“Dona la nota”. Encara hi som a temps.

DONA LA NOTA, encara hi som a temps és una iniciativa que pretén que nens i nenes, nois i noies dels centres educatius de Catalunya prenguin consciència sobre el moment que vivim d’emergència climàtica i ambiental, i participin de forma activa en el seu entorn més proper. D’una banda, integrant els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre (currículum, gestió, relacions amb l’entorn, etc.). I d’altra, afavorint un espai d’intercanvi d’experiències a disposició dels centres. I emmarcat en tot aquest escenari apareix la iniciativa contra el canvi climàtic, amb el lema “DONA LA NOTA, encara hi som a temps”. El punt de partida és la proposta inicial del Camp d’Aprenentatge Pau Casals, que s’amplia amb la participació d’altres serveis de la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital que pren el compromís de liderar aquesta iniciativa, difondre-la, impulsar-la i destinar-hi els recursos necessaris.

El projecte

Cada cop hi ha més evidències que el canvi climàtic és un problema que afecta a tot el món i es veu la necessitat d’adoptar mesures urgents per evitar els seus efectes. Cada vegada amb més freqüència se senten veus i es qüestiona eficàcia de les accions dutes a terme fins ara. Poder minvar els efectes d’aquesta crisi mediambiental depèn de tots els habitants del planeta, ja que és conseqüència de la mateixa activitat humana. Cal que prenguem consciència del moment en el què ens trobem i lluitem, individual i col·lectivament per tal d’aconseguir un canvi en l’àmbit de poble, de país, de continent…

Infants, famílies i població en general anem adquirint i consensuant i prenent petites decisions en el dia a dia (un seguit d’hàbits) que contribueixen a  fer un consum i un món més sostenible. Hem de ser conscients però, que amb això no n’hi ha prou, cal un canvi de prioritats, cal un canvi de lleis, cal impulsar la utilització de les energies renovables…. La lluita contra el canvi climàtic és un dels principals desafiaments a què s’encara la humanitat del segle XXI  i això no ho aconseguirem si els nostres governs no fan un pas endavant respecte aquestes mesures.

“La cultura de la sostenibilitat és un element bàsic en el capital social d’un país. L’educació cap al desenvolupament sostenible no es tracta d’una activitat de mera transmissió de coneixements, sinó de capacitació dels ciutadans per analitzar les possibles solucions als reptes ambientals, econòmics i socials.”

–Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible

Per enfortir la resposta global a l’amenaça del canvi climàtic, els països adoptaren l’acord de París, que va entrar en vigor el novembre del 2016. Amb aquest acord, tots els països acordaren prendre mesures. La implementació d’aquest acord és essencial per assolir els ODS. Aquest projecte s’alinea amb  iniciatives com “Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya”. El Pla nacional per a l’Agenda 2030 té com a objectiu la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya, vetllant per l’assoliment dels 17 Objectius per al Desenvolupament Sostenible (ODS) mitjançant les polítiques públiques impulsades per la Generalitat de Catalunya. La seva elaboració és una actuació recollida als plans de Govern de la XI i la XII legislatures. El caràcter transversal de la lluita contra el canvi climàtic fa indispensable crear sinergies en tots els àmbits. Amb aquesta intenció  Molts centres de Catalunya participen des de fa temps del projecte “escoles verdes”. El programa escoles verdes sorgeix com un compromís per donar suport “als centres educatius de Catalunya que volen innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat d’afrontar, des de l’educació, els nous reptes i valors de la sostenibilitat.”

El projecte es fonamenta en el lema “DONA LA NOTA, encara hi som a temps”. El punt de partida és la proposta inicial del CdA Pau Casals, que s’amplia amb la participació d’altres serveis de la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital que pren el compromís de lidera aquesta iniciativa, difondre-la, impulsar-la i destinar-hi els recursos necessaris.

En aquest espai virtual trobareu diferents propostes de treball per participar. Us proposem petits reptes a fer al voltant del canvi climàtic i possibles mesures per a la millora del medi ambient i també us convidem a cantar tots plegats la cançó” No ens desdibuixeu”. Trobareu tota la informació dins aquesta plataforma.