Balanç dels dos primers anys de les Unitats d’Acompanyament i Orientació (UAO)

El curs 2021-2022 el Departament d’Educació va engegar el programa de les Unitats d’Acompanyament i Orientació (UAO) per a donar suport personal i familiar a l’alumnat vulnerable que cursa l’educació bàsica i que presenta dificultats en l’àmbit emocional o de salut mental amb risc d’abandonament prematur o absentisme, mitjançant l’ampliació de l’acció tutorial. Així doncs, atenen alumnat que presenta:  

  • Funció reparadora: Absentisme o risc d’abandonament amb necessitats associades a dificultats en la regulació emocional i/o de salut mental 
  • Funció preventiva: Necessitats associades a dificultats de regulació emocional i/o de la salut mental amb possible risc d’absentisme o abandonament 

El programa, finançat amb fons europeus Next Generation i amb una durada prevista de 3 anys, comença el seu últim curs. Des de l’inici de la seva implementació, s’ha recollit dades que ajuden a valorar el treball fet i l’impacte generat per l’equip UAO. Així doncs, durant aquests 2 primers anys, s’ha arribat a més de 1.800 alumnes i a 1.000 centres sostinguts amb fons públics de Catalunya. 

Si observem la distribució segons el curs escolar, podem veure com el nombre d’alumnes atesos han augmentat un 35% respecte del curs 21-22. 

Representació gràcica de la presència als centres i de l'alumnta atès, que pass a de 1192, el primer any, a 1614
Figura 1. Total de centres amb Servei UAO. Figura 2. Total d’alumnat atès.

 

Amb relació a la lluita contra l’absentisme, es detecta una millora en un 60% de l’alumnat atès en la funció reparadora, és a dir, quan ja hi ha un problema d’absentisme (630 alumnes de 1051 atesos en aquesta funció). Aquesta dada suposa un increment del 10,5% respecte a l’edició anterior. 

Figura 3. Evolució de l'absentisme en el total d'alumnat atès en diferents edicions.
Figura 3. Evolució de l’absentisme en el total d’alumnat atès en diferents edicions.

 

La intervenció també ha contribuït a detectar situacions de vulnerabilitat de l’alumnat que, fins a aquell moment, no s’havien manifestat. 

Nombre d'alumnes en situacions de vulnerabilitat no detectada fins ara. Del 14 al 26%.
Figura 4. Noves vulnerabilitats detectades pel Servei UAO en diferents edicions.

 

Hi ha altres indicadors que ens confirmen els bons resultats obtinguts. Del total d’alumnat atès, un 86% promociona de curs (1.390 alumnes), i un 97% de l’alumnat de 4t d’ESO amb qui s’ha intervingut promociona a estudis postobligatoris (132 alumnes dels 136 atesos a 4t d’ESO). 

Respecte de l’abandonament, només tenim constància d’un 2% de l’alumnat atès amb abandonament definitiu dels estudis (26 alumnes).  

Com veiem, doncs, els resultats recullen l’impacte positiu del treball de les UAO en diferents aspectes relacionats, de manera directa o indirecta, amb l’èxit educatiu de l’alumnat i en l’impuls de l’escola inclusiva.  

Per a més informació sobre el servei UAO, podeu consultar a “Portal de centre” o als “Documents d’organització i gestió de centres. Educació Inclusiva”.