L’Escola a distància: ens preocupa com aprendre o com avaluar?

Idees força recollides pel CRP del Tarragonès extretes del vídeo L’Escola a distància: ens preocupa com aprendre o com avaluar?

Les xarxes socials van plenes sobre com enfocar l’avaluació…

 

Des del punt de vista de la Dra Neus Sanmartí, avaluar no és posar nota!

Cal que el docent es replantegi quin és l’objectiu/s d’aprenentatge/s d’aquest 3r trimestre de confinament.

És difícil que el docent faci una avaluació formativa amb els coneixements que té fins ara donat que desconeixem com fer el feedback en situacions de no presencialitat i d’excepcionalitat. Per tant, serà un repte aconseguir la interacció amb l’alumnat i entre l’alumnat; entre l’alumnat i les seves famílies (germans, progenitors, etc) per tal que s’ajudin i aquest millori en el procés d’aprenentatge. Cal posar l’atenció en el tipus de feedback i la motivació que aquest genera.

La gran bretxa educativa actual no rau tant en si tenen equips informàtics i connectivitat sinó en el suport familiar.

Les famílies que poden ajudar als fills a organitzar-se en els horaris i les tasques afavoriran els aprenentatges d’aquest.

Preguntant a alumnat sobre què els motiva en relació als aprenentatges aquests comenten que no aprenen gaire quan el feedback del docent es basa en monosíl·labes (bé, d’acord, sí, etc). Per contra, aprenen més i millor quan la seqüència de l’aprenentatge és del tipus:

  • Plantejament d’un objectiu d’aprenentatge a mode de repte amb detonant motivador (a partir d’una frase cèlebre, per exemple). Si aquest objectiu és compartit o redefinit per l’alumnat encara serà més motivador (alumne proactiu en el seu aprenentatge). Aquest objectiu ha tenir una mirada en competències tal com “ser autònom”, “ser organitzat”, “tenir iniciativa”…
  • Proposta didees per desenvolupar l’objectiu d’aprenentatge, així com d’exemples.

  • Diversificar les propostes, els instruments de recollir les dades, etc per tal que cadascú es pugui expressar amb les maneres que li vagin millor.
  • Marcar un temps per fer-ho.
  • Fer feedbacks per ajudar-los a aconseguir l’objectiu d’aprenentatge basat en les competències útils per a la vida (fer l’horari per aconseguir el repte, crear rutines, hàbits de treball, etc)
  • Donar continuïtat de l’aprenentatge en el temps, afegint reptes.
  • Com s’avaluaria això?
    • Comparació de les evidències al llarg del temps!
    • Autoavaluació (inici, durant, i al final del procés d’aprenentatge)
    • Reforçant l’avaluació amb la visió de les famílies
 

Els objectius d’aquest 3r trimestre seran diferents. No han de partir de zero, cal que tinguin en compte els coneixements previs de l’alumnat donat que el moment en que vivim necessita molt acompanyament; a més, els docents no tenim competències suficients per fer-ho donat que no estem avesats a l’educació en temps de confinament.  Aquests s’han de basar en competències com:

  • Ser autònoms
  • Ser organitzats
  • Tenir iniciatives (poden fer propostes els alumnes). Què us agradaria aprendre? Arribar a la negociació.

Exemples de tasques en temps de confinament serien els basats en escriure, llegir, fer experiments, crear música, fer-se preguntes, etc. Al cap i a la fi, que desenvolupin coneixements que serveixin per a la vida, d’aquells que són fonamentals!

Per tant, si repensem els objectius, també cal repensar l’avaluació!

I l’aprenentatge del docent?

Ens proposa laprenentatge entre iguals: compartir coneixement i anar avaluant allò que estem fent. Com aprenem entre nosaltres havent-hi diversitat?

Es necessita cert esperit d’aventura perquè ens endinsem en un món nou que ens trencaran rutines que ens donaven seguretat. No podem tenir por, cal plantejar-se: – tinc un problema, com ho soluciono? Això està molt lligat amb l’avaluació!

El gran repte és aconseguir tenir contacte amb tots els alumnes! Animar-los! Motivar-los!

Conèixer les relacions de l’alumnat (sociograma) ens pot mostrar el camí indirecte per ajudar-los i motivar-los en els aprenentatges.

Si el docent els hi transmet les idees que podem, val la pena, jo m’ho crec…enganxarem els alumnes!

En temps de confinament ens hem de donar el plaer d’aprendre!

Per saber-ne més
  • Docència no presencial d’emergència | Webinar | UOC

  • Claves para una evaluación en línea sencilla y efectiva | Webinar | UOC

Deixa el teu comentari i comparteix els teus aprenentatges sobre l’avaluació.
L’aprenentatge entre iguals en ajudarà a aprendre a avaluar en temps de confinament!

 

Idees força recollides pel CRP del Tarragonès

Font: L’Escola a distància: ens preocupa com aprendre o com avaluar?

Conversa amb Neus Sanmartí. Publicat per Rosa Sensat.