El Camp d’Aprenentatge del Bages es troba en un entorn humanitzat. És per això que tant les estades, com els projectes compartits o les activitats d’un dia amb centres de la comarca, tenen per objectiu donar a conèixer i fomentar hàbits de minimització de l’impacte de les persones sobre el medi. Treballem de manera competencial en quatre àmbits principals, moltes vegades relacionats entre ells.
Propostes d’estades per àmbits, de diferents dies i depenent del nivell educatiu. S’ajustaran segon el projecte educatiu del centre.
AIGUA: Heu pensat d’on ve l’aigua que ens surt per l’aixeta i cap on va la de la claveguera? A través d’itineraris, activitats o visites a les infraestructures necessàries per assegurar l’abastiment d’aigua, respondrem aquestes preguntes i prendrem consciència de com pot afectar la nostra actuació a casa en la gestió de l’aigua.
Quin és el recorregut de l’aigua? (3 dies) (CM)
1r dia | 2n dia | 3r dia | |
Matí | Descoberta de l’aigua a la ciutat | Itinerari per la Sèquia | Els guardians de la Sèquia |
Tarda | Recorregut de l’aigua | Potabilització al laboratori + visita a la Casa de la Culla |
Com portem l’aigua a la ciutat? (3 dies) (CS)
1r dia | 2n dia | 3r dia | |
Matí | Descoberta de l’aigua a la ciutat | Itinerari per la Sèquia | Cardona: La Muntanya de sal i el castell |
Tarda | Mans a les eines, construïm els dipòsits d’aigua | La vida en una gota d’aigua + Potabilització al laboratori |
L’aigua del riu al riu passant per casa (3 dies) (ESO)
1r dia | 2n dia | 3r dia | |
Matí | Itinerari per la Sèquia | La vida en una gota d’aigua i Potabilitzadora | Cardona: La Muntanya de sal i el castell |
Tarda | Descoberta de l’aigua a la ciutat | La depuradora |
RESIDUS: Què se’n fa dels residus que generem cada dia a casa nostra? Són un problema o els podem convertir en un recurs? Els alumnes podran conèixer el cicle dels materials, la gestió dels residus a la comarca del Bages i la importància de reduir-los, reutilitzar-los o reciclar-los per minimitzar el nostre impacte sobre el medi.
Què en fem dels nostres residus? (3 dies) (CM)
1r dia | 2n dia | 3r dia | |
Matí | Descoberta de Manresa | Itinerari per la Sèquia | Descoberta del Parc del Secà |
Tarda | Propietats dels materials | visita a la Casa de la Culla |
Residus: problema o oportunitat? (3 dies) (CS i ESO)
1r dia | 2n dia | 3r dia | |
Matí | Parc Ambiental de Bufalvent | Itinerari per la Sèquia | Cardona: La Muntanya de sal i el castell |
Tarda | Materials geològics i les seves aplicacions | Reciclem l’oli, fent sabó + visita a la Casa de la Culla |
Com es gestionen els residus a la ciutat? (2 dies) (Batxillerat)
1r dia | 2n dia | |
Matí | Parc Ambiental Bufalvent | Planta de reciclatge de frigorífics |
Tarda | Depuradora de Manresa |
GEOLOGIA: La geologia ens envolta? Ens calen materials geològics per poder fabricar molts dels objectes que utilitzem habitualment? A través d’activitats o itineraris per indrets del Geoparc de la Catalunya Central els alumnes descobriran la importància de la geologia en la nostra vida quotidiana i la necessitat de gestionar aquests recursos que no són renovables.
La geologia ens envolta? Descoberta del Geoparc (3 dies) (CS i ESO)
1r dia | 2n dia | 3r dia | |
Matí | Itinerari de geologia urbana | Itinerari geològic de Súria | Cardona: La Muntanya de sal i el castell |
Tarda | Materials geològics i les seves aplicacions | Taller de guix |
Els materials geològics, són un recurs finit? (2 dies) (Batxillerat)
1r dia | 2n dia | |
Matí | Itinerari geològic (Artés o Cardona) | Parc Ambiental Bufalvent |
Tarda | Itinerari de geologia urbana |
LA MASIA: Com vivien els nostres avis? La Culla era una de les masies més importants de la rodalia de Manresa. A través d’activitats o d’un recorregut per la casa, podrem comparar el nostre model de vida amb el d’aquelles persones que hi van viure fa molts anys i conèixer l’origen i l’obtenció d’alguns dels nostres aliments, dins d’un model de producció d’autosuficiència.
Què trobem al rebost de La Culla? (2 dies) (CM)
1r dia | 2n dia | |
Matí | L’hort i la granja | El Parc del Secà |
Tarda | La casa i el cistell de La Culla |
LA VINYA: Com es fa el vi? El fem igual avui que fa cent anys? Perquè el vi té alcohol? La casa de la Culla disposa d’una petita vinya i les instal·lacions tradicionals del procés d’elaboració del vi que ens ajudaran a donar respost a les preguntes anteriors. Compararem les instal·lacions de la Culla amb una metodologia de producció totalment actual quan visitem un Celler de la DO Pla de Bages i farem petites investigacions al laboratori per analitzar el vi des d’una altra òptica.
De la vinya al celler. Per què el vi té alcohol?
1r dia | 2n dia | 3r dia | |
Matí | Descoberta de Manresa | Itinerari per la Vall del Flequer | Laboratori: observació de llevats, destil·lació del vi i determinació del seu grau alcohòlic |
Tarda | Visita a un celler de la DO Pla de Bages | El procés d’elaboració del vi tradicional |