El passat divendres 25 de novembre, l’alumnat de 2n ESO de l’Institut Neus Català de Cornellà presenta el producte final del primer projecte d’aquest curs: “Exonautes”. L’encàrrec consisteix a triar un planeta extrasolar habitable o “exoplaneta” (planetes externs al sistema solar semblants al nostre amb potencials condicions d’habitabilitat) plantejant una situació de ficció que malauradament podria ser real a mitjà termini: el nostre planeta decau gradualment i la humanitat es pot veure abocada a buscar-ne un altre.
La primera part del projecte consisteix a descriure les característiques físiques i químiques de l’exoplaneta triat (mida, any solar, composició de l’atmosfera, etc) i argumentar la seva elecció. A continuació, es planifica i executa la construcció d’un robot explorador (amb materials reciclats) que servirà per a l’exploració i investigació de la seva superfície, vehicle que caldrà programar per tal que efectuï els moviments desitjats. Finalment, l’alumnat dissenya l’organització política, a la manera més democràtica possible, de la nova societat que l’habitarà. El gruix del projecte s’executa doncs en quatre fases:
- Fase de disseny: elecció i estudi científic de l’exoplaneta.
- Fase de construcció: construcció i programació del vehicle robot explorador.
- Fase d’organització: de la nova societat resultant de la colonització del planeta.
- Fase de defensa oral: presentació del procés i resultats davant d’un tribunal expert que no coneix a l’alumnat.
En aquesta darrera l’alumnat va realitzar una exposició oral en equip del seu treball més la demostració de la programació i funcionament del vehicle explorador davant del jurat extern. Aquest tribunal el formaven un exalumne del centre estudiant de CFGM d’informàtica, un enginyer de telecomunicacions, i un professional del CRP llicenciat en història. A més, es van atorgar tres mencions especials:
- Rigor científic, exposició més científica.
- Robot més tecnològic.
- A la societat de l’exoplaneta concebuda de forma més democràtica.
Enfocament globalitzat, treball cooperatiu, avaluació formativa i superació d’un repte: iniciativa i solucions per part de l’alumnat a la cerca d’un hàbitat alternatiu per reconstruir una societat en harmonia amb una potencial nova llar.