21 de març, Dia Mundial de la Poesia

El Dia Mundial de la Poesia és una celebració que es realitza cada 21 de març anualment des de l’any 1999, quan la Conferència General de la UNESCO el va proclamar. Arreu han sorgit iniciatives de caràcter divers per festejar-lo.

La poesia fa por. De tots els gèneres literaris, la poesia és el més desconegut, el més allunyat del nostre dia a dia. Autèntica por, fa! Incomoda, amoïna, fa basarda, desassossega.
Sí, poesia! Poemes d’amor, poemes infantils, dècimes de Nadal, poemes de Sant Jordi, poemes d’animals, haikus, poesia visual…. Les dites són poemes?

Esbrineu si els vostres alumnes poden explicar-vos què és, la poesia. Pregunteu-los quina mena de poesia coneixen. Demaneu-los quina relació creuen que té amb altres gèneres literaris, amb altres arts. Interesseu-vos pels moments i circumstàncies en què l’han llegida. I, si n’han escrit, quan. I com. I per què.
Esbrineu quants d’ells identifiquen les lletres de les cançons com poemes.

Si l’alumnat que teniu és de Batxillerat, esbrineu, feu l’esforç de conèixer quina relació tenen amb els poemes. I amb les figures retòriques. I convé també que sapigueu si les entenen com un recurs expressiu útil. I per què. I si són capaços d’identificar-les en un llenguatge tan quotidià, tan present i tan invasiu com el publicitari, per exemple.
La poesia és l’activitat escolar de Sant Jordi per antonomàsia. I encara més, és una activitat escolar que, a molts dels nostres centres, treballem exclusivament en el moment d’aquesta festivitat. Ai! Aquells Jocs Florals on t’aboquen a crear del no res, a tot estirar amb alguns exemples, triats amb poc criteri (que sigui fàcil d’entendre…), només llegits! I tu davant del full en blanc, sense referents, sense recursos, sense suport, sense paraules…La poesia és un art que neix del so, del ritme, de la paraula. És creació. I cal que et dotin d’estratègies per escoltar-la, per comprendre-la, per gaudir-la, per viure-la.

I això no s’improvisa.
Només viscuda i estimada, amb referents, amb recursos, amb suport, amb paraules…, podran escriure unes versos.
Només si els ensenyeu a recollir els raigs de sol, a recollir colors, a recollir paraules, tindran l’oportunitat de ser
artistes.
I potser algun serà poeta…