EL MISTERIÓS CAS DE L’ALMESQUERA

Sabeu què és una almesquera?

A finals de la setmana passada vam començar el projecte “El misteriós cas de l’almesquera: investigació d’una mort al riu” amb els alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Guillem de Berguedà de Berga. Nosaltres és la primera vegada que fem aquesta activitat, però es tracta d’una activitat de la Xarxa Pirineus Vius, de la qual el Parc Natural del Cadí Moixeró ens cedeix el material per portar-la a terme.

Aquesta primera sessió, la vam repetir per cada un dels 5 grups de 1r d’ESO que hi ha a l’Institut i va tenir una durada de 2 hores.

Abans de saber més coses sobre la mort de l’almesquera, havien de tenir més dades sobre l’animal, així que els vam proposar d’imaginar l’animal amb la descripció oral de 10 pistes. Els resultats que van sortir van ser la mar d’interessants. Aquí podeu veure’n els resultats per classes (cliqueu sobre la imatge per veure totes les creacions):

1r A 1r B 1r C 1r D 1r E

L’alumnat de 1r es van convertir en Detectius Ambientals, distribuïts en 4 grups d’investigació, cadascun d’ells encarregat d’analitzar l’escenari de la mort de l’almesquera al riu Llobregat, al seu pas per Pedret. Aquests grups van ser:

• Activitats humanes: encarregats d’esbrinar si es tracta d’un tram molt antropitzat, i si algun impacte humà podria haver causat la mort de l’animal.
  • Ecosistemes: han d’avaluar l’estat de l’ecosistema riu, per determinar si era adequat o no per la supervivència de l’almesquera, i si no fos així, si va ser-ne la causa de la mort.
  • Rastres: eren els encarregats d’inspeccionar els que podrien haver visitat l’escena del crim: depredadors naturals, espècies introduïdes, espècies assilvestrades, un humà…
  • Anàlisis d’aigua: són els investigadors/es de determinar si alguna característica de l’aigua, o bé algun tòxic, va ser la causa de la mort de l’almesquera.

Vam acabar la sessió generant hipòtesis, per grups d’investigació, sobre què li podia haver passat a l’almesquera. A la propera sessió, ho descobrirem anant al riu a analitzar l’escena del crim!