Marta Portero Tresserra

Contacte: marta.portero@uab.cat

Neurociència: Aprenentatge basat en l’evidència

Professora de la unitat de psicologia a la Universitat Autònoma de Barcelona. Coautora de: 10 ideas clave, Neurociencia y educación. Aportaciones para el aula

El creixent interès per una educació basada en l’evidència científica, així com els recents progressos en el camp de la neurociència sobre els processos d’aprenentatge i plasticitat cerebral, ha permès el desenvolupament de ponts entre la neurociència i l’educació. L’objectiu de la conferencia és reflexionar sobre estudis neurocientífics dels últims anys que pretenen proporcionar eines útils i fonamentació teòrica i empírica per al disseny de metodologies pedagògiques durant l’etapa infantil. Després d’un breu repàs als aspectes més essencials del desenvolupament cerebral dels 0 als 6 anys i els processos de neuroplasticitat, es posarà èmfasi a reflexionar sobre aplicacions a l’aula que incloguin els principals factors intervinents en l’aprenentatge, com la relació entre el cos i la ment, les estratègies que fomenten un equilibri entre les emocions i la cognició, el desenvolupament de les funcions executives i la importància del disseny dels espais on tenen lloc les experiències d’aprenentatge.

Bibliografia

10 ideas clave. Neurociencia y educación : aportaciones para el aula, d’Anna Carballo Márquez i Marta Portero Tresserra (Graó, 2018)

Una obra de síntesi i de referència sobre neurociència i educació que presenta una estructura en forma de 10 idees bàsiques que facilita la comprensió. Cadascuna d’aquestes idees pretén donar resposta a preguntes de manera detallada i objectiva. Una mirada a com aprèn el nostre cervell al mateix temps que es fomenta la cultura i l’actitud científica necessàries per posar en valor l’evidència empírica en l’àmbit de l’educació.

Les idees clau plantejades responen a preguntes com ara: · Què és i que no és la neurociència educativa? · És important conèixer com funciona i aprèn el cervell per al disseny de metodologies pedagògiques? · Com intervenen els processos atencionals en l’aprenentatge? · Està el nostre cervell dissenyat per a l’aprenentatge cooperatiu?

Marta Portero Tresserra; Anna Carballo Màrquez. Neuroeducació: aportacions de la neurociència als plantejaments educatius. Revista Catalana de Pedagogia Volum 11, 2017, (p. 17-55)

Referències

Abans de les primeres paraules. Eina multimèdia de divulgació científica sobre el desenvolupament de la comunicació infantil al llarg del primer any de vida.