Bones pràctiques als centres educatius de la zona: projecte “Exonautes” (2n d’ESO), Institut Neus Català

El passat divendres 25 de novembre, l’alumnat de 2n ESO de l’Institut Neus Català de Cornellà presenta el producte final del primer projecte d’aquest curs: “Exonautes”. L’encàrrec consisteix a triar un planeta extrasolar habitable o “exoplaneta” (planetes externs al sistema solar semblants al nostre amb potencials condicions d’habitabilitat) plantejant una situació de ficció que malauradament podria ser real a mitjà termini: el nostre planeta decau gradualment i la humanitat es pot veure abocada a buscar-ne un altre.

La primera part del projecte consisteix a descriure les característiques físiques i químiques de l’exoplaneta triat (mida, any solar, composició de l’atmosfera, etc) i argumentar la seva elecció. A continuació, es planifica i executa la construcció d’un robot explorador (amb materials reciclats) que servirà per a l’exploració i investigació de la seva superfície, vehicle que caldrà programar per tal que efectuï els moviments desitjats. Finalment, l’alumnat dissenya l’organització política, a la manera més democràtica possible, de la nova societat que l’habitarà. El gruix del projecte s’executa doncs en quatre fases:

• Fase de disseny: elecció i estudi científic de l’exoplaneta.
  • Fase de construcció: construcció i programació del vehicle robot explorador.
  • Fase d’organització: de la nova societat resultant de la colonització del planeta.
  • Fase de defensa oral: presentació del procés i resultats davant d’un tribunal expert que no coneix a l’alumnat.

En aquesta darrera l’alumnat va realitzar una exposició oral en equip del seu treball més la demostració de la programació i funcionament del vehicle explorador davant del jurat extern. Aquest tribunal el formaven un exalumne del centre estudiant de CFGM d’informàtica, un enginyer de telecomunicacions, i un professional del CRP llicenciat en història. A més, es van atorgar tres mencions especials:

• Rigor científic, exposició més científica.
  • Robot més tecnològic.
  • A la societat de l’exoplaneta concebuda de forma més democràtica.

Enfocament globalitzat, treball cooperatiu, avaluació formativa i superació d’un repte: iniciativa i solucions per part de l’alumnat a la cerca d’un hàbitat alternatiu per reconstruir una societat en harmonia amb una potencial nova llar.