimestre del curs 2003-2004.
  • Es va triar aquesta època del curs per dues raons. D’una banda la majoria dels infants han adquirit un nivell d’autonomia i confiança que els hi permet fer activitats tranquil·lament amb poca llum i/o a les fosques. D’altra banda ja tenen l’habilitat manual suficient per a manipular el material (lots, transparències, siluetes d’ombres xineses…)

11716+4970 visites abans de l’actualització