Descripció dels Tallers de la URV

Tallers de l’àmbit d’Humanitats i Ciències Socials, i Arts
  • El Llindar, una experiència de simulació per a sensibilitzar sobre el sensellarisme (F. Ciències Jurídiques – Rosa Maria Garcia)
    • Activitat de joc de rol en què una part dels participants adopten la identitat de persones sense llar o en risc de ser-ho i l’altra part representaran les institucions, incloent-hi la família, que han de facilitar i proporcionar el suport i ajuda materialitzada a través de l’oferta social. Aquestes entitats han de gestionar els escassos recursos que tenen i prendre decisions en base a les prioritats dels casos que es troben.
  • Emergència climàtica: una qüestió de justícia i drets humans (F. Ciències Jurídiques – Stephanie Ascencio)
    • Activitat basada en el joc “Paying for prediccions”, en què s’introdueix el canvi climàtic, les seves implicacions en el benestar de les persones i dels ecosistemes i la complexitat de la presa de decisions en un context d’incertesa i riscos. Els assistents reflexionen sobre el paper de la societat i discuteixen propostes des de la col·lectivitat per respondre a l’emergència climàtica.
  • Joc de rol sobre la creació del diner bancari (F. Economia i Empresa – Xavier Càmara)
    • Els participants faran un viatge en el temps per analitzar les diferents formes que ha pres el diner al llarg de la història i un cop a l’actualitat realitzaran un joc de rol en que hauran de representar diferents papers (bancs, empreses, botigues, emprenedors,…) per tal de reproduir el fenomen de creació de diner que realitzen els bancs. L’activitat acaba amb una sèrie de reflexions (algunes impactants) sobre el que hauranm viscut durant el joc.
  • Geolocalitza’t! (F. Turisme i Geografia – Antoni Domènech, Jordi Blay)
    • Els participants amb un aparell GPS realitzen una activitat de Geosearching en què a partir d’una fotografia d’un indret determinat, cada grup ha de localitzar l’indret i obtenir les coordenades geogràfiques del mateix i una activitat de Geocaching per arribar de la manera més ràpida possible a unes coordenades geogràfiques indicades. El grup que arriba abans a l’aula és el guanyador. Es cartografien els recorreguts seguits per veure l’eficiència dels diferents grups en la realització de les proves.
  • Descobrim les errades de la ment humana (F. Ciències Educació i Psicologia – Daniel Rivera i Roger Boada)
    • Els assistents realitzen diferents experiments pràctics i participatius pensats per mostrar diverses errades sistemàtiques i habituals que comet la ment; i convidar-los a reflexionar sobre els límits de la seva capacitat. Il·lusions perceptives: ens podem refiar de la nostra percepció? Tasca Stroop i atenció selectiva: podem controlar la nostra atenció? Falsos records: és fiable la nostra memòria? Errors de la comunicació: com es creen els rumors? Biaixos cognitius: quan el pensament s’equivoca.
Tallers de l’àmbit de Ciències i Tecnologia
  • Impressió 3D d’Aliments i Simulació en Enginyeria Mecànica (ETSEQ – Albert Fabregat, Carme Güell)
    • Els participants es familiaritzen amb dos grans reptes de l’alimentació del futur, com són el disseny de productes personalitzats a través de la impressió 3D i la introducció de noves fonts de proteïnes i ingredients a partir d’insectes. En la segona part, es veu l’anàlisi del disseny d’un patinet amb un software de disseny i simulació d’elements estructurals. S’analitzen diferents variables que afecten al disseny i als materials utilitzats.
  • Ciència amb productes del supermercat (ETSEQ – Laureano Jiménez)
    • Estem envoltats de ciència. Es demostren conceptes com la flotabilitat, tensió superficial, reaccions químiques, l’equilibri, les propietats de la llum, les bombolles, la solubilitat, les anàlisis químiques, etc. amb productes de supermercat que trobem al nostre dia a dia, com ara galetes, begudes carbonatades, agulles, cacauets, panses, llet, suc… Al final haurem de reconèixer que la ciència mola!!!
  • Telecomunicacions: domòtica i Internet de les Coses (ETSE – David Girbau)
    • Els assistents realitzen activitats al voltant de tres elements: cases intel.ligents (domòtica), telèfons intel.ligents (smartphones) i internet de les coses (IoT) per entendre com les tecnologies de les telecomunicacions ens han canviat la vida no només pel que fa a les comunicacions, sinó també en molts altres àmbits com per exemple la salut.
  • El secret de l’ADN, els microorganismes i on trobar-los (F. Química – María Ángeles Morcillo)
    • Els participants realitzen una extracció d’ADN de maduixes amb materials domèstics (alcohol y sabó de rentar plats) així com la el cultiu dels microorganismes de les seves mans.
  • Robòtica, mobilitat i salut (URV Divulga – Carles Lozano)
    • Els participants observaran com un cotxe a escala equipat amb càmeres i sensors es desplaça de forma autònoma per un circuit, conduiran un cotxe a escala de forma tele operada competint amb el cotxe autònom, controlaran una pròtesi robòtica remotament, observaran una impressora 3D en funcionament, un prototip de l’kart autònom ARK ONE (Autonomous Racing Kart) i la moto elèctrica URVoltage Racing; i rebran informació sobre les tècniques implicades en les diferents activitats.
  • Estructures arquitectòniques singulars (nova) (ETSA – Albert Samper)
    • Es planteja als assistents el repte d’aixecar construccions a escala. Treballant amb estructures arquitectòniques singulars posen a prova el seu enginy, coneixen de forma indirecta alguns dels grans mestres de l’arquitectura i treballen mitjançant elements geomètrics conceptes fonamentals de la física estàti