El paper de la família en l’ús de pantalles

Recull de materials en línia amb consells, orientacions i propostes que poden ser útils a les famílies per educar els  fills/es en l’ús responsable de les pantalles.

 

La gestió familiar de pantalles com a senyal d’estima als fills
Article d’Anna Ramis, Diari de l’Educació (14 de novembre de 2023)

“… els nens i nenes no són només alumnes del sistema educatiu! La regulació dels usos dels dispositius digitals és una responsabilitat comunitària que comença per cada una de les famílies.

Una de les formes de tenir cura i donar oportunitats als fills és mantenir sempre una bona comunicació amb ells.

Una altra de les formes més concretes de fer saber als fills que els estimes és vetllar perquè la seva vida transcorri en espais segurs, amb límits, vetllant, acompanyant, guiant, responsabilitzant-nos (-los) de la seva vida quotidiana. Tot i que sabem que els límits no acostumen a ser benvinguts ni acceptats pels fills, ens esforcem per saber amb qui van, qui són els seus amics i coneguts, a quins llocs van, etc. Això, avui implica no tan sols el control i els límits físics sinó també els virtuals, les xarxes socials, les diverses connexions via internet… A moltes famílies els costa gestionar aquests límits i alhora mantenir la confiança tan necessària per anar mantenint el diàleg sempre obert amb els fills”.

(Llegiu l’article sencer)


Pautes educatives per a una prevenció eficaç

 

La família és un element determinant en l’acompanyament i l’orientació dels fills i filles per a un ús responsable de les pantalles i, per tant, ha de tenir un paper actiu en la seva educació digital.

La influència que s’exerceix sobre ells pot ser positiva o negativa. Per tant, cal fomentar els factors de protecció, que són aquells atributs, condicions o característiques que redueixen o atenuen el risc i la probabilitat de fer un ús problemàtic de les pantalles. Un dels objectius de la prevenció és augmentar aquests factors de protecció.


→ Guia per a famílies (cruels i malvades) per acompanyar fills i filles en la incorporació del telèfon mòbil SomConnexió, 2022

Com i quan introduir l’ús del primer mòbil dels fills i filles?
Amb un recorregut que va des de la preadolescència fins als 16 anys, la guia per a famílies pretén acompanyar les mares i els pares a decidir de forma conscient com educar els seus fills i filles en l’ús de la tecnologia mòbil.


Les famílies som el millor tutorial per al bon ús de les pantalles

Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, 2020

L’objectiu d’aquesta guia és dotar les persones dinamitzadores
d’eines i recursos per promoure la reflexió sobre el paper de la família
en el bon ús de les pantalles.

La guia s’adreça a professionals que treballen amb grups de pares
i mares amb fills i filles. Es tracta d’un material d’orientació educativa on trobareu propostes d’activitats per treballar amb famílies amb el suport dels vídeos.


Continguts i recursos per a les famílies

En aquesta pàgina de la secció de Famílies del web de l’eduCAC trobareu continguts que us poden ajudar en l’educació en pantalles dels vostres fills i filles.

En la part dedicada als continguts es recullen totes les publicacions de l’eduCAC destinades a tractar els temes que preocupen a mares i pares en el dia a dia de les famílies.

I en la part dedicada als recursos, trobareu fonts d’informació fiables a les que podeu recórrer en cas de necessitar informació sobre qualsevol aspecte de la vida digital.

 

 


Impacto de las pantallas en la vida de la adolescencia y sus familias en situación de vulnerabilidad social: realidad y virtualidad Cáritas Española, 2022

Aquest estudi té present dimensions com el rol del grup primari, en particular la família, un mitjà fonamental per a la prevenció d’addiccions comportamentals; la igualtat d’oportunitats; o l’equitat per gènere o les noves formes d’addicció i els patrons de consum, entre d’altres.

Les reflexions d’aquest estudi i les recomanacions finals estan orientades a mantenir i promoure un ús normalitzat i enriquidor de les pantalles, evitar la transició a un ús abusiu, així com a frenar o contenir l’evolució a comportaments addictius i problemàtics que puguin derivar en una addicció.


→El impacto de las pantallas en la vida familiar

GAD3; Empantallados, 2023

¿A qué edad dan los padres el primer móvil a su hijo? ¿Establecen controles para monitorizar la actividad de los adolescentes en las redes? ¿Cómo abordan los conflictos? ¿Y cómo cambian las relaciones una vez que se incorporan las pantallas? No existen manuales para saber cómo actuar ante los retos tecnológicos. Los padres, entretanto, buscan respuestas al tiempo que lidian con su
propia dependencia de las pantallas. Porque, ¿los hijos son los únicos ‘enganchados’ de la casa; o padres y madres también viven pegados a sus móviles?

Las cifras y las voces de los protagonistas de este informe permiten reflexionar sobre algunos de los aspectos clave de la irrupción de las pantallas en las familias: las formas de educar en lo digital, la gestión de las emociones o el establecimiento de límites. Además, para aportar soluciones prácticas, en cada capítulo se recogen recomendaciones de Empantallados para padres.


El lenguaje secreto de los menores de edad en redes sociales

Fundación ANAR, 2023

En aquesta guia descobriràs:

Contingut censurat en xarxes socials

Què passa quan busquem o utilitzem paraules i contingut vetat?

Per què els menors han començat a utilitzar codis secrets?

Codis perillosos que has de conèixer

Codis que usen pederastes i groomers I molt més…