VII edició de CientífiKs en Joc

CientífiKs en Joc és un programa educatiu virtual de la Direcció General de Recerca del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya adreçat a l’alumnat de 5è de primària de les escoles de Catalunya.

Durant la VII edició, el curs 2023-2024, les escoles participants han de dissenyar un videojoc sobre una investigadora de Catalunya en actiu, tractant la temàtica escollida des de diverses perspectives de la recerca, de la mà de la investigadora escollida.

Aquesta edició 2023-2024 gira al voltant de la figura de Joan Oró i Florensa, de qui l’any 2023 es commemora el centenari del naixement. Una oportunitat perquè l’alumnat d’educació primària experimenti en primera persona què vol dir fer recerca!

Temàtica de l’edició 2023-2024

La VII edició del Programa treballarà la recerca sobre l’aigua des de diverses disciplines (climatologia, ecologia aquàtica, enginyeria hidrològica, dret ambiental, dret i accessibilitat al bé comú, etc.).

Treballar la temàtica de l’aigua permet mostrar l’impacte social i ambiental de la recerca que es fa des de diverses disciplines. El nou currículum de primària, en l’apartat de sabers, inclou la consciència ecosocial, que incorpora: la identificació i anàlisi de les causes i conseqüències del canvi climàtic; l’anàlisi de les interrelacions entre les persones, l’economia i la natura amb criteri d’ecodependència; el coneixement dels recursos limitats que ofereix el planeta, l’explotació que se’n fa i el seu esgotament; i la valoració d’actuacions que contribueixen a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible en l’orientació que donem al nostre estil de vida.

La temàtica proposada al voltant de l’aigua obre l’oportunitat d’un aprenentatge competencial a partir d’un context de recerca amb un alt component ecosocial

Calendari 2023-2024

La VII edició de CientífiKs en Joc es desenvoluparà durant el curs escolar 2023-2024.

El calendari 2023-2024 és subjecte a canvis i imprevistos que puguin sorgir des de l’organització del programa:

• Inscripcions: fins al 21 de desembre de 2023.
  • Reunió virtual d’inici del programa (obligatòria) 15 de desembre de 2023 Trobada entre la coordinació del programa i totes les escoles participants per posar en comú els últims detalls sobre el funcionament del programa i del procés de tria d’investigadora.
  • Fins al 26 de gener: lliurament dels formularis d’anàlisi dels jocs existents.
  • Fins al 12 de febrer de 2024 (lliurament opcional): entrega de l’esborrany de la proposta de disseny de videojoc, incloent-hi els apartats següents: personatge principal, descripció general del joc i fitxes de personatges.
  • Fins a l’11 de març de 2024 (lliurament obligatori): entrega de l’esborrany de la proposta de disseny de videojoc, incloent-hi els apartats següents: fitxes d’escenari, història i fitxes de trencaclosques.
  • Fins al 26 d’abril de 2024 (lliurament obligatori): lliurament del document amb la proposta final de disseny del videojoc, incloent-hi accions del joc i objectius d’aprenentatge.
  • Gala final de lliurament de premis, 30 de maig de 2024: celebració d’un acte de cloenda del projecte, que consisteix en un espai de trobada i intercanvi de totes les escoles participants.

MÉS INFORMACIÓ