1ª i 2ª sessió del curs d’Aproximació a les Rutes Literàries

Aquest cap de setmana 6 i 7 d’octubre han tingut lloc les dues primeres sessions del curs d’aproximació multidisciplinar al coneixement del territori. Enguany hem dedicat el curs a conèixer quatre rutes literàries.

La primera ruta literària ha estat la de Jacint Verdaguer (1845-1902) a la Catalunya Nord. Ens l’ha guiada en Víctor Ferreira, docent de l’Entorn d’Aprenentatge del Canigó, tot seguint una activitat que realitza amb els alumnes que visiten l’EdA i que és diu “Fem el Verdaguer! Excursionisme i poesia. La ruta literària, de dos quilòmetres aproximadament, recorre el camí entre el poble de Castell (Casteil) i el monestir de Sant Martí del Canigó. Durant el camí hem conegut els viatges que Jacint Verdaguer va fer als Pirineus durant dos estius per conèixer els pobles, els paisatges, les llegendes, els animals, les plantes i la toponímia d’aquesta serralada; i que van ser el seu punt de partida per escriure la seva obra més famosa: el poema “Canigó” de 1886. Durant el recorregut hem interpretat la geologia, la flora i la fauna d’aquest racó dels Pirineus, a partir dels versos del poema de Jacint Verdaguer. També hem conegut algun dels personatges i dels escenaris del famós poema com la font del Comte, on el fill del comte Tallaferro, Gentil, és armat cavaller i s’enamora de Griselda; o el monestir de Sant Martí del Canigó, construït pel comte Guifré de Cerdanya, oncle de Gentil, en acte de penediment per la mort del seu nebot. El poema “Canigó”, escrit al 1886, està ambientada a la Catalunya medieval, en època de reconquesta i pretén ser la culminació de la restauració de la nació catalana i cristiana. Aquesta ruta literària posa en valor el coneixement del poeta Jacint Verdaguer i la seva passió pel coneixement del territori i l’excursionisme.

Si voleu conèixer la proposta didàctica d’aquesta ruta literària podeu clicar al següent enllaç: Fem el Verdaguer! Excursionisme i poesia.

Al final de la jornada també hem tingut ocasió de conèixer els versos o narracions curtes que diferents alumnes han composat després de realitzar aquesta mateixa activitat.

La segona ruta literària ha estat a l’Empordà, concretament al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà. Hem recorregut no més de dos quilòmetres des del mas Matà (Sant Pere Pescador) fins al Cortalet, punt d’informacó del parc. En aquesta ocasió l’activitat “Aiguamolls literaris” ens l’ha guiada en Càndid Miró, ex-docent del Camp d’Aprenentatge d’Empúries. La ruta literària s’ha centrar principalment a conèixer aquest espai a través dels ulls de Maria Àngels Anglada (1930-1999), escriptora nascuda a la plana de Vic però que visquí la major part de la seva vida a l’Empordà. A través de fragments de les les seves obres, “Les Closes”, “Els maldecaps de Pere Geli” i diversos poemes, hem interpretat aquest paisatge d’aiguamolls, de conreus, la seva vegetació i fauna característica, i també la seva història passada i recent. Finalment també hem llegit fragments d’altres obres i d’altres autors que ens han ajudat a situar-nos en algun moment històric o en el paisatge i cultura popular dels Aiguamolls (Carles Fages de Climent, Manuel Brunet, Miquel Martí i Pol, Jacint Verdaguer, Prudenci Bertrana o Maria Rosa Font i Massot).

Una vegada més volem deixar constància del nostre agraïment als companys i ex-companys de Camps i Entorns d’Aprenentatge que segueixen compartint els seus coneixements i experiència didàctica amb el professorat d’aquest curs.

G R À C I E S !