A l‘escola Sant Miquel de Cornellà de Llobregat treballem per ambients d’aprenentatge a cicle mitjà. Hi ha ambient de matemàtiques, d’art…però en aquest article ens centrarem en l’ambient de teatre. Entre moltes coses, aquest ambient té un espai de lectura de teatre en el qual es poden llegir clàssics, guions adaptats, produccions més actuals…
Llegir és una activitat que activa moltes competències en l’infant i què fa avançar d’ altres. Fixem-nos un moment.
Llegir un text, del tipus què sigui suposa l’activació d’una sèrie d’estratègies de decodificació, comprensió lectora, hipòtesi …què es poden traslladar a altres matèries. Llegir un text teatral, a més a més, aporta un moment d’anàlisi de la trama i els personatges; reflexió sobre les actituds i els sentiments què es poden identificar en l’obra, poder compartir amb els altres una lectura, fer la lectura en veu alta com a pas previ a la representació de la mateixa…els alumnes reflexionen, es posen en el lloc de l’altre i adquireixen una sèrie de valors (cal triar acuradament les lectures què s’ofereixen )…en definitiva…Fer llegir una obra de teatre és un acte lúdic i alhora enriquidor en la formació de l’infant.
A l’ambient de teatre hi ha diverses oportunitats per a gaudir d’aquest moment de lectura: es poden llegir clàssics com la Caputxeta Vermella o Hansel i Gretel en format teatral…o bé dramatúrgia infantil contemporània .
Les noies i nois comencen llegint en silenci l’obra de teatre, després la comparteixen segons el número de personatges què hi ha a la història i acaben llegint en veu alta…fins i tot…aprenent els diàlegs i representant-la.
La biblioteca de teatre infantil de l’ambient de teatre té volums de tot tipus; i també el llibre del mes en un faristol ( llibre recomanat per la mestra) què resulten molt pràctics i motivadors pels alumnes.Tanmateix, es va llegint en veu alta un llibre preferentment de la biblioteca del centre ( es fa una lectura dramatitzada, així la mestra esdevé model lector també) .
Cal advocar pel teatre per ser llegit pels infants com una font molt i molt útil per engrescar-los en la lectura, de teatre en particular, i de qualsevol gènere en general
Montserrat Orozco
Mestra a l’ambient de teatre
Alguns dels llibres de la biblioteca teatral són:
BOSSOM, Mònica. Hansel y Gretel. Hauppauge, N.Y. : Barron’s, 1999 (hi ha tota una col.lecció de contes clàssics adaptats al teatre en castellà, català i anglès)
CANO, Carles. ¡Te pillé, Caperucita! .Editorial Bruño. 2007 (una nova versió del clàssic)
ESPLUGA, Maria. Paraules de teatre. Ed. Barcanova . 2012 (poesia teatralitzada)