Projectes Compartits de primària

Projectes Compartits de primària

El curs 2023-2024 realitzarem els Projectes Compartits de Residus

Com cada curs el projecte es realitza entre les escoles de la comarca interessades, el Camp d’Aprenentatge del Bages i el Consorci del Bages per a la gestió de residus. La temàtica serà sobre residus i van adreçats a l’alumnat de cicle mitjà o cicle superior de primària.

En aquests projectes l’alumnat té la possibilitat de descobrir com es gestionen els residus de la nostra comarca, com podem convertir-los en un recurs, perquè és important practicar les 3Rs, experimentar amb diferents materials i prendre consciència de la importància de tancar el cicle de cadascun d’ells.

A mesura que avanci el curs afegirem informació de com avança el projecte compartit

Aquest curs 2022-23, han participat 11 centres de la comarca i, en total, 14 grups de cicle superior, en total, 333 alumnes. Enguany, l’epítom ha consistit en que els centres rebessin una capsa que contenía 5 blocs de guix i a l’exterior hi havia un codi QR enllaçat amb un vídeo que els introduïa en la història de la troballa de l’equip d’exploració geològica de la Culla d’uns blocs de guix sospitosos a les guixeres de Súria.

Al llarg del segon trimestre, es realitza el treball amb l’alumnat. L’alumnat de cada grup-classe ha obert l’epítom, ha pogut veure el vídeo i amb els blocs de guix, han hagut de fer de fer ús del seu enginy i materials diversos (martell, tornavís, etc.) per descobrir què eren i què hi havia dins. Un cop oberts, a dins hi trobaven un mòbil, un xiclet, un mitjó, un pot de vidre i una cullereta.

A partir d’aquí ha començat el treball de l’alumnat, plantejant-se què tenien en comú aquests objectes i la seva relació amb la geologia. Tots ells menys el mitjó, que és l’intrús, procedeixen de recursos minerals i és interessant que amb el guiatge dels i les mestres, establissin la relació: recurs natural-material-objecte.

Durant aquests trimestres també s’ha dut a terme la formació del professorat dins la I Jornada de Medi Ambient i Sostenibilitat, que ha consistit en una xerrada a càrrec de Joaquim Sanz Balagué i Nor Sidki Rius amb posterior visita al Museu de Geologia Valentí Masachs de l’UPC de Manresa, per veure físicament aquests material crítics, el mineral d’on surten i les seves aplicacions més importants

Amb l’alumnat, el CdA ha realitzat les següents activitats: la geologia urbanaun itinerari geològic per les guixeres de Súria o pel seu municipi, el taller de guix i els racons geològics. A més de les activitats que han dut a terme cada escola pel seu compte.

Finalment, al tercer trimestre es durà a terme l’acció final que permetrà que l’alumnat apliqui els coneixements construïts al llarg dels PPCC i es pugui relacionar amb les altres escoles participants. A l’abril, es realitzarà una última trobada de coordinació amb els i les mestres per tal de valorar i avaluar els PPCC.

Us deixem un vídeo de l’alumnat participant als PPCC, obrint el seu epítom, i unes imatges de les diferents activitats que fem durant els PPCC: Geologia urbana, Itinerari geològic per les guixeres de Súria, Taller de guix i Racons geològics.

El curs 2021-2022 es van realitzar Projectes Compartits de Residus. Hi van participar 16 escoles de la comarca, 26 grups estables, en total van ser 513 alumnes de cicle mitja i cicle superior de primària.

L’epítom que es va decidir conjuntament per aquest curs va ser que el CdA enviaria a cadascuna de les escoles un paquet amb un planeta Terra ple de matèries primeres, materials, objectes i residus. A l’exterior del paquet s’hi va enganxar un codi QR que portava a un vídeo on s'explicava la problemàtica del dipòsit controlat de residus i llençant el repte per aquest curs. A l'interior del planeta, a més a més de residus i materials hi havia un altre QR amb un enllaç a un altre vídeo plantejant preguntes per començar el treball a l'aula.

Al llarg del segon trimestre, es va realitzar el treball amb l’alumnat. L’alumnat de cada grup-classe ha obert l’epítom, ha pogut veure els vídeos i es van generar debats a les aules diferenciant residus i recursos, l'origen d'aquests recursos i començant a parlar del cicle dels materials.

A la taula següent podeu veure les activitats que va realitzar l'alumnat amb el CdA. L'activitat de les 3Rs es fa amb la deixalleria mòbil.

CICLE MITJÀ CICLE SUPERIOR
Descoberta del Parc del Secà Parc ambiental de Bufalvent
Taller de les propietats dels materials - CM Taller de les propietats dels materials - CS
Deixalleria mòbil - les 3R Reciclem l'oli fent sabó

 

Durant aquests trimestres també es va dur a terme la formació del professorat. Es va rebre la formació “El repte de la recollida selectiva al Bages. On som i què hi podem fer?” a càrrec de Xavier Bosch, cap de
serveis tècnics del Consorci. Aquesta jornada està penjada al canal de Youtube del CdA del Bages i ’enllaç és el següent: El repte de la recollida selectiva al Bages - PPCC Residus

Finalment, al tercer trimestre es va dur a terme l’acció final. En aquesta ocasió es van decidir 2 accions finals, per un costat es va crear un kahoot compartit entre els 16 centres participants, on cada centre va crear una pregunta relacionada en l’àmbit dels residus i al qual van poder jugar tots els alumnes. Per altre banda es van fer videos curts amb consells i idees per prevenir residus i maneres de reciclar. Aquí teniu els 3 vídeos finals:

○ Part 1 - Com hem treballat el reciclatge a les escoles?
○ Part 2 - Consells
○ Part 3 - Reinventa’t

El curs 2020 - 2021, el Camp d'Aprenentatge del Bages conjuntament amb el Consorci del Bages per a la gestió de residus i el Parc de la Sèquia, animem a les escoles de la comarca a participar en una nova edició dels Projectes Compartits: "La geologia ens envolta? ", adreçat a l'alumnat de cicle superior. Aquests projectes es treballen en col·laboració del Geoparc de la Catalunya Central.

L’objectiu d’aquests projectes és que l’alumnat, a través d’itineraris per indrets del Geoparc de la Catalunya Central i d’activitats que permetran donar una resposta científica a les preguntes plantejades, siguin capaços de comunicar oralment, per escrit i en diferents formats digitals, que:

  • La geologia ens envolta, que pot generar riscos i que els recursos que ens proveeix són de gran utilitat per a la fabricació d’objectes d’ús quotidià i també per a la construcció.
  • Els materials geològics són un recurs no renovable i per tant cal gestionar-los d’una manera sostenible, pel bé comú i de les generacions futures.
  • Els alumnes que hi poden participar són els de Cicle Superior.
  • Els projectes es realitzaran durant el segon trimestre.
  • El cost del projecte és 3,00 € per alumna/e, més l’autocar de l’itinerari geològic.
  • Caldrà fer la inscripció a l’aplicació CAMPS (a l’apartat de sortides).

El projecte consistirà en:

  • Una trobada de coordinació al setembre.
  • Una formació a càrrec d’un expert durant el primer trimestre (opcional).
  • Un treball previ realitzat a l’escola.
  • 3 dies d’activitat amb el CdA del Bages al llarg d’unes tres setmanes . Aquestes activitats consistiran amb un “Itinerari de geologia urbana” pels voltants de l’escola (matí) , un ”Itinerari geològic“ (matí), més un “Taller de guix” (tarda, al centre) i el “Taller dels materials geològics i les seves aplicacions” (matí, al centre).
  • Un treball posterior a l’escola.
  • Una trobada de cloenda i valoració al finalitzar el projecte.

Programació de la seqüència didàctica

Per qualsevol aclariment, us podeu posar en contacte amb nosaltres a través del correu electrònic cda-bages@xtec.cat.

El curs 2019-2020 s'han realitzat els Projectes compartits entre 13 escoles de la comarca (23 grups classe), el Camp d’Aprenentatge del Bages, el Consorci del Bages per a la gestió de residus i el Parc de la Sèquia. La temàtica  és sobre residus. Adreçats a l'alumnat de cicle mitjà i cicle superior de primària.

El títol dels projectes és “Què en fem dels nostres residus?”

En aquests projectes l’alumnat té la possibilitat de descobrir com es gestionen els residus de la nostra comarca, com podem convertir-los en un recurs, perquè és important reduir, reutilitzar o practicar les 3Rs, experimentar amb diferents materials i prendre consciència de la importància de tancar el cicle de cadascun d’ells.

Els projectes han consistit en:

  • Una trobada de coordinació al setembre.
  • Una sessió de formació adreçada als mestres, per part del Cap dels serveis tècnics del Consorci.
  • La resta de coordinació es realitza de forma telemàtica.
  • Treball amb l'alumnat, durant el segon trimestre:
    • Un treball previ realitzat a l’escola
    • 3-4 dies d’activitat conjuntament amb el CdA Bages, el Consorci i Parc de la Sèquia, per cada escola.
    • Un treball posterior realitzat a l’escola.
  • Una trobada d’avaluació al tercer trimestre.

Activitats previstes per Cicle Mitjà (Seqüència Didàctica):
“Descoberta del Parc del Secà” (matí)
“Taller de les propietats del materials-CM” (a l’escola, matí)
“Deixalleria mòbil- les 3Rs” (a l’escola, matí o tarda)

Activitats previstes per Cicle Superior (Seqüència Didàctica):
“Parc ambiental de Bufalvent” (matí)
“Taller de les propietats del materials-CS” (a l’escola, matí)
“Reciclem l’oli fent sabó” (a l’escola, matí)
“Deixalleria mòbil- les piles” (a l’escola, matí o tarda)

L’autocar de les sortides (Parc ambiental i Parc del Secà) va anar a càrrec del Consorci del Bages per a la gestió de residus.

Trobada de coordinació 

L'epítom que vàrem decidir conjuntament per aquest curs va ser que el CdA enviaria un paquet a cadascuna de les escoles, contenint una Terra i una carta adreçada a l'alumnat. La Terra estava plena de residus a l'interior i un "missatge secret", que havien de desvelar i deia "SOS". A partir de la reflexió, van sorgir preguntes i propostes per treballar el tema del residus, amb l'objectiu de poder ajudar a la Terra.

Recull de recursos

(en procés de realització)

Tancament dels projectes:

Arrel del confinament, s'ha fet una proposta de tancament virtualment. L'activitat és a través de l’eina informàtica “PADLET”. Es proposa a l'alumnat de cada escola la següent tasca: Cal que facin propostes per ajudar al Planeta Terra a solucionar el problema de l’excés de residus que fem els humans. Per fer-ho, poden explicar i raonar la seva idea en format de vídeo, missatge de text, missatge de so, fotografies, dibuix....

Als següents enllaços trobareu un model de padlet per cicle mitjà i un per cicle superior, on hi hem copiat una mostra de les propostes per ajudar a la Terra, fetes pels alumnes de les diferents escoles participants:

 

El curs 2018-19 engeguem una nova modalitat de projectes compartits entre les escoles de la comarca interessades i el Camp d’Aprenentatge del Bages. Van adreçats als alumnes de cicle superior i porta per nom "La geologia ens envolta?"

En aquests projectes teniu la possibilitat de treballar la geologia de la comarca, amb l'objectiu de prendre consciència que la geologia ens envolta i la utilitzem tant per poder fabricar molts dels objectes que fem servir habitualment com en la construcció d’edificis, tenint en compte que els recursos geològics no són renovables. A més, durant els projectes, coneixerem alguns indrets d’interès geològic i miner del Geoparc de la Catalunya Central.

Què cal tenir en compte per participar-hi?

  • Hi poden participar els alumnes de cicle superior de primària.
  • Els projectes es realitzaran durant el segon trimestre.
  • El projecte consistirà en:
  • El cost del projecte és 3 euros per alumna/e més l'autocar de l'itinerari de la primera activitat.
  • Si hi esteu interessats us podeu inscriure durant la segona quinzena de maig a l’aplicació CAMPS. Ho trobareu a l'apartat de sortides.

Recursos per treballar a l'escola:

Treballs finals de les escoles participants

Per qualsevol aclariment, us podeu posar en contacte amb nosaltres a través del correu electrònic cda-bages@xtec.cat o trucant al 938744358.