Activitats de Matemàtiques per a professorat i per a alumnat

Formacions

Cicles de conferències 2023/24

A partir del 29 de febrer de 2024 tornen les conferències:

• Mirades matemàtiques. Adreçat a professorat d’infantil i primària.
    • Resolent reptes pas a pas amb habilitats de Pensament Computacional. 5 de març. Lucia Rotger. Universitat de les Illes Balears.
    • ¿Qué? ¿Para qué? ¿Cómo? Ideas para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en la Educación Primaria. 19 de març. Maria Nila Pérez, coordinadora del Proyecto Newton de la Consejeria de Educación de les Illes Canàries.
    • Representar per entendre les matemàtiques. 9 d’abril. Laura Gris, Carme Burgués i Tana Serra, docents i formadores de matemàtiques a Catalunya.
  • Perspectives matemàtiques. Adreçat a professorat de matemàtiques de secundària
    • Com dissenyar i implementar situacions d’aprenentatge? El cas del cadenats a segon cicle de l’ESO. Mariana Bosch, Berta Barquero i Susana Vasques. UB.
    • Uso de la herramienta GeoGebra en el aula de matemáticas. Pablo Triviño, ambaixador GeoGebra, professor de secundària en el IES Carmen Conde de Las Rozas, Madrid. Usuari GeoGebra, canal mediateca d’EducaMadrid.
    • Tratamiento de las fracciones, un ejemplo de cambio. Jose Manuel Vidal González, coordinador del Proyecto Newton de la Consejeria de Educación de les Illes Canàries.
    • Modelitzant matemàticament el món que ens envolta a través del Pensament Computacional. Juan Miguel Ribera. Universitat Illes Balears.

Activitats i concursos matemàtics

adreçats a les diferents etapes que  fomenten tant la participació com el desenvolupament i gust per les matemàtiques:

• Fem Matemàtiques (5è de primària fins a 4t ESO) – Activitat que té la finalitat de contribuir a desenvolupar la competència matemàtica a través de la resolució de problemes tot fomentant la capacitat de comunicació i argumentació. Els problemes de la primera fase es treballen en equip i esdevenen una gran mostra d’activitats adequades per a treballar estratègies i desenvolupar actituds positives envers aquesta disciplina.
  • Tour de Mates (5è de primària fins a 2n Batx) – Competició de càlcul mental amb diferents categories i classificacions per resoldre el major nombre possible d’operacions matemàtiques en el temps marcat. Durant el procés es treballen diferents estratègies i algoritmes de resolució d’operacions de forma motivadora per a l’alumnat.
  • VídeoMAT! (I3 fins a BATX, CF i escola d’adults) – Projecte en el qual els i les alumnes creen vídeos on es responen preguntes que posen de manifest aplicacions de les matemàtiques o la seva presència en l’entorn per tal d’estimular l’interès de l’alumnat per la comunicació científica i la divulgació matemàtica i promoure una vivència de les matemàtiques que incorpori les seves aplicacions i la seva presència en l’entorn. Si esteu interessats/des a formar part del jurat del concurs, ens ho podeu comunicar per correu electrònic.
  • Concurs de Dibuixos Matemàtics (I3 fins a 6è de primària) – Activitat que fomenta la creativitat matemàtica i el gust per a ella en què es proposa que l’alumnat faci un dibuix de temàtica matemàtica des d’un vessant artístic i amb un títol que faci al·lusió directa al contingut matemàtic de l’obra.
  • Concurs de Fotografia Matemàtica (3r de primària fins a BATX, CF i escola d’adults) – La fotografia matemàtica és una eina per a la millora de l’aprenentatge de les matemàtiques on el protagonista sempre és l’alumnat. Per això, la proposta que fem pretén motivar als docents de tots els àmbits a plantejar activitats al voltant de fotografies matemàtiques.
  • Problemes a l’esprint (5è de primària fins a 2n Batx) – Activitat en línia adreçada a equips de centre en què es resoldran diferents problemes matemàtics durant una jornada. La principal característica de l’activitat és que el treball en equips fomenta que hi hagi intercanvi de possibles solucions entre diversos grups i el debat fins a trobar la solució.
  • Cangur 2024 (5è de primària fins a 2n de Bat i CF). – L’associació Le Kangourou sans frontières, impulsora de la prova Cangur a nivell internacional, té fixada com a data per a la celebració el tercer dijous de març, aquest any 2024 serà el dia 21 de març.
  • Planter de Sondeigs i Experiments. Es convoca la 15a edició del concurs Planter de Sondeigs i Experiments de treballs d’Estadística per a grups d’estudiants d’ESO i Batxillerat i Cicles Formatius del curs 2023-2024.  Termini d’inscripció: Fins al 16 d’abril de 2024. Organitzat per la UPC, UAB i UB.

Jornades

Altres

Grup de Recerca en Bioestadística i Bioinformàtica
El GRBIO, al que participa la UB i la UPC, ens fa arribar propostes per divulgar l’estadística i contribuir a la formació del professorat de secundària. El projecte GRBIO DIVULGA, és una iniciativa per a acostar l’estadística d’una forma amena i informal al públic general.

LABINQUIRY: Projecte de Transferència de Recerca Educativa
S’està desenvolupant aquest projecte des d’un grup d’investigació en didàctica de les matemàtiques liderat per Berta Barquero i Marianna Bosch, amb finançament de l’Agència Estatal d’Investigació. L’objectiu del projecte és ajudar a implementar a l’aula situacions d’aprenentatge en matemàtiques amb una metodologia concreta anomenada “recorreguts d’estudi i investigació”. Ens han fet arribar una proposta pilot sobre problemes de comptatge que han experimentat a 3r i 4t d’ESO durant 4 anys. Si esteu interessats en participar en aquest estudi, trobareu més informació