L’institut Sant Lluís Gonçaga visita Empúries

Un any més els alumnes de 1r d’ESO de l’Escola Sant Lluís Gonçaga de La Garriga han vingut  a Empúires. Malgrat els confinaments i el mal temps, i després d’alguns canvis, aquest passat mes d’abril s’ha pogut fer l’estada de dos dies, amb una visita als aiguamolls i una altra al jaciment greco-romà d’Empúries.

Tot i curta, considerem que aquesta és una estada ben rodona.

MOMENT 1. La preparació de les activitats es consensua entre els docents de l’institut i els del Camp d’Aprenentatge. Els alumnes entren en contacte amb el nostre CdA i amb les activitats educatives en el que anomenem Moment 1, això vol dir preparació de continguts, motivació, dubtes i preguntes prèvies, etc. En aquest cas, per a preparar la visita a Empúries, els alumnes s’havien estudiat alguns mites grecs, per després explicar-los en context, havien fet una introducció història de grecs i romans i havien parlat a l’aula de com era la vida quotidiana  dels grecs i els romans. Per a preparar la visita als aiguamolls, havien visualitzat un ppt d’introducció a la fauna i flora del parc i  també a la classe de ciències havien parlat d’ecosistemes i de què és un Parc Natural.

MONENT 2. L’estada. Quan els alumnes arriben als aiguamolls ja estan ben motivats i saben què volen observar i què venen a aprendre. Amb això, uns bons prismàtics i un temps adient, la nostra feina és ben senzilla: acompanyar els alumnes en l’itinerari i ajudar-los a identificar espècies i conscienciar-los de la importància de preservar els ecosistemes i la biodiversitat. Doncs sí, ens hem pogut passejar envoltats de lliris grocs, balquers, joncs, canyís;  hem pogut  identificar nombroses espècies d’ocells i, a més, hem tingut la sort de veure la DAINA BLANCA.

Al jaciment d’Empúries, passa el mateix, els alumnes ja coneixen alguns mites associats a la vida dels grecs i que podem vincular a alguns punts de l’itinerari: a la muralla, el mite d’Odisseu (Ulisses) i el gegant Polífem; al temple d’Asclepi, el mite d’Asclepi i el centaure Quiró; a l’Àgora, el mite de  Medusa i Pegàs, cavall alat que apareix a les monedes trobades i que s’utilitzaven per als intercanvis comercials; al museu, el mite d’Ifigènia i Agamèmnon, etc. Hem tingut també l’oportunitat de visitar el criptopòrtic i tot plegat ha culminat amb una visita ben profitosa al jaciment.

MOMENT 3. Treball posterior. Quan els alumnes tornen a l’institut cal fer la feina de consolidació dels aprenentatges. A l’aula s’ha de fer un treball de resoldre dubtes, d’acabar quaderns, d’aprofundiment. etc. L’Alfons, l’Anabel, la Marta i la resta del professorat de l’institut St lluís Gonçaga, que coneixen bé la manera de treballar dels camps d’aprenentatge, proposen als seus alumnes de fer presentacions i treballs diversos després de la sortida. Vegeu-ne algunes mostres

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *