Les arts, una mirada al món

Modalitat/Àrea

Àrea Visual i plàstica

Nivell educatiu

Primària

Escola Cooperativa El Puig. Esparreguera

Núria Mata
Núria Aregall

enllaç:

Presentacio ppt

Objectius

Potser l’objectiu principal de l’escola hauria de ser l’establiment d’un diàleg amb el món que permetés interrogar-lo i deixar-se interrogar alhora.
Un diàleg on sorgissin amb complicitat mirades científiques, literàries, filosòfiques, personals i també artístiques, per anar teixint una xarxa de coneixements.

· Aquesta interrogació del món ens porta al Coneixement en majúscules, que és necessàriament creatiu
– perquè prové del diàleg entre un mateix i el mó
– perquè no representa una mera transmissió de saber
– perquè és fruit de la reelaboració entre les noves experiències viscudes i el bagatge personal de cadascú
– perquè ens porta a establir una mirada creativa que mai no deixa indiferent, ja que connecta amb el que sabem i som i ens obra la porta a nous horitzons.

Continguts curriculars

La recerca de la coherència entre el que l’escola viu en el seu contacte amb l’art i la pròpia creació artística, és el repte que ens plantegem com a ensenyants.

Descripció

Quan la mirada és col.lectiva i pren la forma de comunitat de recerca, ens obre la possiblitat de veure-hi amb els ulls d’uns altres. El coneixement resultant, ja no és únic, ni la simple suma de totes les mirades, sinó que es converteix en exponencial, fruit de la combinació de les influències de tot el grup. Les arts són una forma de coneixement del món que traspassa els límits de la mateixa obra, la qual és essencialment l’expressió dels pensaments i neguits d’una persona immersa en una Cultura, en un grup i en una època històrica.
L’experiència concreta del treball a l’entorn d’Eduardo Chillida és una mostra de com tota una escola (Infantil-primària – secundària) s’interroga, investiga, experimenta, crea… mentre es va deixant seduir per la personalitat, pensaments i obres d’un artista.

Observacions

El diàleg amb les arts és intemporal i els criteris de treball que exposem estan deslligats de l’edat dels alumnes; no cal infantilitzar el món perquè resulti interessant per als més petits, ja que ens demostren que són capaços d’interessar-se per coses veritablement complexes quan les tenen a l’abast.