Judith Butler. Textos i recursos per treballar a l’aula

“Davant una educació que se suposa productora de resultats, la pregunta real és com crear un ambient educatiu on allò inesperat sigui valorat?” Judith Butler, filósofa i referent del feminisme i el moviment queer. XXXIII Premi Internacional Catalunya.

Judith Butler (Cleveland, 1956) és professora del Departament de Literatura Comparada i el Programa de Teoria Crítica a la Universitat de Califòrnia, Berkeley.  Se la considera una de les intel·lectuals més influents del món i un referent ineludible de la teoria queer i el feminisme. La publicació de Gender Trouble: feminism and the subversion of identity (1990), on qüestiona el supòsit de la facticitat del sexe, va generar un enorme debat, tant a dins com a fora de l’àmbit acadèmic. Els seus interessos, tanmateix, són molt amplis i abasten camps propis de la filosofia, la psicologia o la literatura. En conjunt, el seu pensament constitueix una mirada radical i crítica de la nostra situació actual.

Judith Butler. Recull de textos i recursos per treballar a l’aula, CCCB

Actualment, internet ofereix molts recursos per treballar el gènere, el sexe i la sexualitat amb estudiants d’educació secundària. S’hi troben des de dossiers pedagògics específics sobre gènere, relacions afectives i sexe fins a materials periodístics d’actualitat que serveixen per acostar els alumnes a la situació de desigualtat i minorització de molts col·lectius. A continuació, oferim un recull de continguts i activitats que poden ajudar a aprofundir en el pensament de Judith Butler i treballar-lo a l’aula.

Aquestes orientacions didàctiques tenen com a objectiu facilitar l’explicació de la filosofia de Judith Butler a les aules d’ESO i batxillerat.

Objectius:

• Donar a conèixer la figura i l’obra de Judith Butler
  • Exposar les principals teories filosòfiques de Judith Butler
    – Introduir els conceptes bàsics del seu pensament
    – Promoure la reflexió crítica a partir de la seva filosofia
    – Acompanyar l’accés als textos filosòfics de Butler
  • Contribuir a familiaritzar-se amb el vocabulari essencial dels estudis de
    gènere
  • Oferir un ventall de recursos per treballar el gènere i la sexualitat a l’aula
    – Recollir els recursos disponibles sobre educació en la teoria de
    gènere.
    – Treballar el reconeixement i la comprensió a partir de l’empatia
    vers les altres persones
    – Sensibilitzar l’alumnat vers el reconeixement i l’acceptació de les
    diferents orientacions sexuals, gèneres i maneres de viure.
 Audiovisual Pensar amb Judith Butler (Soy Cámara V.O.S.E./V.O.S.C)
Judith Butler es va reunir amb 400 adolescents al CCCB per parlar de tot el que té a veure amb el gènere. Els adolescents van compartir les seves inquietuds amb una de les dones filòsofes més importants d’avui. Aquest episodi de Soy Cámara recull les reflexions que es van fer i inclou les veus dels lectors de Butler (Lorena Fuster, Marina Garcés, Joana Masó, Begonya Sáez, Marta Segarra, Meri Torras), que comparteixen les seves reflexions. Aquestes filòsofes ens presenten conceptes butlerians com ara les qüestions de gènere, la performativitat, la norma, la violència, la interdependència, la vulnerabilitat i les vides precàries. Aquest Soy Cámara assumeix el repte d’intentar explicar la filosofia a tots els públics sense perdre rigor ni profunditat.
Guió, realització: Ingrid Guardiola
Muntatge: Mireia Schröder, Ingrid Guardiola, Joan Carles Rodríguez
Idioma: català, anglès
Subtítols: català
Durada: 19 min.
Amb la col·laboració de: Institut Català de les Dones, Consorci d’Educació, Institut d’Humanitats

Altres recursos:

Clicant aquí podreu accedir als vídeos de les lliçons de Judith Butler de la Càtedra Ferrater Mora

(Re)pensando la educación con Judith Butler Una cita necesaria entre filosofía y educación”, por Facundo Giuliano.

Una introducción al pensamiento de Judith Butler

¿Cómo pensar el género? ¿Qué es natural y qué es construido de los cuerpos? ¿Por qué el modelo heteronormativo es dominante en nuestras sociedades? ¿Cuál es el lugar que ocupa el discurso en todo esto? ¿Y las minorías? ¿Qué es la teoría queer? Estas son algunas de las preguntas teóricas que desarrolla Judith Butler y que permitirán abordar de manera introductoria su pensamiento general.