DONES POESIA: El gust per la lectura amb perspectiva de gènere

El nou currículum escolar esdevé un marc de referència per als docents i alhora un repte per a treballar els sabers des de diferents prismes.

Des de la biblioteca escolar no hem de perdre aquesta oportunitat i assumir el repte de fer de l’espai i el temps de treball a la biblioteca un espai per a desenvolupar i assolir els objectius què se’ns proposa a partir de 6 vectors .Un d’aquests vectors és la perspectiva de gènere. Treballar la coeducació en un centre ha d’esdevenir una prioritat i fer-ho de manera globalitzada una necessitat.

Ens centrarem en el projecte DONES POESIA, què s’emmarca dins la programació de la biblioteca escolar i es desenvolupa al llarg del segon trimestre.

Què és DONES POESIA?

És un projecte de treball què té com a eix el gust per la lectura , però alhora permet treballar altres eixos de treball per tal de fer una tasca transversal i globalitzadora per a assolir els objectius establerts al currículum. Amb la tria de títols, antologies, etcètera d’ escriptores de poesia  es dóna a l’alumnat la possibilitat de triar llegir poesia escrita per dones. En l’expositor es fa una tria d’escriptores com Olga Xirinacs, Joana Raspall o Lola Casas, què han d’esdevenir una petita mostra del fons bibliogràfic què té la biblioteca escolar. S’ofereix a l’alumnat la possibilitat d’endur-se en prèstec aquests llibres i a la vegada s’ofereix recomanacions de llibres d’aquesta tipologia textual. Cal fer una presentació acurada als infants del material què hi ha exposat fent incidència en qui l’ha escrit, quin tipus de text és, perquè triar aquest o un altre…

És important que els infants tinguin present què els llibres què s’ofereixen els han escrit dones, per posar en valor i oferir referents femenins d’escriptores de poesia.

Perquè fer-ho al segon trimestre? Doncs bé, de la mateixa manera que al primer trimestre s’ha donat la possibilitat de llegir teatre, en aquest trimestre i tenint en ment la Diada de Sant Jordi ( cal remarcar que a la ciutat se celebra la “Jordiada” , una cel.lebració de la literatura catalana i les tradicions de Sant Jordi què es fan a la ciutat on participen moltes entitats i a l’escola es fa el Concurs Literari de poesia), cal oferir a les nenes i els nens models d’aquesta tipologia textual què després hauran d’escriure ells per al Concurs Literari de l’escola o què poden gaudir en les lectures dramatitzades i espectacles poètics què s’ofereixen a la ciutat per a la “Jordiada”. D’aquesta manera es connecta directament allò que es fa a l’escola ( treball de la competència lingüística) amb allò què es fa a la ciutat ( la cultura com a  eix de socialització i gaudi del municipi).

Paral.lelament a aquest expositor , a la biblioteca escolar sempre hi ha un faristol amb un llibre de lectura col·lectiva, on la mestra esdevé referent i model lector. En aquest cas el llibre triat és una antologia de Gloria Fuertes. Poemes propers als infants, amb il.lustracions què ajuden al gaudi de les poesies i què la mestra llegirà en acabar o en començar les sessions desenvolupades a l’espai de manera teatralitzada. Aquest llibre “conjunt” ha d’estar sempre a l’abast de les nenes i nens què el vulguin consultar.

En definitiva, es tracta de fomentar la lectura de poesia posant incidència en la perspectiva de gènere, en les DONES (què ens han “donat”) POESIA ( una tipologia textual què de vegades pot resultar no tant popular com la novel.la o el conte). Gaudir del moment de llegir versos i fer-nos pensar, conèixer grans escriptores i canviar rols i paradigmes molt arrelats a la societat. És un primer pas què es pot fer des de la Biblioteca escolar.

Com a  apunt final, és molt interessant també tenir volums escrits per treballadores o persones afins a / del centre. Per exemple, Jazmín García, tècnica què va estar al centre,  que té tres llibres de poesia editats pot ser també un bon referent per als infants.És proper, hi poden parlar i comunicar allò que han llegit. Les petites accions quotidianes i properes són les que permeten fer el canvi real.

Montserrat Orozco Cees

Mestra i Coordinadora de Biblioteca