Com explicar la importància de llegir a l’ESO?

Com podem des de l’escola i sobretot des de l’institut aconseguir que llegeixi l’alumnat? És una pregunta molt difícil de respondre i no hi ha una resposta única i màgica. Els docents i bilbiotecaris compartim experiències per reeixir en aquesta tasca, de vegades  l’experiència és positiva i altres cops no tant. Expliquem una d’aquestes experiències exitoses, que ja fa dos anys que funcionen.

A principi de curs, a primer d’ESO, abans de començar l’hora de lectura, se’ls fa una reflexió sobre la importància de llegir, es publica al classroom de les classes corresponents un conjunt de frases sobre llegir, també amb il·lustracions. Intentant així transmetre la importància de la lectura com a font de coneixement. Tot seguit han d’elaborar un punt de llibre i després explicar-lo a la resta de la classe. Es realitza un concurs a nivell de tot primer de l’ESO sobre els punts de llibre.  A més aquest punt de llibre els servirà després a l’hora de punt de referència quan llegeixin a l’hora de lectura.

El més important a part de les  competències de l’àmbit artístic,  són les de l’àmbit lingüístic. L’alumnat ha de reflexionar sobre el fet  que  l’hàbit de la lectura és un mitjà per accedir a la informació i al coneixement. De fet al punt de llibre ha d’haver-hi una frase engrescadora per engrescar  a llegir. Quan l’alumnat arriba a l’institut és quan hi ha una forta davallada en l’hàbit de llegir, es tracta que no perdin aquest interès i que vegin que es una veritable font de coneixement i de gaudi personal.