Institut La Miquela. Duna d’Empúries

Els 20 alumnes del batxillerat científic de l’institut la Miquela de Bescanó varen venir a Empúries el passat dijous 14 d’octubre; amb ells vàrem estrenar, aquest curs 21-22,  l’itinerari de descoberta científica de la Duna d’Empúries.

L’itinerari comença amb una introducció teòrica a l’aula i una activitat en la qual els alumnes, en grups, recreen la història del paisatge del camí forestal: batalles entre el comte d’Empúries i el de Barcelona, construcció del castell del Montgrí, desviament del riu Ter, sorra arrossegada pel vent, problemes en les cases, granges i vies de comunicació, fixació de la duna amb pins i borró, instal·lació de la flora autòctona i proliferació de plantes invasores. Tot plegat ha desembocat al paisatge humanitzat actual de la Duna d’Empúries.

Anem a la platja del Rec amb tot d’estris per a fer anàlisis químiques al mar i al rec, experimentar amb un vaixell de ferro el prinicipi d’Arquimedes i també per a estudiar les petxines de la platja. Curiosament, tant  amb el refractòmetre com amb el densímetre, els alumnes van trobar una salinitat molt elevada de l’aigua del mar, una concentració de gairebé 40gr/l; és un valor excepcionalment alt, que segurament s’explica per la gran evaporació d’aigua durant tot l’estiu, que encara continua per les elevades temperatures dels mesos de setembre i octubre; també es dóna una disminució del cabal d’aigua dolça que arriba al mar, tant del rec del Molí, com dels altres rius de la zona: Ter, Fluvià i Muga. Cal dir que la persona que va anar a buscar l’aiguabarreig el va ben trobar, donat que la salinitat ens va donar exactament la meitat de la salinitat del mar i la del rec.

Després d’una pausa de mitja horeta, continuem l’itinerari cap a la platja del Pedrigolet, on ens fixem en el poder erosiu de les onades, analitzem la tipologia de les roques amb l’ajut de l’àcid clorhídric i parlem de riscos geològics. Acabem l’itinerari al Portitxol fent-nos unes quantes preguntes:  “és greu, doctor?”; caurà el Portitxol? s’haurà de prohibir que la gent hi pugi? caldrà fixar-lo amb ciment?

A reveure!