(Re)pensant l’Educació Sexual

Repensant l'educació sexual TRAILER OK - 3CatAl documental “Repensant l’educació sexual”, emès pel programa Nits sense ficció de TV3, alumnes d’escoles de l’àrea de Barcelona exploren tot allò relacionat amb la sexualitat. Cossos, pubertat, sexe i, sobretot, moltes preguntes. Ginecòlogues, antropòlogues i mestres reivindiquen la importància d’una educació sexual centrada en la infància per començar a canviar l’imaginari col·lectiu.

El documental retrata una problemàtica centrada en la societat catalana: la dificultat de les persones adultes per parlar de sexualitat amb els nens i nenes. Aquesta dificultat es fonamenta en processos socials i històrics. Per una banda, en la manera en què la nostra societat ha construït la sexualitat com una cosa adulta i molt vinculada a les pràctiques sexuals –sexe–, i per l’altra, com la societat entén la infància: éssers innocents i asexuals que hem de protegir del coneixement sexual. Aquestes conceptualitzacions, originàries de finals del segle XVIII i que s’han solidificat durant el període de la dictadura franquista, han permeat fins a dia d’avui i ressorgeixen amb força a través de moviments conservadors.

El professorat posa èmfasi en les dificultats amb què es troben a l’hora de respondre preguntes sexuals als alumnes i denuncia la falta de recursos. Judit Garcia, cap d’estudis de l’escola Àgora, ho explica així: “Com a infants ja no vam tenir una educació afectivosexual, i ara transmetre-ho ens costa moltíssim.”

Entre el 2010 i el 2019 han estat reportats 134 casos de violacions en grup en tot el territori espanyol, i en els últims anys s’han fet més visibles les agressions sexuals, també aquelles on les persones agressores són menors d’edat. Les reaccions públiques a aquests fenòmens han posat l’educació sexual en l’agenda política i, finalment, a finals del 2020 s’ha incorporat, per primera vegada, en una llei educativa (llei orgànica 3/2020). El retard en la incorporació de l’educació sexual a les escoles, així com la poca implementació de la llei aprovada, mostra com la sexualitat continua sent un tema tabú en la nostra societat.

El documental pretén plasmar alguns dels resultats del projecte SexAFIN, una investigació sobre l’educació sexual feta pel grup de recerca AFIN de la Universitat Autònoma de Barcelona. La recerca s’ha fet entre el 2017 i el 2023 en set escoles de Barcelona. L’estudi ha comptat amb la participació de 3.090 nens i nenes de set escoles catalanes dels tres als onze anys, el seu professorat i les famílies.

“(Re)pensant l’educació sexual” és una producció de La Rectoria Motion Pictures amb la col·laboració de 3Cat i el suport de Instituto de las Mujeres (Ministerio de Igualdad), ICEC, Universitat Autònoma de Barcelona, projecte SexAFIN del Grup de Recerca AFIN.