Química, Biologia i Història a la platja del Rec

Els alumnes del batxillerat científic de l’institut Deulofeu han vingut a Empúries a descobrir la història d’uns comtes, d’un castell i d’una duna. I ens hem preguntat: “És greu, doctor?” Doncs sí, el desviament del riu Ter a finals del S XIII, per culpa de les baralles entre el Comte d’Empúries i el rei Jaume II, va tenir conseqüències que arriben als nostres dies.

Nosaltres hem volgut descobrir la història i comprendre la dinàmica actual del Rec del Molí. La seva desembocadura funciona com un delta o com un estuari? Ho descobrim analitzant alguns paràmetres físico-químics a la mateixa gola del rec.

Vegeu com els alumnes estudien la densitat de l’aigua, la seva transparència i altres propietats relacionades amb la salinitat per establir on es troba avui l’aiguabarreig del rec amb el mar.

Per altra banda, aprofitem el lloc on estem per a estudiar les restes d’organismes que les onades ens deixen a la platja i esbrinem qui és el culpable del forat de les petxines de collaret.

Al Pedrigolet comptem onades i ens tornem a pregunta “És greu, doctor?”

Finalment al Portitxol calculem la velocitat amb què actua l’erosió sobre aquest bell arc litoral i acabem concloent que “Sí, és molt greu, doctor!”

Els aiguamolls després del temporal.

Els passats dies 22 i 23 d’octubre a Catalunya es va viure un fort temporal de llevant amb rècords de pluges i vent a moltes comarques. especialment dolorós va ser el balanç de danys materials i sobretot pèrdues humanes a la comarca de la Conca de Barberà.

A l’Empordà, tot i haver-hi algunes destrosses i algunes dificultats de circulació, la llevantada va portar als aiguamolls la tan preuada aigua. Ara s’han omplert els cortasl, els estanys i les llaunes i els ocells migratoris troben un recer per a alimentar-se, reposar i passar l’hivern.

Nosaltres vam estar el dilluns dia 21 als aiguamolls amb l’escola Mowgli; vam veure alguns ocells, però la manca d’aigua era més que evident.

A la tarda ja vam fer la passejada amb una mica de pluja. Dijous, anant a Cap de Creus, vam trobar la carretera de Sant Pere a Castelló ben inundada.

El CdAEmpúries amb Fridays For Future

El CdAEmpúries ha participat a Sant Joan de les Abadesses a la jornada reivindicativa contra el canvi climàtic. L’activitat ha estat organitzada per l’institut-escola Mestre Andreu, juntament amb el Centre d’Educació Ambiental de l’Alt Ter, en el context de la campanya “Fridays for Future”. L’activitat… Llegeix més»

Dia Internacional contra les bosses de plàstic a l’Escala

L’Escala ha participat en el dia internacional sense bosses de plàstic amb una xerrada a l’Alfolí de la Salt sota el títol ‘La cistella, residu zero’.

L’Escala ha participat en el dia internacional sense bosses de plàstic amb una xerrada a l’Alfolí de la Salt.Ha anat a càrrec de l’activista a la xarxes socials Estela Delgado, sota el títol ‘La cistella, residu zero’.La presentació ha anat de l’alcalde Víctor Puga parlant de la sensibilització del municipi en aquest tema i d’un projecte que es presentarà passat l’estiu.Segons la responsable de la xerrada a la ciutadania li falta informació per conscienciar-se del perill que suposen els productes plàstics, que d’una manera o altra acaben al mar com a microplàstics, afectant el Medi Ambient, la flora i la fauna i directament als éssers humans.Un element present a totes les cases n’és un exemple.La natura no assimila els plàstics, que segueixen el seu camí arribant a tos els racons.

S’explica que la solució està en els mateixos ciutadans, rebutjant les bosses de plàstic als supermercat, cercant productes a granel i buscant sempre alternatives, que en el cas del fregaplats podria ser una esponja feta amb carabassa lufa.És necessari tenir-ho clar i canviar d’actitud.

Com en totes les coses el millor és començar per la base, és a dir pels nens, que creixin sabent què representa l’ús d’aquest tipus de plàstics.

Cada 3 de juliol se celebra el Dia Lliure de Bosses de Plàstic, una iniciativa sorgida ara fa deu anys per fer camí cap a una societat Residu Zero.

Trobades de coordinació

Us recordem que les trobades de coordinació seran:
Per a les ESTADES:

• Estades del primer trimestre: divendres 6 de setembre (de 10h a 14h).
  • Estades del segon i tercer trimestres: dimecres 20 de setembre (de 10h a 14h).

Per a les SORTIDES: dijous 5 de setembre a les 10 h

S’ha obert el període d’inscripció a les activitats del CdA Empúries (estades i sortides) per al curs acadèmic 2019-2020

Benvolguts companys / Benvolgudes companyes,
Us informem que el proppassat dimecres 15 de maig s’obrí el període d’inscripció als Camps i Entorns d’Aprenentatge d’arreu de Catalunya per al curs 2019-2020. Aquest període d’inscripció romandrà obert fins al divendres 31 de maig.
La informació sobre el procés d’inscripció… Llegeix més»