Calendari científic escolar 2023

El Calendari científic escolar 2023 ja està llest per descarregar. El calendari està adreçat a l’alumnat d’educació primària i secundària obligatòria. Cada dia s’ha recollit un aniversari científic o tecnològic com ara naixements de persones d’aquests àmbits o commemoracions de troballes destacables. A més, el calendari s’acompanya d’una guia didàctica amb orientacions per a l’aprofitament educatiu transversal del calendari a les classes, incloent-hi activitats adaptades a cada rang d’edat ia l’alumnat amb necessitats especials. És la quarta edició d’aquest projecte de divulgació científica.

Entre les novetats d’aquest any, s’hi ha incorporat un recurs de suport per a alumnat amb dificultats a la competència lectoescriptora.

El calendari s’acompanya d’una guia didàctica amb orientacions per al seu aprofitament educatiu transversal a les classes. Aquestes propostes didàctiques parteixen dels principis d’inclusió, normalització i equitat i s’acompanyen de pautes generals d’accessibilitat. Per això, es proporcionen tasques variades que inclouen un ampli rang d’habilitats i nivells de dificultat i que, desenvolupades de manera cooperativa, permeten que tot l’alumnat faci aportacions útils i rellevants. A més, s’aporta un annex amb una selecció d’efemèrides amb redacció senzilla com a referent per treballar amb alumnat de menor edat amb dificultats comunicatives. Seguint els principis d’accessibilitat i disseny universal, el contingut del calendari també s’ofereix en un format accessible (text pla) per al lliurament mitjançant TTS, lectors de pantalla, línies Braille, etc.

El calendari i les guies estan disponibles en obert per a descarregar gratuïta a la pàgina web de l’IGM i també s’han imprès còpies per a la seva difusió en centres educatius i institucions científiques. Per afavorir la utilització a les aules, ens hem adaptat a la realitat lingüística del nostre país, traduint el material a les llengües utilitzades a les classes a cada comunitat autònoma (castellà, aragonès, asturià, catàlan, euskera i gallec), a més de l’anglès , francès, àrab i esperanto.

Aquesta iniciativa pretén contribuir a apropar la cultura científica a la població més jove i crear referents com més propers millor. Per això, s’ha fet un esforç més gran a donar a conèixer persones i troballes del present que constitueixin referències per als joves i, alhora, donin una visió de dinamisme i actualitat. S’ha prestat especial atenció al foment d’un llenguatge no sexista i a l’augment de la visibilitat de les dones científiques i tecnòlogues, per posar a disposició models referents que promoguin les vocacions cientificotècniques entre les nenes i els adolescents. També s’ha posat especial èmfasi a divulgar l’activitat investigadora dels centres públics espanyols.

La iniciativa, impulsada per l’Institut de Ramaderia de Muntanya (CSIC-Universitat de León), ha renovat les efemèrides posant el focus en la igualtat, la inclusió i la diversitat.

Projecte FECYT FCT-21-17253