Per què les fulles canvien de color a la tardor?

Aquesta tardor ens hem desplaçat als centres escolars del Pallars Sobirà per a dur a terme una activitat sobre les fulles amb els nens i nenes de cicle inicial. Teníem l’objectiu de parlar del món dels vegetals i en concret de la importància de les fulles en els vegetals.

Per fer-ho, vam enviar una activitat prèvia a les escoles que consistia en un “concept cartoon” on diferents nens i nenes opinaven sobre la pregunta: Les plantes, com les persones, necessiten aliment per créixer, però, …què mengen les plantes?

En el mateix “concept cartoon” hi sortien diverses opinions al respecte:

• Les plantes mengen l’aliment que hi ha al terra.
  • Les plantes mengen l’aliment que hi ha a l’aire.
  • Les plantes mengen l’aliment que hi ha a l’aigua que absorbeixen les seves arrels.
  • Les plantes mengen l’aliment que fabriquen les seves fulles amb llum del Sol.

La idea era establir un debat a partir d’aquestes idees i mica en mica aproximar-nos al concepte de “fotosíntesi” i la importància que hi juguen les fulles i en especial els pigments fotosintètics en aquest procés.

El dia que els vàrem visitar a l’escola, vam recuperar el debat de l’activitat prèvia i després varem sortir al voltant de l’escola amb l’objectiu de recol·lectar i estudiar les fulles dels arbres i dels arbusts que anàvem trobant. Totes les fulles són iguals? Quines parts podem identificar en una fulla? N’hi ha de simples i n’hi ha de compostes! I les formes? Són totes iguals? Durant la sortida també comprovem que hi ha arbres de fulla caduca, és a dir que quan arriba la tardor les fulles canvien de color i cauen. En canvi hi ha arbres de fulla perenne que mantenen les fulles durant l’hivern.

Dediquem una estona a classificar les fulles, primer per lliure i a proposta dels nens i nenes: per color o per la forma; i després utilitzant un petit joc de cartes on vam poder classificar més a fons les fulles segons si són simples o compostes, segons la seva forma, segons el tipus de marge que té, … Això ens ajudarà més endavant a saber utilitzar les claus dicotòmiques o les claus que ens ajuden a identificar les espècies. És molt difícil conèixer i aprendre els noms de totes les plantes! És interessant aprendre a utilitzar recursos que ens ajudin.

Al final del matí, tornem a recuperar aquella pregunta que ens hem fet quan hem sortit a recol·lectar les fulles. Per què canvien de color les fulles dels arbres a la tardor?

Proposem a l’escola que dugui a terme un petit experiment a l’aula per visualitzar els diferents pigments fotosintètics que contenen les fulles. Per fer-ho,  duran a terme una cromatografia que és una tècnica de separació dels components d’una mescla. En aquest cas, amb un morter, una mica d’alcohol, un pot de vidre i una mica de paper de filtre es pot dur a terme molt fàcilment.

Es tracta d’esmicolar i triturar les fulles que volem analitzar per separat. Cada fulla esmicolada la posem en un vas de precipitats o en un got de vidre i hi afegim una mica d’alcohol. Emplacem un paper de filtre verticalment a dins del got i esperem unes hores a veure el resultat.

Us compartim unes quantes de les imatges que ens han fet arribar les escoles de quan van realitzar l’experiment. La veritat és que els va sortir molt bé!

Què han pogut observar en aquest experiment?

L’alcohol ha transportat i dipositat en el paper de filtre els diferents pigments de les fulles. El fet de que els pigments es dipositin en bandes és degut a la diferent composició química d’aquests pigments. Els menys densos es dipositen més amunt del paper de filtre i viceversa. D’altra banda, l’amplada de la banda també ens dona informació sobre l’abundància de cada pigment en les fulles.

Aquest experiment ens permet comprovar que les fulles tenen més d’un pigment. El pigment més abundant a les fulles durant la primavera i l’estiu és la clorofil·la, que és la responsable de que les fulles tinguin un color verdós.  Per què? Perquè els pigments absorbeixen llum però també en reflexen. Aquella llum que reflexen és el color que nosaltres veiem.

Per què és important la clorofil·la? És important perquè és el pigment responsable de la fotosíntesi, que és el procés pel qual les plantes fabriquen el seu propi aliment.

cèl·lules d’una molsa

En aquesta imatge podeu observar les cèl·lules d’un fil·lidi d’una molsa. Els fil·lidis vindrien a ser estructures semblants a les d’una fulla en una planta superior. En aquestes cèl·lules podem observar uns saquets rodonets de color verd. Són els cloroplasts, els orgànuls que contenen la clorofil·la i on es produeix aquesta captura (absorció) de l’energia de la llum per poder realitzar la fotosíntesi o producció d’aliment.

Però les fulles només contenen clorofil·les? O també contenen altres pigments fotosintètics? Amb l’experiment realitzat comprovem que les fulles no només contenen clorofil·la sinó que també tenen altres pigments que també absorbeixen radiació i que són els responsables de les coloracions taronges (carotens) i grogoses (xantofil·les). Aquests pigments també col·laboren en la fotosíntesi, però en menor escala.

Per què cauen les fulles? Per què canvien de color?

Finalment responem a la pregunta d’aquest article. Quan arriba la tardor, les hores de llum del dia s’escurcen i la intensitat de la radiació solar també és menor. Quan comencen les primeres gelades, la disponibilitat d’aigua i nutrients per a les plantes també és menor. Tots aquests factors dificulten el procés de la fotosíntesi, de manera que l’estratègia de moltes plantes és deixar anar les seves fulles per no haver-les de mantenir mentre no tenen possibilitat de produir aliment.

El fet de que canviïn de color és degut a que el fred i les poques hores de llum degraden la clorofil·la i aquesta comença a descompondre’s deixant al descobert altres pigments fotosintètics de les fulles (carotens i xantofil·les).