Els referents lectors: peça clau per estimar la lectura

A l’escola  Sant Miquel, en el marc del PROJECTE MAKTUB, coordinat per la mestra Montserrat Orozco, es fan diverses activitats per al foment de l’hàbit lector i el gust per llegir. Una de les activitats és la què es detalla a continuació; però abans posem antecedents:

“Està demostrat que un bon desenvolupament de la comprensió lectora a primària és un dels factors preventius del fracàs escolar clau. A Catalunya, 1 de cada 7 infants no aconsegueix assolir un nivell suficient “

“Desenvolupar el gust per la lectura com espai de llibertat, creixement, fantasia, reflexió i gaudi. Crear espais que convidin, inspirin i acompanyin la lectura, fent-la més social, inclusiva i vibrant. Tenir referents que acompanyin, orientin i motivin la lectura. Promoure comunitats obertes (físiques o virtuals) en les que es comparteixin experiències o reflexions al voltant de la lectura, convertint-la en un factor de socialització i capital social”

(“Obrim l’educació “Fundació Bofill)

Partint d’aquestes afirmacions, el centre esdevé un bon espai per a crear lectors apassionats per la lectura. Dins del projecte Maktub, es porta a terme una activitat: El mural dels referents lectors. El curs passat van esdevenir referents de persones què llegeixen, però sobretot què gaudeixen de la lectura, els adults què treballen a l’escola: a saber, el conserge, les tècniques de manteniment, l’administrativa, les monitores de menjador o els mestres. Enguany els referents lectors, a qui acudir en voler tenir una recomanació literària són els alumnes.

Els alumnes esdevenen el centre de l’experiència lectora. En l’entrada de l’escola per on passen tots els alumnes, famílies i treballadors del centre educatiu, s’ha fet un mural on es pengen fotografies dels alumnes de tercer a sisè , on es fotografien amb el seu llibre preferit. Sota aquesta fotografia, hi ha també les dades bibliogràfiques dels llibres recomanats. Aquest mural, el seu disseny i elaboració de cartelleria l’han fet alumnes de cicle superior. És el “seu” mural.

Els alumnes són els “lectors” de l’escola. Són els què recomanen un llibre o una col·lecció a tothom què passa per allà.

S’ha de fer un treball previ, on la mestra és la primera en recomanar els seus llibres preferits i explicar perquè ho són. Després els alumnes envien les fotografies per correu electrònic , tot indicant les dades bibliogràfiques i , un cop penjades al mural, expliquen perquè han triat aquell llibre, si se’l van regalar, perquè el recomanen…en definitiva expliquen la seva experiència lectora amb els volums  recomanats. La mestra ha d’interessar-se també pel què han recomanat, on l’han adquirit, perquè és especial aquell llibre per a l’infant…no és únicament imprimir una fotografia i penjar-la a un  mural…és crear una comunitat lectora amant dels llibres amb un fet tan senzill ( i alhora complicat) com triar un llibre preferit i explicar perquè ho és. Es crear un ritual entorn la lectura i el gust per llegir.

Aquesta activitat també resulta profitosa quan, com en el nostre cas, estem fent una esporga de llibres i cal fer una comanda de nous llibres per a la biblioteca escolar. Aquesta comanda es fa amb criteris pedagògics, però no cal perdre de vista què aquest mural de recomanacions ens dóna molta informació sobre quins són els gustos dels nostres infants. Què els agrada llegir, què els motiva. Tenim un tresor informatiu!

En definitiva, un infant què llegeix, què estima llegir… si comparteix la seva experiència lectora amb altres infants, se sent protagonista del fet de voler i estimar llegir. Permet establir una comunicació entre iguals entorn a la lectura…en definitiva fomentar el gust per llegir i l’hàbit lectors, tenint a l’infant en el centre de l’acció educativa què es fa des de la Biblioteca escolar. I aquest ha de ser el nostre objectiu.

Hi ha una dita què diu: “Cada vegada què veiem una persona llegint un llibre què li agrada, el llibre ens recomana a aquesta persona” ..Doncs bé amb aquest mural recomanem llibres, però també PERSONES QUÈ LLEGEIXEN. I aquest és també el nostre objectiu.

Montserrat Orozco Cees

Mestra responsable del Projecte MAKTUB