Resultats de les proves de competències

→Resultats de les proves de competències 2023

QUADERNS D’AVALUACIÓ. 50 (Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu

L’objectiu principal de la prova és comprovar el nivell d’assoliment de les competències bàsiques de l’alumnat quan acaba l’educació primària. A partir de l’anàlisi dels resultats obtinguts per a cada centre educatiu, s’hi poden arbitrar eines d’ajust i millora per als centres i els docents amb la finalitat de millorar els resultats en el futur tot al llarg de l’etapa d’educació primària. La prova també permet donar informació detallada a les famílies, la qual s’ha d’entendre com un complement a la informació que proporcionen els centres amb l’avaluació
continuada.
La prova també pretén afavorir el trànsit individualitzat a l’educació secundària obligatòria en donar informació concreta de la situació de cada alumne/a. A nivell de sistema educatiu, la prova d’avaluació de sisè d’educació primària permet conèixer la situació educativa de Catalunya al final d’una etapa fonamental en la formació de l’alumnat.

Les conclusions són clares: el sistema educatiu al final de l’etapa de primària a l’any 2021 és menys equitatiu que a l’any 2019.

Dels diferents aspectes que s’avaluen en l’expressió escrita (adequació, coherència, ortografia, lèxic, morfosintaxi i presentació), el que obté pitjors resultats continua sent l’ortografia, amb un 57,5% d’alumnat que no la supera en llengua catalana i un 36,6% que no ho fa en llengua castellana.

Un de cada quatre alumnes té problemes per entendre què llegeix quan acaba la primària

Llegir poc o malament té conseqüències evidents en el rendiment escolar. A Catalunya, el nombre d’alumnes que acaba la primària amb un baix nivell lector és d’un 25% del total. Això vol dir que un de cada quatre infants no aconsegueix assolir un nivell lector que li garanteixi comprendre amb facilitat allò que llegeix.

Segons les dades de Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu 2021, un 11% dels alumnes acaba sisè amb un nivell baix de lectura i un 14% amb un nivell mitjà-baix.

Aquestes dades encara són més preocupants si es relacionen amb el fracàs escolar. Segons els estudis de PISA –el programa de l’OCDE per avaluar l’educació–, un bon nivell de comprensió lectora és un factor protector.