Full informatiu N.21 Setembre 2023

La Setmana Bio a l’escola és l’apartat de la Setmana Bio per l’alimentació ecològica dedicat a la comunitat educativa. El seu objectiu és donar a conèixer la producció agroalimentària i l’alimentació ecològiques en l’entorn educatiu, tant a l’alumnat com a les famílies, mitjançant un programa d’activitats específiques. Al llarg de la Setmana Bio a l’escola també es lliuren els guardons del Premi Escola, Agricultura i Alimentació Ecològica.

Més informació

L’ESSPurna, PROGRAMA DE COOPERATIVES D’ALUMNES EN CENTRES EDUCATIUS

L’ESSpurna, cooperatives d’alumnes, és un projecte emmarcat en el Programa d’Economia Social del Departament de Treball i Empresa de la Generalitat de Catalunya, destinat a sensibilitzar, divulgar i proporcionar el model d’emprenedoria cooperativa en els centres educatius.  Busca estendre els valors de l’economia social i solidària i acostar-los a l’aula, mitjançant la simulació d’una cooperativa, en la qual les decisions són preses per l’alumnat, que són els protagonistes de l’acció i responsables de la  gestió social i dels resultats de la seva activitat, sempre amb el suport del professorat.

Més informació

Programa Henka

El Departament d’Educació amb el suport de l’Hospital Sant Joan de Déu inicia el programa Henka per promoure la resiliència dels adolescents com a eina de millora de les competències emocionals i les habilitats socials.

La resiliència és la capacitat d’adaptar-se a situacions, persistir en l’adversitat i recuperar-se. Enfortir la resiliència des d’una aproximació positiva és fonamental en la prevenció de problemes de salut mental.

El programa es dirigeix a l’alumnat de 1r d’ESO, amb la realització de vuit sessions a l’aula on es treballen aquestes competències.

Es guia de la mà de professionals en salut mental infanto juvenil de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona i professionals de l’Equip de Benestar Emocional (BxB) del Departament d’Educació. Aquest programa es basa en la recerca científica dels últims anys que evidencia la importància de treballar les competències socioemocionals per millorar el benestar de l’alumnat.

S’implementa en tres fases:

1.  Formació a un màxim de 7 docents per centre educatiu on es donaran les eines per impartir els tallers. La capacitació és de caràcter teoricopràctic, amb una dedicació de 15 hores al 1r trimestre en format mixt (una sessió presencial i la resta en línia).

El perfil d’aquests docents es recomana que siguin tutors/es de 1r d’ESO, orientadors de centre, coordinador/a de coeducació, convivència i benestar de l’alumnat i/o coordinador pedagògic.

2.  Realització dels tallers a les aules de 1r d’ESO al llarg del segon i el tercer trimestre. L’organització de les sessions es pot desenvolupar en funció de les necessitats organitzatives de cada centre.

3.  Avaluació del programa per part dels professionals de l’Hospital Sant Joan de Déu.

Si hi esteu interessats adreceu-vos a serveiorientacio.educacio@gencat.cat  indicant el nom del centre, el nombre de persones que realitzarien la formació i el nom i el correu d’una persona de referència.

Més informació

 

FUNDACIÓ BARÇA · RECURSOS GRATUÏTS PREVENCIÓ VIOLÊNCIA PER PRIMÀRIA | Servei Educatiu del Baix Penedès
Fundació Barça – Recursos gratuïts prevenció violència per primària

Programa ESCOLA sense VIOLÈNCIES per prevenir, detectar i actuar davant qualsevol forma de violència que pugui patir un infant o adolescent i promoure un entorn segur i protector per als nens i nenes. Aquest programa inclou:
Formació específica pel claustre per la detecció i actuació davant qualsevol forma de violència a la infància. Formació d’especial interès per al vostre referent – Coordinació de Benestar del Centre (tal com indica la LOPIVI – d’obligat compliment).
Sessions d’autoprotecció per als alumnes de 3r i 4t, i recordatori per 5è i 6è a aplicar des de tutories i Ed. Física, recursos per a les famílies i acompanyament per la implementació del programa.

Programa Contra el Bullying 5a edició. Metodologia de prevenció de l’assetjament escolar testada en 26 escoles de primària i 5.000 infants durant dos anys, i que redueix en un 35,8% les víctimes de bullying i en un 61% les de ciberbullying. Aquest programa inclou:

Formació sobre bullying pel personal docent i no docent del centre

Sessions de 1r a 6è a aplicar des de tutories, Ed. Física i Ed. Artística, recursos per a les famílies, informe sobre estat de convivència al centre, acompanyament per la implementació del programa.

Tardor 2023 L’IDP-ICE de la Universitat de Barcelona ofereix una sèrie d’activitats gratuïtes per a docents durant la tardor de 2023, coorganitzades amb el Departament d’Educació, relacionades amb els diferents vectors del nou currículum i que tenen per objectiu proporcionar les eines i coneixements necessaris per adaptar-se als canvis i a la transformació educativa.

Les formacions estan desenvolupades per experts en l’àmbit de l’educació i són una oportunitat per a la millora professional i el creixement personal dels i les docents.

Us adjuntem el pòster amb el detall de les formacions que oferim on podreu consultar el programa de cada activitat i accedir a l’enllaç d’inscripció corresponent.

Les inscripcions ja estan obertes, per la qual cosa us animem a reservar la vostra plaça el més aviat possible, ja que les places són limitades.

Us convidem a compartir aquesta informació amb els professionals del vostre centre i a participar activament en aquesta enriquidora experiència formativa .

Si teniu qualsevol consulta, podeu contactar amb nosaltres a través del correu electrònic mailto:idp.cursos@ub.edu.

Oferta Pla de Formació de Zona 2023-24
  • Inscripcions 1r torn Del 8 al 24 de setembre de 2023. I les activitats amb període singular que comencen el dia 1 de setembre.
  • Inscripcions 2n torn Del 8 al 18 de gener de 2024.

Podeu fer la inscripció a partir de l’espai del Pla de formació de zona (PFZ) 2023-2024,o bé al Cercador d’activitats Xtec.

 

 

El pla de suport individualitzat

És el document que recull les valoracions i la presa de decisions dels equips docents, amb la participació de la família i de l’alumne o alumna, sobre la planificació de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions singulars de determinats alumnes en tots els contextos en què es desenvolupa el projecte educatiu. Per elaborar el pla de suport individualitzat cal partir sempre de la programació didàctica.

El model del pla del suport individualitzat, s’ha actualitzat incorporant les novetats del nou currículum.

Veure nous models.

 

Dinàmiques de coneixença per fer amb el claustre en començar el curs

Les dinàmiques de coneixença són activitats o tècniques utilitzades per ajudar les persones a conèixer-se millor, establir connexions i sentir-se més còmodes quan han de presentar-se davant d’un grup o en un entorn social.Aquestes dinàmiques poden ser molt útils per dur a terme amb el claustre els primers dies de curs per afavorir la coneixença entre els docents i promoure un ambient agradable. En aquest article descobriràs 14 dinàmiques de coneixença per dur a terme amb el claustre per començar el curs.

 

Calendari escolar 2023 – 2024 del Servei Educatiu Baix LLobregat 1

 

Veure l’article amb dates i calendari.

Enfocament Restauratiu Global (ERG)

En el manual es sintetitza i clarifica el que s’entèn per Enfocament Restauratiu Global ERG) a l’àmbit escolar. Va dirigit, per una banda, a tots els centres educatius que comencen a interessar-se per la restaurativa, perquè tinguin un recurs on informar-se sobre què és i què implica l’ERG i, per altra banda, a tots els professionals que s’integren en una escola on ja s’està desplegant la restaurativa, perquè puguin accedir a la informació bàsica sobre el que es proposa.

Podeu llegir els manuals aquí.

Nova aportació:  les respostes ACL a una graella

Narcís Polo Domínguez Mentor digital al ST Baix Llobregat CRP II Gavà, ha compartit amb tots nosaltres aquesta aportació tan interessant per tal de fer el buidatge de les respostes dels alumnes de les proves de Comprensió Lectora que tenim publicades.

És un molt bon sistema per passar els resultats dels formularis automàticament a una graella d’Excel, per després poder saber els tipus de respostes, de cada tipus, etc.

A partir d’un document original que pot servir per a crear les proves ACL de 6è, 5è, 4t i 3r. Vinculant correctament les respostes del formulari, i amb el correu de l’alumne, es fa l’automatització. Dins del document teniu un tutorial per explicar el procés.

Moltes gràcies per la bona feina i per compartir-la!

 
Premi APS
Premi aprenentatge servei

La Xarxa Espanyola d’Aprenentatge Servei, la Fundació Edebé i l’ONG Educo amb la col·laboració del Ministeri d’Educació i Formació Professional, tornen a impulsar la convocatòria de caràcter estatal Premio Aprendizaje-Servicio 2023, que enguany arriba a la seva setena edició, adreçada a entitats socials, centres d’educació Infantil-Primària, ESO-Batxillerat i Formació Professional i Ocupacional, que estiguin desenvolupant pràctiques d’aprenentatge servei.

Són pràctiques que uneixen èxit educatiu i compromís social. En elles, nens, nenes i joves s’impliquen en accions destinades a millorar el seu entorn al mateix temps que enforteixen coneixements, habilitats, actituds i valors: aprenen tot fent un servei a la comunitat.

  • Plantant arbres, aprenen sobre els boscos i el paisatge, la desforestació, el canvi climàtic…
  • Muntant una campanya de donació de sang, aprenen sobre els grups sanguinis, els components de la sang i la seva funció en l’organisme, les transfusions…
  • Creant un itinerari turístic amb codis QR, aprenen sobre el patrimoni artístic i urbanístic de la seva població, sobre història, sobre tecnologia mòbil…

I en totes aquestes experiències, a més, els nois i noies aprenen esforç, organització, treball en equip, presa de decisions, solidaritat, empatia, habilitats comunicatives…
Des de la web https://aprendizajeservicio.com s’accedeix a tota la informació. Els projectes es poden presentar en català, euskera, gallec i castellà. Hi ha temps fins al 30 de setembre 2023. S’acullen projectes de dos cursos acadèmics: el 2021-2022 i el 2022-2023.

L’acte de lliurament de premis tindrà lloc a Valladolid el divendres dia 15 de desembre de 2023, en el marc de la XVI Trobada Estatal d’Aprenentatge-Servei.

Donen suport a aquesta iniciativa DKV Assegurances, Fundació la Caixa, CENEAM (Ministeri de la Transició Ecològica i Repte Demogràfic), OEI (Organización de Estados Iberoamericanos), Fundación Ana Bella, Fundació Mullor, Plena Inclusión, Torresco, Esemtia, Fundació Princesa de Girona, Esplai Florida, ACES-Andalucía i l’Ajuntament de Valladolid.
Si coneixeu educadors i educadores implicats en desenvolupar el talent dels nens, nenes i joves al servei del bé comú… animeu-los a presentar el seu projecte!

Projectes de l’Àrea de Cultura Digital

L’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació ofereix una sèrie de projectes amb un fort component digital. Aquests projectes ofereixen recursos, activitats i situacions d’aprenentatge.

Aquests en són alguns exemples:

Recomanacions aplicació nous currículums 2023-24

El curs 2023-2024 s’estén l’aplicació dels nous currículums a tots els cursos d’Educació infantil, Primària, Secundària obligatòria i Batxillerat.La Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües ha elaborat un document amb recomanacions per cada etapa i detalls sobre les activitats formatives i de suport previstes.

 

Llegir el document d’aspectes clau de desplegament dels decrets d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil,
l’educació bàsica i el batxillerat i informacions sobre les activitats formatives i de suport previstes

 

 
Missió Espacial Residu Zero

L’Agència de Residus de Catalunya ha creat el recurs educatiu Missió Espacial Residu Zero d’educació ambiental sobre residus amb l’objectiu de facilitar als docents la tasca educativa en l’àmbit de la sostenibilitat. La capsa conté materials educatius per a treballar amb l´alumnat aspectes de la gestió dels residus, començant per la prevenció i acabant amb el reciclatge dels materials. Va destinat a l’alumnat d’Educació Primària.

Cada capsa conté: un conte, un cartell A3, una Guia Docent amb les explicacions dels jocs i cinc jocs de taula. Els jocs són un taulell, sis fitxes i daus per al joc de taula; una loneta gegant i dos daus per al joc de terra i tres capses amb fitxes a dins per als tres jocs restants.

Cada centre o docent pot adaptar els materials segons li convingui (amb l’ajuda de la Guia Docent). El conte és la base per explicar la resta de materials de la capsa i hi ha cinc jocs pensats per dividir l’aula en grups i jugar-hi. Un cop s’ha participat en tots els jocs, hi ha un Trivial en línia penjat a la web que es pot jugar en els mateixos grups o bé amb tota la classe.

També us podeu descarregar els materials per treballar a l’aula en aquest enllaç  podeu  i consultar a continuació la guia didàctica.

Les capses de la missió s’enviaran de manera escalonada als centres educatius de Primària de Catalunya. Si encara no us ha arribat la vostra, podeu fer la petició a la direcció de correu: info@missioresiduzero.cat. De moment, però, podeu disposar de les dues caixes que han arribat al nostre CRP i que podeu demanar a través del formulari de préstec habitual.

Veure vídeo.

 
 

NIMS, Nodes d’impuls Matemàtic. Primària i Secundària. 

Un NIM és un espai de trobada i alhora de reflexió sobre l’educació matemàtica. S’ofereix un NIM de primària i un de secundària a cada Servei Territorial

Consta de dues parts ben diferenciades:

  • 4 experiències matemàtiques. Conferències-taller sobre:

o Laboratori de Matemàtiques. Experimentar, descobrir i conceptualitzar.

o Museu de les matemàtiques de Catalunya. Reptes per dur a l’aula.

o Taller de resolució de problemes a l’estil de Nrich.

o Un a proposta del grup territorial.

  • Un taller de pràctica docent compartida. Metodologia Lesson Study. Activitat en petits grups amb l’acompanyament d’una persona formadora del CREAMAT.

Trobareu tota la informació i el calendari de les experiències matemàtiques a la web del CREAMAT.

  • Certificació de 20 h.
  • Inscripcions del 8 al 24 de Setembre de 2023.
  • Més informació

 

ARAMAT a primària. Aprendre més matemàtiques per ensenyar-les millor. 

Torna el programa AraMAT, amb noves propostes i activitats, però amb l’esperit de sempre.

Sessions sobre el sentit numèric, de la mesura, espacial, algebraic i estocàstic, treballant a partir d’activitats que ajuden a l’adquisició de la competència matemàtica en un entorn de resolució de problemes.

  • Cursos presencials. Certificació de 20 h.
  • Inscripcions del 8 al 24 de Setembre de 2023.
  • Inici de la formació: Novembre 2023
  • Més informació

Xarxa XIEP i XIES

La Xarxa d’Innovació d’Escoles de Primària (XIEP) i la Xarxa d’Innovació d’Educació Secuntària (XIES) és una xarxa de centres educatius d’infantil i primària del Vallès Occidental que estan implementant processos de canvi i millora al voltant del treball globalitzat a l’aula i que volen fer de la pràctica reflexiva conjunta un element clau d’impuls als projectes de transformació en què estem implicats.

Des de l’equip impulsor de les XARXES XIEP I XIES ens informem que ja podeu trobar a l’espai web de la Xarxa XIEP i la  Xarxa XIES els materials utilitzats a les sessions de treball i els documents que han anat elaborant conjuntament.

 
Projecte Gira de Transformació Digital

El projecte Gira de Transformació Digital està fent una crida oberta a centres educatius i docents per trobar pràctiques docents referents en tecnologia digital a Catalunya  

Fes clic aquí per a més informació i poder enviar les vostres propostes 

Herois RÀPID
És un projecte gratuït que pretén oferir a les escoles una formació adaptada als nens i nenes de Primària per saber identificar els símptomes de l’ictus i quin procediment han de seguir en cas de trobar-se en aquesta situació. Tot i ser un èxit a escala internacional,  el projecte encara es troba en creixement a Catalunya (50 escoles durant el curs 2022/23).
 
Mitjançant aquest enllaç podeu accedir al seu lloc web i el seu  perfil de YouTube amb els vídeos de presentació dels superherois.
 
image.png
ALMIA Centre d’Interpretació de les Energies (CIE)

És un projecte centrat en l’experimentació i divulgació del coneixement en matèria d’energia a nivell català i estatal.

El centre ofereix propostes pedagògiques adreçades a Primària,  Secundària, Batxillerat i FP:

– La Ruta de l’energia, on veure d’aprop diferents instal·lacions energètiques; per les diferents instal·lacions generadores d’energia i distribució d’Almatret.

– Espai museïtzat sobre energies renovables i eines de realitat virtual per reforçar la formació de l’alumnat a través de tallers i visites.

– Tallers didàctics experimentals

 

Contacte: almia@almatret.cat

Per a més informació:  https://almiaenergy.com/

 

Bojos per l'Energia. Institut Català d'Energia
Bojos per l’Energia

És un curs desenvolupat per l’Institut Català de l’Energia (ICAEN), amb la col·laboració de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i la Fundació Catalunya La Pedrera, orientat a estudiants de 1r i 2n de Batxillerat amb vocació científica interessats en carreres STEM.

El curs sorgeix amb la idea de donar a conèixer l’entorn multidisciplinari que ofereix l’IREC, on conflueixen disciplines diferents per a resoldre tot tipus de problemes, sobretot relacionats amb la transició energètica a un nou model energètic net, distribuït i amb els ciutadans al centre.

El curs s’impartirà durant diferents dissabtes de gener a maig de 2024 a les instal·lacions de l’Institut de Recerca en Energia en Catalunya (IREC) a Barcelona.

Durant les 15 sessions teoricopràctiques els estudiants coneixeran ben de prop el món de l’energia des de diferents vessants. Aprendran que la transició energètica per a la construcció d’un futur sostenible estarà basat en energies renovables, l’emmagatzematge i un consum responsable i òptim dels recursos. Des de la investigació a l’IREC, fem recerca per a millorar com produir energia renovable, com la fotovoltaica o la eòlica, o de com guardem aquesta energia per quan la necessitem per escalfar la nostra casa o moure els nostres vehicles. Aprendrem què és la digitalització de l’energia, en un món que serà, cada vegada, més interconnectat.

Aquí es pot veure un resum de la promoció del curs 2023: https://youtu.be/U5C_wYEftzs

+ informació i calendari

Bases

Preu: 90 euros, un cost inferior a la majoria de cursos del programa Bojos per la Ciència gràcies a l’ICAEN
Programa d’ajuts econòmics

👉 Inscripció del 12 de setembre al 20 d’octubre.

Physicat

El grup de treball Physicat del CRP del Gironès organitza la 6a edició del concurs Physicat, El concurs consisteix en la resolució de problemes de física en què els alumnes de 4t ESO hauran de treballar en equips de 4 a 6 membres. Cada grup disposarà d’un temps màxim d’una hora per a resoldre els exercicis. Les proves es realitzaran telemàticament en el mateix centre, en l’hora i el dia que el professor decideix (dins del termini marcat pel concurs).

Més informació

Carta de presentació del concurs

micro.bit LIVE Barcelona – Sant Feliu de Llobregat

 

Comparteix una experiència o fes una ponència.

  • Envia la teva proposta a través del formulari.

¡Vine com assistent! Serà gratuït.

  • Durant el mes de setembre podràs reservar la teva plaça.

  • Aconsegueix el teu certificat de formació.

Més informació

 

Scratch Jr Tactile day

Aquesta és una jornada que preveu la participació de centres educatius que vulguin incloure el pensament computacional de manera inclusiva.  Al mateix temps, busquem connectar espais maker i ateneus de fabricació digital que vulguin posar a l’abast el seu coneixement i equipaments, per fomentar la creació d’una xarxa de col·laboració entre centres educatius per generar activitats i recursos inclusius al servei de la comunitat educativa.

Més informació

«Per un futur compartit: la confiança com a tasca ètica»

Conferència «Per un futur compartit: la confiança com a tasca ètica», a càrrec de la Dra. Begoña Román el proper dia 5 d’octubre de 2023.

L’ésser humà troba sentit a la vida quan té projecte, és a dir, quan des de la finalitat que es proposa aconseguir, recorda els aprenentatges que vol preservar, i pren decisions en el present per acostar-se al futur.

El desenvolupament tecnològic desbocat, el canvi climàtic, la pandèmia, etc. ha abocat a molta gent a la desesperació o a la desesperança, que es patologitza com una qüestió personal.
 
Nosaltres defensem que només hi ha futur si és compartit ja des d’una agència col·lectiva. Tot plegat, impossible sense la confiança en la nostra capacitat de tenir cura d’un món que convida a un futur al qual volem arribar junts.
Dijous 5 d’octubre del 2023 de 18 a 20.30 hores
Lloc: Reial Cercle Artístic / SALÓ DELS ATLANTS

Carrer dels Arcs, 5 / 08002 Barcelona

PER ASSISTIR CAL FER PRÈVIA INSCRIPCIÓ:
Es pot omplir aquest formulari,
enviar e-mail a: info@ambitmariacorral.org
o trucar telèfons: 93 272 29 50 / 649 70 64 94
 

Inscripció

 

Quan parlem de cossos, de què parlem?

Ja podeu trobar al web el vídeo ‘Quan parlem de cossos, de què parlem?’, que el creador de continguts a xarxes socials Alberto Gadel, ha produït pel concurs Reimagina’t. Vídeos lliures de sexisme.

ELS COSSOS és la temàtica d’aquesta 15a edició, i per això Gadel, a més d’ajudar-nos a definir què volem dir amb diversitat de cossos, ens dona un caramull d’idees per abordar la qüestió.

Les diferents expressions de gènere, la representació dels cossos trans i no binaris, la diversitat de capacitats, de formes, alçades i volums són algunes de les realitats que travessen els cossos i que ens agradaria veure en pantalla més sovint. Per poder-hi reflexionar, l’Observatori de les dones en els mitjans de comunicació impulsa aquesta iniciativa que convida el públic jove a participar en la creació i la difusió de vídeos lliures de sexisme amb una mirada positiva.

A més d’aquest vídeo, a la secció Youtubers podeu trobar molts més recursos per aprofundir en el que significa combatre el sexisme a través de l’audiovisual.

El concurs s’adreça a grups de joves entre els 12 i els 18 anys d’un centre educatiu o entitat de lleure que formi part dels municipis de l’Observatori.

Hi ha tres categories:
-De 12 a 14 anys
-De 14 a 16 anys
-De 16 a 18 anys

Inscripcions obertes fins al 23 d’octubre.

Veure vídeo

El pensament computacional desendollat a l’aula

El dia 27 de setembre s’inicia l’activitat de formació presencial al CRP Baix LLobregat 1: El pensament computacional desendollat a l’aula

Inscripció

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>