L’hora del conte (a P3)

Els nens i nenes de P3 de l’escola Joan Perich i Valls, aquest mes de març ja han començat a anar cada divendres a la biblioteca del centre a escolar i/o visualitzar un conte. Fins ara ho feien a la pròpia aula, però des del mes de març ja estan preparats per desplaçar-se a la biblioteca de l’escola.

El primer dia vam fer una volta i vam observar les prestatgeries. Es van adonar que hi havia mooooolts llibre … i que estan molt ordenats; hi ha diferents prestatges amb contes que tenen gomets de diferents colors; vam explicar que es tractava de les edats perquè cada classe pogués anar a buscar els contes adequats per ells, és a dir, els que més els agradaran de tots.

Seiem en rotllana, en semicercle i creem un clima adient per afavorir el gaudi de la història (si s’escau amb una disfressa). Seguim les parts de l’audició d’una història, és a dir, l’abans, el durant i el després de la lectura.

Abans de la lectura:

Es presenta el conte en qüestió, tot mostrant les il.lustracions.

Creem hipòtesis: Què li pot passar a aquest nen? Per què estar enfadat? Per què seu aquí? Qui deu ser aquesta nena del seu costat? etc…

Durant la lectura:

Explicació del conte, amb l’entonació, el to de veu i les pauses adequades…per tal de crear expectatives.

Després de la lectura:

Comprovem les nostres hipòtesis.

Fem preguntes de comprensió, fugint de les literals, d’aquelles que la resposta està en el text; es formulen preguntes inferencials, on la resposta es dedueix, i preguntes de judici, en les quals s’expressa una opinió o es valora el text.

S’intenta triar contes per treballar valors, d’altres de sentiments i emocions, contes tradicionals,….

També a vegades els representem, amb la disfressa o algun complement del personatge, per tal de posar-nos més en el paper. Això també ajuda a aquells alumnes que no són tan “auditius” a seguir més i comprendre millor el relat de la història.