La defensa dels drets lingüístics de la població a Catalunya implica fonamentalment garantir un bon coneixement de les llengües oficials i promoure’n l’ús, a més de fomentar el coneixement i l’ús d’altres llengües.
Aquestes són les bases necessàries per aconseguir una societat plurilingüe, que no segregui la població en comunitats lingüístiques diferenciades, i que aprofiti la diversitat lingüística com a font de cohesió social i de riquesa cultural en un context sociolingüístic i cultural cada cop més complex, interconnectat i globalitzat.
En l’assoliment d’aquest repte, el sistema educatiu hi té un paper fonamental, bé perquè és font d’aprenentatge de les competències lingüístiques necessàries per a les
persones al llarg de la vida, bé perquè és un àmbit social determinant per a un segment significatiu de la població, el dels infants i adolescents, per garantir l’ús social normalitzat de les diferents llengües.
Dades destacades de l’Enquesta sobre els drets lingüístics dels infants a 52.522 alumnes (FIL)
Algunes de les dades:
L’escola contribueix a compensar la subordinació del català al castellà en la resta d’àmbits d’interacció social
L’evolució del currículum cap a un enfocament competencial incrementa l’ús del castellà com a llengua a l’ensenyament