La Xarxa Cb millora els resultats de l’avaluació de quart d’ESO?

Les dades publicades a l’ultim Tast de dades (juny 2020) mostren que el percentatge d’alumnat que no supera la competència és més baix sempre en els centres de la Xarxa de competències bàsiques. Per tant, es pot concloure que la Xarxa Cb minimitza els efectes negatius que els centres de complexitat alta poden tenir en els resultats de l’alumnat.

Els dies 12 i 13 de febrer de 2020, 68.000 alumnes de quart d’ESO de Catalunya van fer les proves de l’avaluació censal de competències. Les proves han estat objecte de correcció externa, de manera que se’n poden oferir dades fiables i objectives.

Aquest Tast de dades presenta els resultats globals obtinguts per un grup concret, que és l’alumnat que pertany als centres que formen part de la Xarxa de competències bàsiques. Perquè les dades tinguin sentit, els resultats d’aquest col·lectiu es comparen amb els de l’alumnat pertanyent als centres que no són de la Xarxa Cb.

Els centres educatius de Catalunya es distribueixen a partir del grau de complexitat que presenten. Aquest és un índex elaborat per la Inspecció d’Educació que estableix tres nivells de complexitat: el baix, el mitjà i l’alt. Tots els estudis d’avaluació del Consell evidencien que com més elevat és el nivell de complexitat d’un centre, més baixos són els resultats obtinguts pel seu alumnat. A la Xarxa Cb hi ha una proporció molt més elevada de centres amb un nivell de complexitat alta: són el 31,1% dels centres, enfront del 13,4% dels que no formen part de la Xarxa Cb.

Una distribució de centres així faria esperables uns resultats dels alumnes de centres de la Xarxa Cb molt més baixos que els dels centres que no hi pertanyen. Les dades dels dos col·lectius analitzats desmenteixen aquesta hipòtesi. Les puntuacions mitjanes obtingudes en les cinc competències avaluades per l’alumnat de centres pertanyents a la Xarxa Cb i per l’alumnat dels centres que no hi pertanyen són força similars.

Si voleu llegir l’article sencer, consulteu el web del Consell Superior d’Avaluació.