10 tipus de desinformació que solen trobar-se a les xarxes socials

Material informatiu destinat al professorat de secundària. S’hi presenten nocions sobre cada un dels tipus de desinformació escollits amb l’objectiu que els docents s’hi familiaritzin. S’hi inclou el grau d’engany, el principi de funcionament, exemples, mètodes de comprovació i altra informació rellevant.

Índex
INTRODUCCIÓ ……………………………………………………………………………………………………………..
Hipertrucatge (deepfake) …………………………………………………………………………………………………..
Pseudociència ………………………………………………………………………………………………………………….
Contingut manipulat…………………………………………………………………………………………………………
Teoria de la conspiració (ciència marginal) ……………………………………………………………………….
Boles (llegendes urbanes i missatges en cadena) ………………………………………………………………..
Pescaclics (clickbait) ………………………………………………………………………………………………………
Publicitat (màrqueting natiu, polític, enganyós, amb influenciadors) ……………………………………
Sàtira (paròdia)………………………………………………………………………………………………………………
Trols, bots i comptes falsos o puppet accounts…………………………………………………………………..
Establiment d’amistat (i suplantació d’identitat) ………………………………………………………………..
RECURSOS ………………………………………………………………………………………………………………….

 

Introducció

L’objectiu d’aquest document és que el professorat es familiaritzi amb deu tipus de desinformació que solen trobar-se a les xarxes socials. S’hi presenten nocions sobre cada un dels tipus de desinformació escollits, incloent-hi el grau d’engany, el principi de funcionament, exemples, mètodes de comprovació i altra informació rellevant.

Aquests continguts proporcionen només informació essencial relacionada amb el tipus concret de desinformació, ja que el document pretén ser un primer pas per als docents en el camí cap a l’alfabetització en matèria de mitjans de comunicació i informació. Després de cada tipus de desinformació o al final del document, es poden trobar enllaços a altres materials útils que, com aquest, animem categòricament a llegir i a utilitzar.

Aquest recurs educatiu es pot utilitzar com a material autosuficient (juntament amb diapositives preparades i complements visuals com pòsters o similars). Tanmateix, també hi ha disponibles de manera gratuïta mitjans excel·lents d’altres organitzacions. Per això, com a col·laboradors del consorci, en recomanem encaridament l’ús per tal que cada estudiant obtingui la millor experiència. Especialment, recomanem la infografia de la European Association for Viewers Interest (EAVI), en la qual es presenten deu tipus de notícies enganyoses (https://eavi.eu/beyond-fake-news-10-types-misleading-info/), així com els tipus d’informació errònia i desinformació definits per First Draft: https://firstdraftnews.org/fake-news-complicated/. Es poden trobar més fonts d’inspiració al final del document.