Supermujeres Superinventoras

Avui al divendres coeducatiu us portem un llibre amb temàtica de rol de gènere. És un llibre que tenim inclòs a la maleta pedagògica Coeduca’t de la Comunitat de Grans i que el podreu treballar amb alumnat de 4t, 5è i 6è de primària, tot i que és un llibre que també pot interessar a l’alumnat de l’ESO. Es tracta de Supermujeres superinventoras, amb el subtítol Ideas brillantes que transformaron nuestra vida.

L’autora del llibre és Sandra Uve, una escriptora i il·lustradora valenciana, coneguda per la divulgació científica del rol de les dones en la ciència, activitat per la qual va rebre el premi Creu Casa, atorgat per l’Institut d’Estudis Catalans l’any 2021.

El llibre explica els invents que van idear noranta-tres dones de tots els temps i que gràcies a les seves creacions van gaudir de la seva llibertat intel·lectual. Algunes les coneixem com Marie Curie, Elizabeth Arden, Ada Lovelace, Helena Rubinstein o Hipatia d’Alexandria, però moltes altres han quedat en l’oblit o no se’ls ha sabut reconèixer prou o no s’ha sabut fins no fa gaire la seva creació i la seva aportació a la societat.

Per posar alguns exemples: Teresa Gonzalo va inventar un gel vaginal per a prevenir el VIH en les relacions sexuals; Temple Grandim als sis mesos va començar a manifestar un dels primers símptomes de l’autisme, no suportava que ningú li fes abraçades. Als 16 anys va inventar la Hug Bosc, una màquina de donar abraçades i calmar persones amb TEA; Rachel Zimmerman deia que una imatges val més que mil paraules, Rachel ho  va demostrar amb només 12 anys, quan va inventar la Blissymbol, una impressora que permetia comunicar-se amb les persones amb discapacitats com la paràlisi cerebral; Elizabeth lee Hazen i Rachel Fuller Brown juntes van fer un tractament eficaç per a les infeccions, fongs a la pell, la boca, la vagina i el tracte intestinal; Concepción Aleixandre Ballester va ser una metgessa especialitzada en ginecologia  que va conscienciar molt sobre la higiene i la salut de les dones i els infants, i va  patentar un instrument  que es permet sostenir la matriu per evitar hèrnies i infeccions. I així fins a noranta-tres dones inventores.

Us proposem una sèrie de recursos per treballar amb el vostre alumnat: Les científiques de Casio i coeducar a l’aula un article de Nati Bergadà

Descubriendo Inventoras | Mancomunidad de la Comarca de Pamplona