Kits d’exploració espacial: detecció d’exoplanetes i enginyeria d’astronaus

El Centre de Recursos Pedagògics – SE Baix Llobregat V, en col·laboració amb els Serveis Territorials al Baix Llobregat, disposa d’un nou material relacionat amb l’exploració espacial i destinat a alumnat de cicle superior de primària i de secundària. Elaborat pel departament pedagògic de la delegació espanyola de l’Agència Espacial Europea – ESA (“Oficina de Recursos Educativos de la Agencia Espacial Europea” – ESERO Spain), amb l’objectiu de fomentar l’interès i ampliar competències de l’alumnat en matèria STEAM, està format per sengles kits didàctics:

Tots dos kits estan associats a diverses propostes didàctiques que es poden consultar al web “ESERO Espanya – Del espacio al aula“. Les activitats proposades se centren en la cerca de planetes extrasolars rocosos potencialment habitables a través la investigació i aplicació del mètode científic (mètode del trànsit planetari, càlcul d’òrbites, intensitat de llum, distància entre planetes o ubicació de zona habitable, mesures de temperatures a distància, detecció de camps magnètics o de CO₂, ús de cromatografia bàsica…). L’alumnat adopta en aquest cas un rol d’astrònom investigador de la possible existència de condicions de vida adequades en objectes d’altres sistemes planetaris.

Kit detecció d’exoplanetes

Vinculat a propostes didàctiques per al cicle superior de primària, educació secundària o batxillerat.

• ¿Hay alguien ahí fuera?: conjunt de tres activitats per a l’estudi de les característiques que ha de tenir un planeta perquè pugui ser considerat habitable. En primer lloc, tasca sobre la detecció de diòxid de carboni com a signe de vida: investigació per recol·lectar el CO2 que produeix un organisme viu, el llevat. Una segona activitat tracta la descomposició de la llum blanca en els colors que la conformen (recorrent a un CD com a xarxa de difracció) o la interpretació dels espectres de planetes extrasolars per a identificar elements clau de les respectives atmosferes. Finalment, la tercera tasca consisteix en la fabricació d’un electroimant senzill per a observar les seves propietats (camps magnètics com a protectors dels éssers vius contra els raigs còsmics). Indicat per a cicle superior de primària i educació secundària.
  • En la zona de Ricitos de Oro“. Tres activitats centrades en la definició de “zones d’habitabilitat“: detecció de planetes extrasolars mesurant el descens de brillantor; traçat d’òrbites dels planetes del Sistema Solar per definir, com a exemple, la nostra zona habitable; o definició del concepte “zona de Rínxols d’Or” com un espai, ni massa fred ni massa calent, idoni per distància i temperatura per al desenvolupament de la vida. Indicat per a cicle superior de primària i educació secundària.
  • Modelado de tránsitos de exoplanetas“: activitat més complexa, destinada exclusivament a alumnat d’educació secundària o postobligatòria. Treball en grup amb l’objectiu de construcció d’un simulador del trànsit d’un exoplaneta vers de la seva estrella a través d’una capsa de cartó (“Exoplaneta en una caixa”), o el traçat d’una corba de llum per a l’anàlisi d’aquest trànsit.

Guies didàctiques de cada activitat (disponibles en castellà): accés fent clic a les imatges.

Kit enginyeria d’astronaus

També vinculat a propostes didàctiques per al cicle superior de primària, educació secundària o batxillerat. Guies didàctiques disponibles en català, en aquest cas:

• Materials per a naus espacials: recurs per a l’estudi de les propietats idònies (resistència a impactes, magnetisme, conductivitat tèrmica i elèctrica, mesurament de masses) dels materials necessaris per a la fabricació d’un vehicle espacial resistent i totalment operatiu. Classificació de materials quotidians d’acord amb les mencionades propietats. Indicat per a alumnat de cicle superior de primària o educació secundària.
  • L’aliatge perfecte“: material en la mateixa línia que l’anterior, se centra més en el coneixement d’alguns dels aliatges metàl·lics més propicis per al disseny de naus i vehicles espacials, reconeixement de materials magnètics o no, identificació de conductors o aïllants de l’electricitat o la calor; o el càlcul de la resistència a impactes dels diferents materials. Destinat a educació secundària o postobligatòria.

Guies didàctiques de cada activitat (en català): accés fent clic a les imatges.