Celebrem el Dia Mundial del Clima i d’Adaptació al canvi climàtic

El passat 28 de gener des de Serveis Territorials d’Educació a les Terres de l’Ebre, promogut per la Plataforma en Defensa de l’Ebre, vam rebre la invitació per a que promoguéssim una experiència educativa el dia 26 de març, Dia Mundial del Clima i d’Adaptació al canvi climàtic, en el marc de El Delta de l’Ebre i el canvi climàtic.

Des del Camp d’aprenentatge de Flix, l’Escola Enric Grau i Fontseré (Flix) i el Grup de Natura Freixe, vam dissenyar i planificar conjuntament una jornada de sensibilització, aprofitant el pas de l’Ebre per la nostra localitat, adreçada a l’alumnat de 6è. La jornada ha tingut inici al centre educatiu, amb el visionat de l’exposició virtual “El Delta de l’Ebre i el canvi climàtic(clica aquí), que ha servit per a contextualitzar la problemàtica que hi ha present. Seguidament, ens hem desplaçat a la zona de l’embassament de Flix al costat de la presa local.

Una de les problemàtiques que hi ha a dia d’avui, és la baixa aportació dels valuosos sediments que arribaven al Delta ja que gran part d’aquests queden retinguts en els diferents embassaments al llarg del curs de l’Ebre. Segons l’IRTA, abans de la construcció dels 69 pantans, arribaven al Delta de 20-30 tones a l’any, actualment no arriben ni 0,1 tones a l’any! Per tal de reivindicar aquesta situació, hem decidit realitzar la nostra petita aportació de sediments!

El canvi climàtic al riu, entre d’altres situacions ha afavorit a que espècies que no formaven part del propi ecosistema del riu, a dia d’avui hi trobin condicions que fan que s’hi desenvolupin, per contra de les espècies autòctones que es troben en greu regressió. Allí hem gaudit de dos espais d’aprenentatge:

• En un d’ells, hem pogut observar la feina tant valuosa que fan els tècnics del GNF de seguiment de les espècies autòctones i invasores de peixos de l’Ebre, gràcies que hem pogut observar els peixos de ben a prop, com realitzen la pesca elèctrica i la posterior catalogació i registre d’espècies trobades, per tal de realitzar els seus estudis pertinents.
  • I en l’altre, a través d’una pràctica d’aprenentatge basada amb un joc de descoberta cooperatiu, on hem conegut característiques d’aquestes espècies i, hem pogut constatar que hi ha moltes espècies que popularment les considerem de l’Ebre i, que no ho són.

Un jornada en la que tots/es ens hem apropat una vegada més al nostre estimat Ebre, qui a dia d’avui, necessita urgentment que ens convertim en la seva veu i lluitem des de l’educació per la seva conservació!