Maleta didàctica “7 de Cinema”: el setè art a l’aula

Les maletes didàctiques elaborades pels Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya i el Museu del Cinema de Girona són un recurs ideal per al treball del setè art a les aules integrant la cultura cinematogràfica en el currículum escolar. El Centre de Recursos Pedagògics – SE Baix Llobregat V, com a complement al recurs “La màgia de l’animació” (especialment recomanada a partir del cicle mitjà d’educació primària), posa ara també a disposició del professorat per al préstec la maleta “7 de cinema“. Cedida per la Filmoteca i concebuda per a experimentar què és i com es fa el cine, està especialment indicada per a alumnat d’educació secundària i postobligatòria.

El treball d’aula amb aquest recurs endinsa l’alumnat en la cultura audiovisual al mateix temps que difon el patrimoni fílmic i cultural a través d’un recorregut pel procés creatiu i tècnic que implica la producció d’obres cinematogràfiques. En aquest sentit, el material tracta en profunditat tres temàtiques fonamentals des d’una perspectiva lúdica: tècnica cinematogràfica i suports fílmics, narrativa i gèneres del cinema, i els diferents oficis implicats en la producció i rodatge d’un film.

L’estructura en tres unitats didàctiques independents treballa per tant la reflexió, l’anàlisi i la creació. Aquestes es poden aplicar de manera autònoma per a facilitar l’adaptació a la realitat i disponibilitat del grup.

Sala 1. Tècnica. De què està fet el setè art?

Treball de la tècnica cinematogràfica, coneixement de la influència dels materials i procediments de producció i edició de pel·lícules, amb èmfasi en els suports analògics.

Sala 2. Creativitat. Com es narren les històries?

Creativitat, aprenentatge de les característiques narratives audiovisuals, estilístiques i formals que defineixen els gèneres i subgèneres del cinema.

Sala 3. Acció! Qui fa les pel·lícules?

Tasca implícita d’un rodatge, professionals que hi intervenen i funcions.

Cada una d’aquestes sales cinematogràfiques s’estructura en quatre activitats independents que permeten traçar un recorregut complet o parcial, segons necessitats del docent o grup-classe.

El funcionament i distribució de les activitats per “sales” queda perfectament recollit en la guia didàctica elaborada per les autores dels materials.

En definitiva, l’estructura i funcionament del recurs queda sintetitzat en el vídeo següent: