DONES QUE INSPIREN a l’escola Sant Miquel

DONES QUE INSPIREN

Una situació d’aprenentatge emmarcada en el Dia de la dona i el centenari de la  Ràdio a Catalunya

Enguany , en el marc del Projecte Maktub, coordinat per la mestra Montserrat Orozco Cees,  què es treballa a l’escola i per a commemorar el Dia de la dona, s’ha desenvolupat la situació d’aprenentatge “Dones que inspiren”.

Aquesta activitat parteix de dos premises; la primera fer un treball exhaustiu entorn de la commemoració del dia de la dona i , la segona, aprofitar l’avinentesa què enguany fa 100 anys què per primer cop va haver una retransmissió radiofònica a Catalunya, conèixer la figura de dones què han fet ràdio al passat i al present; així com dones que inspiren en la vida dels infants i què els resulten molt properes.

El nou currículum estableix una sèrie de competències clau què amb aquesta situació d’aprenentatge es treballen de manera molt propera a l’entorn vital i escolar de l’alumne. Les competències què s’hi treballen són:

Mitjançant la consciència i expressió culturals catalanes ( i de Cornellà en concret) i la comunicació lingüística es treballen la competència personal, social i d’aprendre a aprendre, així com la competència ciutadana. És a dir formar ciutadans més crítics, amb una perspectiva feminista i coneixedors del seu entorn i de referents femenins al seu entorn.

Un dels objectius importants d’aquesta activitat és crear consciència feminista, oferint referents què puguin incorporar al seu imaginari, així com fomentar la lectura com a mitjà per aprendre i per a crear pensament crític i reflexiu.

En què consisteix “Dones que inspiren”?

Tot parteix de la necessitat de treballar amb l’alumnat de Cicle Superior el dia de la dona i el centenari de la ràdio a Catalunya ( cal destacar que cada any se celebra a l’escola la Festa de la Primavera, una festa on tota la comunitat educativa, mares, pares, famílies, infants, personal docent… compartim un dissabte a l’escola ; cada edició de la festa es tria un tema com a  fil conductor de la diada, enguany és el centenari de la Ràdio).

Doncs bé, amb l’alumnat de cinquè es parteix d’una activitat inicial on conèixer la Maria Cinta Balagué, la primera dona que va fer un programa de ràdio ( com a dada curiosa, era mestra i parlava de llibres) . En el llibre “Dones de Ràdio” hi ha un recull de biografies de dones què han estat importants a la història de la ràdio. Doncs bé, tot adaptant el què s’hi explica al llibre, es fa un treball exhaustiu de la figura de la Maria Cinta , com a pas previ per a poder conèixer una dona què fa ràdio a l’actualitat: la periodista d’informatius de Ràdio Cornellà: Veronica Tomico. L’activitat final d’aquesta situació és fer una entrevista online a la periodista per a parlar de la professió i de tot allò que els resulti  interessant a l’alumnat.

El llibre “Dones de Ràdio” forma part de l’exposició temporal sobre “Dones que inspiren” què hi ha a la biblioteca de l’escola. En aquesta exposició hi ha llibres a l’abast de l’alumnat per saber més de ràdio, saber més de dones de Ràdio…o simplement poder tenir a l’abast llibres escrits per dones. Aquesta exposició estarà a la Biblioteca de l’escola durant tot el mes de març.

Amb l’alumnat de sisè, el punt de partida és el mateix, però anem un pas més enllà. L’alumnat ha de reflexionar i pensar en dones que són inspiradores per a ells. Dones del seu entorn més proper. Fan un redactat i exposen a la resta de companys perquè els inspiren. La tasca final en aquest cas és fer banderoles què formen part de l’exposició “Dones que inspiren” on les protagonistes són les seves àvies, mares, germanes o besàvies. S’ofereix a l’alumnat poder consultar, agafar en préstec els llibres d’altres dones que inspiren com les que ells han plasmat al redactat o a la banderola ( remarcar, que una de les activitats què es fa a la Festa de primavera, són unes banderoles decoratives per a penjar al pati de l’escola). A més a més a l’escola hi ha biografies de dones famoses que han deixat la seva petjada històrica què els alumnes tenen també al seu abast per a poder llegir de manera més relaxada al sofà de la Biblioteca.

En definitiva, a patir d’un llibre amb biografies de dones que han fet ràdio, els infants tenen la possibilitat d’ampliar els seus referents femenins, d’endinsar-se en el món de les biografies de dones, de llegir poesies de  Joana Raspall, o un volum de Carmen Gil.

La qüestió és aprofitar tot el què passa al nostre voltant per a què l’alumnat s’endinsi en el món dels llibres, es formi d’una manera més crítica i reflexiva i incorpori al seu imaginari dones inspiradores. Es treballa la competència lingüística de manera més global, i els valors què es volen transmetre. Així com, fer de la biblioteca escolar un espai expositiu i de reflexió; així com de reconeixement a totes aquelles dones de la vida dels infants què tant important són per a ells…DONES QUE INSPIREN.

Montserrat Orozco Cees

Mestra