Marta Portero Tresserra

Contacte: marta.portero@uab.cat

Neurociència: Aprenentatge basat en l’evidència

Professora de la unitat de psicologia a la Universitat Autònoma de Barcelona. Coautora de: 10 ideas clave, Neurociencia y educación. Aportaciones para el aula

El creixent interès per una educació basada en l’evidència científica, així com els recents progressos en el camp de la neurociència sobre els processos d’aprenentatge i plasticitat cerebral, ha permès el desenvolupament de ponts entre la neurociència i l’educació. L’objectiu de la conferencia és reflexionar sobre estudis neurocientífics dels últims anys que pretenen proporcionar eines útils i fonamentació teòrica i empírica per al disseny de metodologies pedagògiques durant l’etapa infantil. Després d’un breu repàs als aspectes més essencials del desenvolupament cerebral dels 0 als 6 anys i els processos de neuroplasticitat, es posarà èmfasi a reflexionar sobre aplicacions a l’aula que incloguin els principals factors intervinents en l’aprenentatge, com la relació entre el cos i la ment, les estratègies que fomenten un equilibri entre les emocions i la cognició, el desenvolupament de les funcions executives i la importància del disseny dels espais on tenen lloc les experiències d’aprenentatge.

Bibliografia

10 ideas clave. Neurociencia y educación : aportaciones para el aula, d’Anna Carballo Márquez i Marta Portero Tresserra (Graó, 2018)

Una obra de síntesi i de referència sobre neurociència i educació que presenta una estructura en forma de 10 idees bàsiques que facilita la comprensió. Cadascuna d’aquestes idees pretén donar resposta a preguntes de manera detallada i objectiva. Una mirada a com aprèn el nostre cervell al mateix temps que es fomenta la cultura i l’actitud científica necessàries per posar en valor l’evidència empírica en l’àmbit de l’educació.

Les idees clau plantejades responen a preguntes com ara: · Què és i que no és la neurociència educativa? · És important conèixer com funciona i aprèn el cervell per al disseny de metodologies pedagògiques? · Com intervenen els processos atencionals en l’aprenentatge? · Està el nostre cervell dissenyat per a l’aprenentatge cooperatiu?

Marta Portero Tresserra; Anna Carballo Màrquez. Neuroeducació: aportacions de la neurociència als plantejaments educatius. Revista Catalana de Pedagogia Volum 11, 2017, (p. 17-55)

Referències

Abans de les primeres paraules. Eina multimèdia de divulgació científica sobre el desenvolupament de la comunicació infantil al llarg del primer any de vida.

Desplaça cap amunt
Ves al contingut