El cost de la criança al 2022

Save the Children, estima que el cost de criar un nen o nena a Catalunya l’any 2022 és de 819€ al mes, en comparació amb la mitjana de l’estat espanyol que arriba als 672€. A partir de l’estudi “El Cost de la Criança” denuncia l’augment de les despeses de criar a un fill/a en un 29,8% al territori des de 2018, convertint-se en la comunitat autònoma enquestada més cara. Aquest factor fa que per més de 171 mil llars, les més empobrides, sigui directament impossible cobrir el cost de la criança, fins i tot dedicant-hi tots els seus ingressos. “A Catalunya el 21% de la població no pot cobrir les necessitats dels seus fills, generant repercussions enormes en el seu benestar i desenvolupament. No hem d’oblidar que al territori 1 de cada 3 nens i nenes ja viuen en situació de pobresa, per tant, si no apliquem mesures adequades, la situació de la infància continuarà empitjorant, afectant negativament a tota la societat”, explica Emilie Rivas, responsable de Polítiques d’Infància a Save the Children Catalunya.

La despesa de criar un nen en condicions dignes és “alta i imprescindible” per garantir el seu adequat desenvolupament, subratlla l’estudi, que sosté que són moltes les famílies a Espanya que no compten amb ingressos suficients per cobrir aquest cost, la qual cosa posa en risc el benestar dels seus fills.

Criar un fill o una filla porta moltes alegries, però també moltes despeses. L’arribada dels fills i filles a la llar n’augmenta algunes i n’afegeix d’altres. Aquestes despeses van canviant al llarg del creixement: des de la compra del bressol o els bolquers, el material escolar o el transport, fins a arribar al telèfon mòbil. Fer front a aquestes despeses suposa un problema per a moltes famílies a Catalunya, en el qual 462.000 infants i adolescents1 (això és el 33,4% del total) es troben en risc de pobresa o d’exclusió social. Així mateix, la factura de criar un nen o nena dissuadeix a bona part d’aquells i aquelles que volen ser pares o mares, però no poden afrontar l’elevat cost. D’aquí que Catalunya tingui un índex de fecunditat del 1,21 fill/a per dona (Idescat, 2020). Aquestes qüestions depenen en gran mesura de l’insuficient suport públic a la criança.

Els nivells de suport públic estan molt allunyats d’oferir una cobertura adequada al cost de la criança a Catalunya, així com d’abordar l’elevat nivell de pobresa infantil, el tercer més alt de tota la UE i el primer de l’eurozona. A Catalunya no existeix un sistema de protecció social per a la infància per se, ni una prestació específica per a la criança. Existeix un entramat de prestacions d’escassos recursos i d’accés molt condicionat que no permet a les famílies fer front a les despeses de la criança.

La investigació alerta de la insuficient inversió pública en certs serveis – educació infantil i obligatòria, menjador escolar, habitatge, transport, etc. – i prestacions clau per al desenvolupament de la infància. A partir del càlcul de les evidències, formulen propostes de política pública més adequades per abordar aquesta qüestió.