“Exonautes”: projecte de 2n d’ESO a l’Institut Neus Català

El passat divendres 19 de novembre, l’alumnat de 2n ESO de l’Institut Neus Català de Cornellà presenta el producte final del seu primer projecte d’aquest curs titulat “Exonautes”. L’encàrrec del projecte consistia a triar un planeta extrasolar habitable o “exoplaneta” (planetes externs al sistema solar semblants al nostre amb potencials condicions d’habitabilitat) plantejant una situació de ficció que malauradament podria esdevenir realitat: el nostre planeta decau gradualment i haurem de marxar a un altre.

La primera part del projecte consistia a descriure les característiques físiques i químiques de l’exoplaneta triat (mida, any solar, composició de l’atmosfera, etc); després s’havia de construir un robot explorador per a investigar la seva superfície, programar el seu funcionament, i, finalment, organitzar políticament una nova societat que fos la més democràtica possible.

L’alumnat va realitzar una presentació oral en equip del seu treball més la demostració de la programació i funcionament del vehicle explorador davant d’un jurat expert que no coneixia l’alumnat. Aquest tribunal el formaven un exalumne del centre estudiant de CFGM d’informàtica, un enginyer de telecomunicacions i professor de projectes STEM de 3r d’ESO al centre, i un professional del CRP llicenciat en història. A més, es van atorgar tres premis:

• Robot més tecnològic.
  • Robot més artístic.
  • A la societat de l’exoplaneta concebuda de forma més democràtica.

Enfocament globalitzat, treball cooperatiu, avaluació formativa i superació d’un repte: iniciativa i solucions per part de l’alumnat a la cerca d’un hàbitat alternatiu per reconstruir una societat en harmonia amb una potencial nova llar.