Reportatge de l’ Escola d’alumnes sords d’Anantapur (Índia)

http://www.rtve.es/alacarta/videos/en-lengua-de-signos/lengua-signos-01-10-17/4245168/

El reportatge (entre els minuts 22,32 – 32,16 del vídeo) gravat per un equip de voluntaris, entre els quals hi ha una professional de mitjans audiovisuals lleidatana, ens permet conèixer com és una jornada en una de les escoles per a deficients auditius que la Fundació Vicenç Ferrer ha construït a Anantapur (Índia).

La modalitat comunicativa és la llengua de signes,i, malgrat no poder disposar de pròtesis auditives, s´han desenvolupat recursos que faciliten l´accés a la informació, com són els senyals visuals quan es treballa amb els ordinadors, o els jocs de llum per tal de copsar els canvis de ritme en la música.

Agraïm la seva tasca als voluntaris que ens han acostat a una realitat que desconeixíem sobre els deficients auditius.

Aplicacions per crear històries

L’ús de les tauletes i de les noves tecnologies cada vegada són més presents dins la nostra feina. Les aplicacions que podem trobar al nostre abast són moltes i molt diverses amb les quals podem treballar diferents aspectes del llenguatge.

Dues aplicacions útils per treballar la narració de contes i/o d’històries són l’Story Dice i l’Story Telling Cubes.

Són dues aplicacions per a Android basades en el joc Story Cubes (en el cas de l’Story Dice també hi és per IOS) i que tenen el mateix funcionament. Tirem els daus i ens hem d’inventar una petita història amb els personatges, animals, objectes… que ens han sortit en la tirada. Es pot fer a nivell oral i/o a nivell escrit, segons convingui.

El funcionament de l’Story Dice és senzill: es poden triar fins a 10 daus dels temes: general, nens, misteri i Star Wars. Es pot triar el fons, es tiren els daus i… a inventar històries!

En el cas de l’Story Cubes, es pot triar d’entre diferents categories: animals, edificis, nadal, ciutats, energia, contes de fades, halloween, les estacions, botigues, esports, viatges, la vida al camp i fins i tot, una elecció a l’atzar de les diferents categories.

En les dues aplicacions es poden triar el nombre de daus per adaptar el grau de complexitat i tenen imatges variades per tal de poder generar històries diferents i divertides!

Intervenció per al desenvolupament de la correspondència so-grafia

Dins el curs -DTAP Estratègies per a la inclusió de l’alumnat amb trastorns que incideixen en l’aprenentatge, i concretament en el mòdul 6 (Trastorns de lectura i escriptura), és on hem trobat aquest fantàstic material d’El país de les lletres.

A nivell de logopèdia, a part de l’ús que proposa el curs, també es pot utilitzar en el procés de generalització dels fonemes treballats a nivell oral.

Es poden retallar les portes, i que el nostre alumnat jugui a trucar la porta i a recordar quina és la síl·laba què “hi viu”.

Per exemple, piquem a la porta:

  • Bon dia, qui hi ha?
  • Sóc la “sa”…
  • I a partir d’aquí, posar-li tota la imaginació que es vulgui…

Nosaltres ens ho hem passat molt bé construint casetes per a altres amics i amigues d’altres escoles, ja que ens explicàvem els uns als altres quins eren els sons que ens costaven, quins eren els que ja ens sortien força bé, i així hem anat fent pinya i aprenent.

Au, a jugar i a passar-s’ho bé! 

 

 

http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/escola_inclusiva/dtap/modul_6/practica_3

Curt per treballar la solidaritat

Aquest curtmetratge francès d’animació  -nominat al premi Oscar en la seva categoria- és recomanable per tractar valors d’importància i interès per a l’alumnat com ara: la capacitat d’empatia, la generositat, les aparences…

No té diàlegs, amb la qual cosa les situacions resulten fàcilment entenedores per l’alumnat.

Es desenvolupa en un cafè de París, on el seu protagonista és un senyor d’aparença elegant, però d’actitud prepotent. Aquest s’adona que a l’hora de pagar no té diners i arran d’aquesta eventualitat comencen a succeir-li circumstàncies xocants.

 

La revisió de l’escriptura al cicle inicial

Aquest és un article de Rosa Gil i Lara Reyes.UAB.

Articles De Didàctica de la Llengua i la Literatura * núm.68 * p.26-33 * gener 2016

Les produccions escrites dels alumnes de primària demanen ser acompanyades i guiades en tota la seva complexitat i de forma completa. Aquest fet consisteix a guiar tot aquest procés i en totes les seves fases: la `planificació, la textualització i la revisió dels textos. La revisió del text escrit ha d’anar paral·lel al fet motivador d’escriure, per això és important dissenyar i tenir presents en l’organització escolar espais conjunts.

 

Paraules clau: planificació

interacció

acompanyament

revisió

reflexió metalingüística

 

 

Sound Touch Lite

SOUND TOUCH LITE

https://www.facebook.com/SoundTouchInteractive/

 

DESCRIPCIÓ:

Aplicació adequada per a utilitzar amb alumnes d’ Educació Infantil tant en sistemes Android com iOS. Aplicació desenvolupada tant per iPhone com per iPat. Disposa de més de 400 imatges i sons. Útil per treballar objectius d’atenció i discriminació auditiva també amb alumnes amb sordesa d’etapes primerenques i en edat preescolar.

 

Prevenció de les dificultats de parla i llenguatge a l’escola

Presentació amb l’aplicació Prezi del material recollit pel CREDA-Lleida.

Amb aquest recull es pretén oferir als mestres unes eines d’avaluació, prevenció i treball en els àmbits de la comunicació, la parla i el llenguatge per a aquell alumnat que mostra dificultats en el desenvolupament del llenguatge.

enllaç a la presentació de la maleta pedagògica.

 

 

 

4ª Jornada d’escoles solidàries. Projecte Implica’t+. 18-11-17

 Lloc: Sala Jaume Magre. Carrer Bisbe Torres, 2. Lleida. De 9-14 hores.

Implica’t+ és un projecte cooperatiu i transversal en què participen 46 docents de 41 centres diferents.

L’objectiu és treballar els valors a les aules i difondre la Carta de la Terra. Està adreçat a l’alumnat de totes les etapes educatives i conté un ampli ventall de propostes didàctiques elaborades amb diferents metodologies de treball.
Anualment celebra una jornada de presentació d’experiències que gira al voltant d’una conferència central.

Programa

Wikipicto

“Wikipicto es un pequeño diccionario donde padres y profesores podrán acudir para que los niños entiendan a través de pictogramas el significado de una palabra. Es una aplicación para su uso tanto en ordenadores como en dispositivos móviles, muy sencilla de usar e inmediata como todas nuestras aplicaciones.

Con Wikipicto podemos añadir nuevas palabras o proponer una definición más exacta o más completa de una palabra ya existente. La aplicación permite subir pictogramas o imágenes propias para transmitir con mayor eficacia aquello que queremos que entiendan.

Fácil, sencillo y rápido!”

Ús del comunicador amb la Nora. IC

Experiència de treball amb el comunicador dissenyat per a l’ús de la Nora.

Treballem les funcions del llenguatge, pregunta i expressió espontània i/o dirigida.

Treballem les preposicions i l’estructura de la frase simple ( S-V-C).

https://prezi.com/nn67v2uxagxl/treball-amb-la-nora/