XVII Jornada anual de la Xarxa de Competències Bàsiques

Des de fa 17 anys, la Xarxa de Competències Bàsiques (Xarxa Cb) aplega docents amb voluntat de repensar els processos d’ensenyament i aprenentatge en els seus centres, per mitjà de la formació entre iguals i en xarxa, amb vistes a compartir i a enriquir-se mútuament per millorar els aprenentatges de tots els alumnes.

L’objectiu de la jornada de la Xarxa Cb d’enguany és reflexionar sobre com, on, quan i per a què aprenem amb sentit, avui, de la mà d’experts com Digna Couso, David Duran, Carles Monereo i Juli Palou. Si avui dia hi ha tantes evidències científiques sobre l’aprenentatge, què ha de passar perquè s’incorporin a les pràctiques habituals en totes les branques i etapes i, per extensió, també en la formació del professorat?

Alhora, aquesta trobada pretèn posar en valor els fruits de la formació entre iguals i en xarxa, i mostrar algunes de les experiències dels centres que formen part de la Xarxa Cb al voltant del treball globalitzat o per projectes, concebut com una eina per aconseguir la millora dels aprenentatges dels alumnes i l’assoliment de competències.

Enguany la xarxa està formada per 585 centres, tant de primària com de secundària, de diferents territoris, i implica uns 9000 docents.

La societat evoluciona i cada vegada més hem de preparar els nostres alumnes per donar respostes innovadores en una societat canviant i en evolució constant. Si l’objectiu és afavorir que l’aprenentatge escolar sigui útil per a formar ciutadans i ciutadanes crítics, amb opinió pròpia, autònoms i que siguin capaços de resoldre els nous reptes en cooperació amb els altres, el model que presenta els aprenentatges de manera fragmentada per disciplines s’ha de revisar i s’ha de tendir cap a enfocaments globalitzats que posin el focus en objectius d’aprenentatge rics i competencials.

La constitució d’equips impulsors per a la millora en el si de cada centre de la Xarxa Cb ha ha propiciat la creació d’espais pedagògics i ha esdevingut una eina per compartir reptes, neguits i experiències. El fet de formar part d’una xarxa també ha permès compartir aquests processos entre centres, enriquir-se mútuament i fer sostenible la transformació.

Canvi o transformació? Sols o acompanyats? Comencem uns quants? Aquest vídeo recull alguns testimonis sobre el valor de la formació entre iguals en el si de la Xarxa de competències bàsiques.

|TOTA LA INFO AQUÍ|