Full informatiu N.28 abril 2024

 

Acreditació competència digital docent

Comprova el nivell acreditat i la informació valorada per assolir-lo

Com t’has d’identificar

  • Docents de centres públics del Departament d’Educació: credencials GICAR.
  • Docents de centres privats concertats, municipals i de la borsa de treball del personal docent interí del Departament d’Educació: idCAT Mòbil/certificat digital/cl@ve.

Accedeix a l’aplicació

Consulta i descarrega’t el certificat i la còpia autèntica del nivell acreditat a la XTEC

Com t’has d’identificar

  • Docents de centres públics del Departament d’Educació: credencials GICAR.
  • Docents de centres privats concertats, municipals i de la borsa de treball del Departament d’Educació: idCAT Mòbil/certificat digital/cl@ve.

Accedeix a l’aplicació

Comprova el nivell acreditat a l’ATRI

Aquesta opció només està disponible per a docents de centres públics del Departament d’Educació.

Com t’has d’identificar

  • Docents de centres públics del Departament d’Educació: credencials GICAR.

    Expedient > El meu expedient > Dades acadèmiques > Acreditació en competències digitals docents > Competència digital docent.

Accedeix a l’aplicació

Convocatòria de la 21a edició del Premi Argó

Us informem que està oberta la convocatòria al Premi Argó 2024 per a projectes de CFGS.

Podeu consultar les bases i accedir als formularis en aquesta pàgina: https://www.uab.cat/ca/ice/premi-argo

Fixeu-vos bé que la data límit per presentar-se a aquesta convocatòria finalitza el dia 12 de juny de 2024.

  • Llegiu bé les instruccions i recordeu que fins que no es faci el tercer pas que hi ha detallat a la pàgina web, el treball no estarà admès per participar al Premi. 
  • Recordeu que els treballs han de ser anònims; ni a la portada, ni al full d’agraïments, ni en cap punt del cos del treball no hi ha d’aparèixer el nom de l’autor/a, ni del tutor/a, ni del centre.
  • Els centres educatius heu de prioritzar els treballs a presentar en cas que en tingueu més dels que acceptem, d’acord amb les bases de la convocatòria. Si es presenten més treballs dels permesos, el darrer o darrers treballs enregistrats pel centre educatiu quedaran fora de la convocatòria.

 

Pluja de floquets de neu, roses, margarides al NODES de centrePodeu configurar el vostre NODES per tal que plogui neu, roses, margarides…

Com fer-ho

Imatge
“La indústria s’obre a l’escola amb perspectiva de gènere”

Des de la Direcció General s’està duent a terme el programa “La indústria s’obre a l’escola amb perspectiva de gènere”, impulsat pel Departament d’Igualtat i Feminismes en col·laboració amb el Departament d’Educació, que busca connectar l’escola amb la indústria catalana de proximitat per fomentar vocacions industrials, especialment entre les nenes i les noies, amb l’objectiu d’incrementar el nombre de dones a la indústria.

El programa es concreta en sortides escolars de l’alumnat de primària, secundària, batxillerat i formació professional a les indústries de proximitat.

Comptem amb una xarxa d’empreses distingides per les seves bones pràctiques en matèria de perspectiva de gènere que ja formen part del programa i, de cara generar més trobades, volem incentivar la participació de més escoles en el programa.

Què oferim?

· Guia per a les empreses

· Guia per a les escoles

· Contacte entre l’empresa i l’escola per a la realització de la visita

· Formació · Enquesta d’avaluació de l’activitat Termini

· Es pot participar durant tot el període escolar Cal inscriure’s a través dels formularis següents:

· Formulari per a les escoles

· Formulari per a les empreses Un cop formalitzades les inscripcions, la Direcció General de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs es posarà en contacte amb les escoles i les empreses interessades a rebre les visites per quadrar cadascuna de les propostes.

Més informació i consultes curestempstreballs.igualtat@gencat.cat

Webinar:”Consells i bones pràctiques per a treballar la participació amb el nostre alumnat”

L’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya) us convida a participar en el webinar “Consells i bones pràctiques per a treballar la participació amb el nostre alumnat”.

Si ets docent, director/a o treballes en un centre educatiu, això és per a tu! Aquest webinar neix amb l’objectiu de crear xarxa entre el professorat interessat en participació a l’aula i als centres educatius. El dimarts 14 de maig a les 17.30 h connecta’t per posar en comú consells i bones pràctiques per a treballar la participació i descobreix les reflexions dels i les docents que han participat del projecte VEU i BOT! (SPITEC).

Aquesta trobada presentarà en exclusiva un 📑 decàleg de bones pràctiques resultant de les conclusions del projecte, i també posarà a disposició dels i les participants 📑 l’informe final, abans que es faci públic oficialment. Si vols conèixer estratègies i propostes que promoguin la participació del teu alumnat a l’aula o al centre, no ho pensis més i inscriu-te al webinar!

Inscripció

Tips de robòtica

Compartim amb vosaltres aquests materials sobre Cultura Digital als centres educatius, que ha elaborat i recollit la coordinació de mentories digitals, amb la col·laboració de l’equip de mentories digitals del CEB.

Convocatòria unificada de programes d’innovació pedagògica 2024

S’ha obert la Convocatòria unificada de programes d’innovació pedagògica. El termini d’inscripció finalitza el 22 de maig de 2024.  Podeu consultar la infografia resum.

Per a la inscripció, cal entrar al Portal de Centres.

Programes que obren convocatòria per ensenyaments d’educació infantil, primària, secundària i/o batxillerat. Termini de presentació de sol·licituds del 2 d’abril fins al 22 de maig de 2024 (ambdós inclosos).

Programes que obren convocatòria per a ensenyaments de Formació Professional. Termini de presentació de sol·licituds del 2 d’abril fins al 22 de maig de 2024 (ambdós inclosos).

Nous recursos per a la promoció dels drets i la participació de la infància

 

El projecte europeu IMCITIZEN presenta dos recursos pedagògics per a la promoció dels drets del nen i la participació de la infància:

Coordinats per la Universitat de Barcelona i l’associació Los Glayus, els recursos s’emmarquen en el projecte IMCITIZEN (CERV-2022-CHILD) que fomenta la ciutadania de la infància com a membres actius de la comunitat i identifica estratègies que afavoreixen la seva participació en la presa de decisions. Podeu saber-ne més en aquest ENLLAÇ.

Caixa Formativa YOUARECITITZEN. Els drets de la infància, ciutadania activa i participativa. Eines per a docents i educadors

Nens i Nenes com a Equip Formador en Drets de la Infància. La nostra Caixa d’Eina

 

Catàleg de recursos per a la Justícia Global

Hi trobareu recursos sobre Pau i noviolència, Justícia ambiental, Interculturalitat, Perspectiva feminista i Justícia econòmica i social.

Veure Pdf

Itineraris formatius per estudiar ciberseguretat

Davant la necessitat de comptar amb més professionals en l’àmbit de la ciberseguretat, des de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya apostem per incrementar el talent en aquest àmbit i ho fem a partir del foment i desenvolupament del talent en el camp de la Ciberseguretat, augmentant el coneixement de l’oferta formativa actual i promovent la participació del talent en aquest sector.

Aprofitant que ens trobem en període de pre-inscripcions escolars, des de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, s’ha impulsat una iniciativa de comunicació i divulgació per fomentar el talent, a qual pretén donar cobertura als següents objectius establerts:

  • Fomentar el desenvolupament del talent en les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), especialment en el camp de la ciberseguretat.
  • Donar a conèixer i augmentar la visibilitat de l’oferta formativa proporcionada pels centres d’educació i universitats a Catalunya en l’àmbit de la ciberseguretat.
  • Encoratjar i promoure la participació activa de talent femení en el sector de la ciberseguretat.
  • Posicionar a l’Agència com a referent en l’àmbit de la ciberseguretat al territori.

Si voleu més informació referent a la iniciativa de “Talent”, us convidem a visitar el web: Itineraris formatius. Agència de Ciberseguretat de Catalunya (gencat.cat)

Programa educatiu MNAC 2023/24

Des de fa anys, al MNAC està al servei de la comunitat educativa conscient que el Museu és un lloc ideal per fomentar l’aprenentatge expandit i on forjar el pensament crític perquè els ciutadans i ciutadanes de demà es qüestionin el món en què vivim. Les obres d’art ens conviden a conversar, a pensar, a aturar-nos i contemplar, a cuidar-nos, a emocionar-nos. D’aquí neix la seva proposta educativa que podeu consultar en el següent enllaç.

A més d’aquesta oferta, que té íntimament integrat el nou currículum, el MNAC ofereix la possibilitat de participar en diferents programes educatius com per exemple “Connectades. Fem un projecte” i “L’art de parlar“.

 

 

Impuls digital a l’educació

El Departament d’Educació impulsa un seguit de línies subvencionals en l’àmbit de l’impuls digital en l’educació per seguir el camí marcat pel Pla d’educació digital de Catalunya (PEDC) a través dels Fons Next Generation EU.

En el Nodes Digital podeu trobar tota l’oferta formativa associada. Algunes activitats poden no tenir oberta la inscripció encara. Consulteu regularment el web.

L’educació democràtica i en drets humans per contrarestar el discurs d’odi

Jornada per a actors educatius, socials i de l’administració.

La UNESCO reconeix que el discurs de l’odi està creixent envers les comunitats minoritàries, principalment a causa de l’augment de l’ús de les xarxes socials i l’aparició de moviments populistes. En aquest marc, el proper 18 d’abril, DIPLOCAT i CATESCO organitzen una jornada adreçada a actors educatius, socials i de l’administració sobre educació democràtica i en drets humans com a antídot als discursos d’odi. La jornada tindrà lloc a l’Institut d’Estudis Catalans de Barcelona entre les 10 i les 17 hores i té el suport de la Generalitat de Catalunya.

La jornada comptarà amb la presència de Christopher Castle, director de la Divisió per la Pau i el Desenvolupament Sostenible en el Sector de l’Educació de la UNESCO. La jornada es realitzarà en català i anglès amb traducció simultània.

Programa

18 d’abril de 2024

Institut d’Estudis Catalans

Sala Prat de la Riba, Carrer del Carme, 47, Barcelona

Cal registrar-se per assistir-hi: INSCRIPCIONS

42 Còmic Barcelona

Com cada any, des del programa de biblioteques escolars s’organitza la Jornada pedagògica Còmic Barcelona. Es tracta d’una trobada pedagògica que té el còmic com a referència i té com a objectiu potenciar la lectura d’aquest gènere a les aules, explorar les possibilitats que té com a recurs didàctic, descobrir estratègies de treball i conèixer les novetats editorials del món del còmic.

Aquesta jornada pedagògica està adreçada al professorat d’educació infantileducació primària i educació secundària i als referents de la biblioteca escolar dels centres educatius.

Programa de la Jornada

Quan? El 3 de maig de 2024, de 15.00 a 20.00 h.

On? Fira de Montjuïc.

En quin format? Presencial.

Enllaç a la inscripció

Consulta sobre l’admissió a la jornada: a partir del 29 d’abril.

La lectura literària de 0 a 18 anys: enregistraments i materials didàctics

Per tal d’acompanyar els docents en el desplegament del nou currículum a l’aula, teniu a disposició tres documents d’orientacions per treballar l’educació literària en tots els nivells educatius, publicats pel Departament d’Educació.

Els trobareu al Repositori Digital d’Educació (dossier d’orientacions per al professorat i infografies). Tot seguit els teniu enllaçats:

Si voleu accedir a l’enregistrament de la presentació institucional dels documents i de la conferència La competència literària en el currículum, a càrrec de Mireia Manresa i Ana M. Margallo, expertes i referents del món educatiu i universitari en l’àmbit de la lectura i l’educació literària, cliqueu aquí.

Conferència: Propostes de llindar baix i sostre alt per nodrir els i les joves matemàtics

El dimarts 2 d’abril de 2024 es va celebrar  la conferència “Propostes de llindar baix i sostre alt per nodrir els joves matemàtics” a càrrec d’en Charlie Gilderdale de NRICH, en format presencial al CESIRE.

El CESIRE-CREAMAT ha enregistrat la conferència i la teniu disponible al seu enllaç del youtube 

Tot el material que ha fet servir a la conferència el podeu trobar a l‘enllaç

En Charlie Gilderdale és la persona referent de NRICH a educació secundària.
NRICH ofereix recursos relacionats amb el currículum per a estudiants de 3 a 18 anys, dissenyats per alimentar aprenents de matemàtiques escolars curiosos, enginyosos i segurs. Tots aquests recursos són d’ús gratuït per a tothom.

Estimular el coneixement des de l’arquitectura: ArquiEscola

L’arquitectura està vinculada a les persones: habitem les nostres llars, carrers, barris, ciutats… Ens ajuda a entendre l’entorn i, alhora, a ser crítics per millorar-lo.

Conscients d’aquest paper vital, des del Centre Obert fomentem activament el coneixement de l’arquitectura entre els infants i joves.

Amb aquest objectiu —i recolzats per la Llei de l’Arquitectura, que aposta per la promoció de l’arquitectura en edat escolar— el Col·legi d’Arquitectes va impulsar , el 2017, la creació d’un programa educatiu. Fruit d’aquest treball neix l’ArquiEscola, un projecte curricular i transversal que es basa en les noves estratègies pedagògiques d’ensenyament significatiu i de treball per projectes.

El programa educatiu ArquiEscola s’adreça als centres educatius de primària i secundària amb la voluntat d’afavorir la construcció participada dels entorns urbans dels més joves, estimular el seu criteri per decidir sobre els espais que habitem i crear consciència sobre la influència de l’arquitectura en la nostra salut, entre d’altres.

El programa es basa en cinc conceptes bàsics —dimensions, forma, llum, materials i ús— i quatre conceptes transversals —perspectiva de gènere, diversitat funcional i cultural, sostenibilitat i identitats. En primer lloc, s’ofereix una aproximació teòrica i, a mode d’exemple, es proposen diverses activitats per a educació primària i per a secundària.

L’ArquiEscola compta amb el suport del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. També ha obtingut el segell del Consell d’innovació pedagògica de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona.

Més informació aquí.

La intel·ligència artificial en l’educació. Orientacions i recomanacions per al seu ús als centres.

El Departament d’Educació ha creat un grup de treball específic, per tal de fer seguiment de l’ús de la intel·ligència artificial i valorar-ne les aplicacions en educació. El grup està format per persones de diferents unitats del Departament i docents, i
compta amb l’assessorament d’experts de l’àmbit universitari.

Les primeres accions que el grup du a terme, han estat a l’elaboració del document La intel·ligència artificial en l’educació.Orientacions i recomanacions per al seu ús als centres i la creació de cursos de formació per al professorat.

A més el Departament d’Educació ha creat el web IA en educació. Intel·ligència artificial a les aules per oferir un espai de recursos i reflexió sobre l’ús de la intel·ligència artificial en educació (en aquest espai web trobareu l’enllaç als cursos de formació).
Aquest web s’anirà actualitzant amb recursos, propostes, experiències i situacions d’aprenentatge, que podran ser útils per abordar la IA als centres educatius. Atès que l’ús de la IA als centres és força incipient, s’anima els i les docents a compartir-hi les seves experiències.

TILC als àmbits no lingüístics

El tractament integrat de llengua i continguts (TILC) és una proposta metodològica orientada a ensenyar de manera integrada els continguts i el llenguatge acadèmic dels àmbits curriculars no lingüístics, per millorar els resultats en l’aprenentatge de totes les matèries. El TILC també proposa desenvolupar les destreses cognitives, la consciència crítica i la perspectiva intercultural dels aprenents.

En aquesta pàgina trobareu un recull d’orientacions didàctiques per aplicar el TILC al vostre àmbit curricular.

Sant Jordi a les ones – 100 anys de ràdio

Continuem avançant en les activitats de commemoració dels 100 anys de la ràdio a Catalunya, amb l’objectiu de commemorar i destacar el paper fonamental que ha tingut en la difusió de la cultura, l’entreteniment i la informació al llarg del segle XX i XXI.

Després de la celebració del dia Mundial de la Ràdio el 13 de febrer encetem una nova proposta per a fomentar la participació de centres i alumnat al voltant de la ràdio escolar.

Us convidem ara a participar en una nova proposta coincidint amb la diada de Sant Jordi, una jornada festiva i popular en la qual els llibres i les roses prenen els carrers de totes les localitats catalanes.

Des del Centre de Recursos, ens posem en contacte amb vosaltres per a fer-vos arribar la proposta de participació en l’activitat “Sant Jordi a les Ones”, on es convida els centres a enregistrar una recomanació literària en format sonor. Podeu obtenir més informació a la pàgina creada per a l’ocasió

És per això que us demanem que, en cas d’estar interessats en la proposta, ompliu el formulari següent.

Per donar-vos suport en la realització de l’activitat i les característiques que ha de tenir la proposta us podeu posar en contacte amb nosaltres a l’adreça crp-santfeliu@xtec.cat

#bescat #canaldereporters #santjordialesones

Exposició en línia. Gaudí, l’arquitecte

Al Museu Nacional d’Art de Catalunya –MNAC-, ofereix exposicions en línia i us en destaquem Gaudí, l’arquitecte

Amb exemples de les seves obres, vídeos i un documental sobre l’arquitectura d’Antoni Gaudí. Més enllà de la bellesa que tots admirem i la forta simbologia que representa, la seva arquitectura dona resposta de manera eficient a qüestions bàsiques del dia a dia dels habitants dels seus edificis. En aquesta exposició, els arquitectes Miquel del Pozo i Alba Méndez posen en valor les solucions arquitectòniques que Gaudí va idear per tal de resoldre –des de l’origen de la forma- les necessitats constructives, estètiques i també funcionals de les seves obres. Connectant els objectes que va dissenyar, exposats a les sales del museu, amb els edificis que es poden visitar a Barcelona, us proposem un viatge per la seva arquitectura per descobrir que en les seves obres cap forma és perquè si. Benvinguts a Gaudí, l’arquitecte.

Beques del Programa d’immersió lingüística en anglès, 2024

Us informem de l’oportunitat de participació en les beques del Programa d’immersió lingüística en anglès per estades d’una setmana durant el curs 2024-2025 amb opció a un dels dos torns: tardor de 2024 o primavera de 2025.

Es tracta d’una beca que promou el Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports (MEFPE), adreçada a l’alumnat de 6è de Primària i 2n de l’ESO, per incentivar la pràctica oral de la llengua anglesa en entorns comunicatius no formals. Així mateix, es tractaran temàtiques d’interès social, i es promourà la convivència amb alumnat d’altres territoris de l’Estat. La llengua vehicular de l’activitat és l’anglès. Per optar a la beca, caldrà presentar un projecte al voltant del següent eix: Sociocultural aspects of the different English-speaking countries around the world.

Inscripcions fins al 28 d’abril de 2024.

Més informació

MAGMA, MÀGia i MAtemàtiques

Aquest any la jornada pretén explorar les possibilitats que ofereix la màgia en el món de l’educació matemàtica i la seva divulgació.

  • Data: 27 d’abril, de 9 a 19 h.
  • Lloc: CESIRE. Avda Drassanes, 10. 08001 Barcelona
  • Organitza: CREAMAT i FEEMCAT
  • Inscripcions. A partir del dia 22 de març
    Nota: La inscripció es tancarà en el moment en què s’arribi a 100 inscrits.

Hi trobareu conferències plenàries, diversos espectacles de màgia matemàticatallers simultanis i una taula rodona.

També podreu participar de forma activa a un espai informal que hem anomenat el “Cafè Màgic”. Podeu reservar la vostra plaça al MAGMA apuntant-vos a través del formulari per mostrar un efecte màgic que hàgiu portat a l’aula, un divertiment de màgia i matemàtiques o un petit truc que vulgueu compartir amb altres docents.

Més informació

Students Awards. Modalitat Crida Oberta!

Aquesta edició del mSchools Awards 2024, amb la novetat de la modalitat de Crida Oberta, es proposen moltes més opcions de recursos digitals vinculats al treball a les aules de sis reptes socials.

Si vols conèixer millor com participar en la Modalitat Crida Oberta, es farà una sessió informativa en línia per tal d’aclarir qualsevol dubte sobre la convocatòria el pròxim dijous 4 d’abril de 18:00 a 18:30 h. 

Inscripció a través del següent formulari

En aquesta convocatòria, a més d’incorporar uns eixos temàtics, també s’ha incorporat la modalitat “Crida Oberta” per visibilitzar experiències que incorporen la robòtica, la RA/RV, la intel·ligència artificial, la fabricació digital i maker i produccions audiovisuals. Teniu temps fins al 14 d’abril per presentar les vostres propostes a través del web de mSchools!

D’entre totes les presentades, un jurat seleccionarà les finalistes que es presentaran a la gran jornada dels mSchools Awards del 8 de juny, un espai obert a tota la comunitat educativa de Catalunya per visibilitzar bones pràctiques, inspirar, fer xarxa, celebrar i reconèixer la vostra feina i la dels vostres alumnes.

Sessió de difusió del programa Erasmus+ 2021-2027
En el marc de la internacionalització de l’educació, us informem de la següent sessió informativa:
💻 Telemàtica
🗓 Dijous, 25 d’abril de 2024, de 17 h a 19 h
🚩 Inscripcions fins al 22 d’abril de 2024
XVI Jornada #JPRE24:

Les Jornades de Programació i robòtica educatives representen un esdeveniment orientat a difondre les tecnologies emergents vinculades al desenvolupament de les competències digitals de l’alumnat d’infantil, primària i secundària, amb un especial enfocament en el pensament computacional, la programació i la robòtica. Enguany se celebra la XVI edició, que girarà entorn de les dotacions de robòtica que estan rebent els centres.

La jornada està oberta a tota mena de públic que tingui interès a conèixer aquestes tecnologies i com introduir-les a l’aula: docents en actiu, estudiants de grau, de màster… tothom hi és benvingut. Durant la jornada tindreu l’ocasió d’interactuar amb altres professionals, veure en funcionament equipaments tecnològics, així com accedir a recursos pedagògics valuosos que podreu incorporar a les vostres situacions d’aprenentatge i a tota mena d’activitats d’aula.

La jornada se celebrarà el pròxim dissabte, 25 de maig del 2024 al Citilab de Cornellà de Llobregat, de 9.00 h a 17.00 hores.

L’agenda d’aquesta jornada inclourà tallers pràctics, activitats gamificades, ponències i una fira central d’exposició que reunirà empreses i experts destacats del sector.

Trobareu tota la informació al Web de la Jornada. Inscripció a la jornada (disponible a partir del 15/04/2024)

Dossier pedagògic del projecte WIRE, Women in Resistance

El Projecte WIRE, Women in Resistance, neix amb l’objectiu de situar el paper de les dones, com a agents i víctimes, al centre de les narratives històriques actuals de resistència a Europa, amb la finalitat d’ajudar a remodelar el discurs de la memòria democràtica i els valors que hi estan associats.

El dossier us proposa portar aquest objectiu a l’aula a través del cas de 12 resistents, dones nascudes arreu de l’Estat que ens permeten endinsar-nos en la realitat de la dura postguerra espanyola i el context de la Segona Guerra Mundial a través de les seves accions individuals. El projecte està dirigit a intentar donar visibilitat i recuperar el paper de la dona en els moviments de resistència a Europa, sovint ocult o menystingut en la historiografia.

Disseny de nous espais d’aprenentatge; centre Obert d’Arquitectura

Els espais que configuren els centres educatius tenen un paper clau en el procés d’aprenentatge d’infants i joves. Conscients de la seva importància, des del Centre Obert volem aportar l’expertesa dels arquitectes en aquest àmbit per tal de millorar els espais educatius.

En aquest sentit, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya van organitzar una jornada de debat, el 2019, en la qual van participar més de 600 arquitectes i docents. Arran d’aquesta sessió, es va començar a gestar un nou document: «Nous aprenentatges, nous espais. Guia i criteris per a la construcció i transformació de centres educatius públics». El dia 25 d’abril de 2022 es va fer públic el Nou document que redirecciona el link “Caixa d’eines pel disseny d’espais educatius” d’aquest apartat de l’aprèn.

A més, des del Col·legi d’Arquitectes es va organitzar un concurs d’idees per a la transformació dels actuals equipaments educatius i el disseny de les anomenades “aules de futur”. Consulta les propostes millor valorades!

Sessions científiques 2024

L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) organitza trobades científiques mensuals que serveixen per actualitzar i compartir coneixements entre persones expertes de l’àmbit de la salut pública. Aquestes sessions tenen dues hores de durada i són presencials, tot i que algunes es faran només en format digital. Es poden seguir en directe pel canal de YouTube de l’ASPB. Posteriorment, també es poden consultar en diferit en el mateix canal.

Aquest espai de debat científic està pensat per a professionals i personal en formació, i abasta temàtiques molt diverses. Enguany es tractaran els següents temes: l’ús del temps i la salut, la recerca en salut pública, la promoció de les relacions equitatives en l’entorn escolar, la implementació i avaluació del programa Transformem els Patis, el Chemsex, art i salut, els canvis en els Reials Decrets d’aigües i les seves implicacions, la seguretat alimentària dels complements alimentaris, el Pla de preparació de futures pandèmies i la Investigació en la Qualitat Sanitària dels Aliments (IQSA).

En el calendari de 2024 hi ha el detall de les deu sessions que es convoquen aquest any.

Educació per la sostenibilitat. Compartim un futur.

Des del programa d’educació ambiental de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el Compartim un Futur, us fem arribar el catàleg de formació reglada i el catàleg de formació no reglada i ciutadania del curs 2023-2024.

Hi trobareu recursos per a tots els nivells educatius: activitats i tallers, visites guiades a les instal·lacions, sortides a l’entorn, publicacions i jocs interactius, recursos en préstec… i molt més!

Per participar en una activitat, cal que us poseu en contacte amb la Central de reserves omplint el formulari web, enviant un correu a reserves.compartim@amb.cat o trucant al telèfon 932389351.

Projecte ApS BioPlatgesMet

n relació al projecte BioPlatgesMet, des de l’AMB s’ha elaborat una proposta d’aprenentatge servei (APS) per tal d’implicar als centres educatius a participar en aquesta iniciativa de ciència ciutadana que estan portant a terme des de l’AMB, l’Institut de Ciències del Mar i l’Institut Metròpoli. Es tracta d’una proposta adreçada a 3er i 4er d’ESO, però que es pot adaptar a altres nivells educatius. L’objectiu és donar a conèixer la biodiversitat de les platges metropolitanes, posar en valor la conservació d’aquest ecosistema i apropar-se a la ciència ciutadana tot participant a la plataforma Minka del projecte BioPlatgesMet. D’aquesta manera l’alumnat pot implicar-se en la conservació del seu entorn d’una manera pràctica i significativa.

Actualment s’ha obert una convocatòria adreçada a tots els centres educatius que estiguin interessats en dur a terme aquest APS de manera guiada amb educadors/es ambientals experts. El projecte té el mateix format que els projectes participatius que s’ofereixen cada curs escolar (3 sessions guiades i un seguit d’activitats autònomes complementaries). Per apuntar-se cal enviar un correu a: aprenem.parcsplatges@amb.cat 

Més informació del projecte BioPlatgesMet aquí.

Orientacions DUA amb l’alumnat amb discapacitat auditiva

Des de la Confederació Espanyola de Famílies de Persones Sordes (FIAPAS) s’han creat dues noves Videopildoras, amb objecte sensibilitzar, informar i formar al conjunt de la comunitat educativa, en particular al professorat, a l’alumnat i a les famílies, a més dels responsables de les Administracions Educatives, sobre els fonaments i aplicació del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) a fi d’afavorir la inclusió de tot l’alumnat.

La videopíldora “INTRODUCCIÓ AL DUA I FONAMENTS PER A LA SEVA APLICACIÓ” presenta informació sobre què és el DUA. Aporta coneixements bàsics juntament amb pautes generals d’aplicació en la pràctica diària del professorat.

Per una altra, la videopíldora “ORIENTACIONS PRÀCTIQUES EN RELACIÓ AMB L’ALUMNAT AMB DISCAPACITAT AUDITIVA” se centra en com el DUA pot afavorir a l’alumnat amb sordesa. Igualment, fa costat al professorat amb algunes pautes pràctiques sobre el maneig del grup de classe, estratègies d’atenció i escolta, i accés a la informació auditiva i els aprenentatges.

Aquest material audiovisual compta també amb documents de treball descarregables en format PDF, que poden facilitar la consulta dels interessats i als quals s’accedeix des de la fitxa bibliogràfica a la Biblioteca Virtual FIAPAS.

Els materials es troben disponibles a la Biblioteca Virtual FIAPAS (www.bibliotecafiapas.es) en les seves versions: subtitulat, amb interpretació en llengua de signes i audiodescripció.

El Departament d’Educació ha establert unes directrius clares per assegurar que l’ús dels mòbils no interfereix amb el procés d’aprenentatge de l’alumnat i la convivència entre els membres de la comunitat educativa.

Aquestes directrius parteixen de les conclusions de l’informe del Consell d’Educació de Catalunya de desembre de 2023, fruit dels debats amb la comunitat educativa d’arreu del territori:

  • Cal reduir al mínim possible l’ús dels telèfons mòbils als centres educatius; els usos permesos han d’estar justificats educativament.
  • La limitació d’aquests dispositius afavoreix la concentració de l’alumnat i fomenta les interaccions cara a cara.
  • Els centres educatius han de garantir que l’alumnat assoleixi la competència digital, amb l’ús de recursos i eines digitals de què ja disposa el sistema, fomentant l’autoregulació i el pensament crític, clau per al bon ús dels telèfons mòbils.

La regulació de l’ús dels telèfons mòbils no només preserva l’entorn d’aprenentatge, sinó que també contribueix al desenvolupament integral dels estudiants i fomenta l’assoliment de la competència digital d’una manera responsable i ben orientada.

Per saber-ne més

Materials didàctics Escola Cultura de Pau

Materials didàctics sobre construcció de pau al centre a través de la convivència escolar elaborats per l’Escola de Cultura de Pau, per continuar fent educació per la pau des del dia a dia.

– Educar per la pau i la convivència, un projecte de centre, amb 9 fitxes renovades
– Infografia educar per la pau als centres educatius.
– L’escala de provenció

Maleta d’audiovisuals

Publicada la informació sobre el contingut de la Maleta d’audiovisuals a la pàgina del Nodes digital, també es pot consultar el Manual d’ús.

Premis Bibliotech

La Fundació Bofill presenta els Premis Bibliotech pensats per visibilitzar les pràctiques que es fan a les biblioteques escolars dels centres educatius de Catalunya. Aquests premis volen reivindicar la importància de la BE com a epicentre de transformació social, cultural i educativa dels centres educatius.

Els premis s’estructuraran al voltant de les oportunitats d’aprenentatge que una biblioteca escolar pot proporcionar al seu alumnat a partir de 5 categories: qualitat, equitat, comunitat, creativitat i actualitat. S’atorgaran 5 premis, un per cada categoria.

Informació del Premis Bibliotech. Oberta la convocatòria fins el 21 d’abril.

La xocolatada solidària amb el càncer infantil

La Xocolatada solidària consisteix en organitzar un esmorzar o berenar, en el qual la base sigui la xocolata a la tassa, en un centre educatiu amb l’objectiu de recaptar fons per a la investigació del càncer infantil (Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona).

  • Com participar-hi?
    • Planifica un berenar o un esmorzar al teu centre educatiu.
    • Inscriviu-vos a través d’aquest formulari.
    • Ens uns dies l’Hospital Sant Joan de Déu us enviarà els materials decoratius i promocionals.
  • Quan?
    • Com a centre organitzador podeu decidir quan es farà la xocolatada, tot i que hi ha molts centres que la fan al voltant del Dia Internacional del Càncer Infantil (15 de febrer)
  • I els donatius?
    • El centre es fa càrrec dels costos de la xocolata i el material necessari (excepte del material decoratiu)
    • El donatiu a aportar per cada tassa de xocolata el tria cada organitzador, i en moltes ocasions, prefereixen que cada família o participant aporti el que consideri de manera lliure.
  • Materials divulgatius:

Col·laboreu amb la investigació sobre el càncer infantil!

El cicle urbà de l’aigua (ICRA)

Vols conèixer el cicle urbà de l’aigua? Ara, gràcies a l’Institut Català de la Recerca de l’Aigua (ICRA) ho pots fer jugant! Ves a l’enllaç

 

Acompanyar els centres educatius per transformar i millorar les biblioteques escolars

A la pàgina del BESCAT ens presenten la infografia Acompanyar els centres educatius per transformar i millorar les biblioteques escolars creada per la tècnica docent Diana Ruiz (CRP Santa Coloma de Gramenet) després del Job shadowing que es va fer a Portugal (07/05/2023-11/05/2023). Aquest producte conté els passos d’aquest acompanyament: identificar les necessitats, desenvolupar-implementar-avaluar el pla, revisar i millorar.

En definitiva, és un full de ruta que ens ajuda a documentar el procés de transformació.

Un objectiu del projecte Erasmus CETE+ és difondre els productes elaborats després de les observacions fetes a les mobilitats perquè puguin arribar a la resta de centres escolars.

Més informació

Noves propostes de lectures del programa «El Gust per la Lectura» 2024-2025

L’equip del programa «El gust per la lectura» acaba de publicar les propostes per al curs 2024-2025 amb l’objectiu de facilitar la planificació per al curs vinent.

Ben aviat tindreu disponibles els materials didàctics associats a cada obra a les diverses col·leccions de material didàctic que trobareu al Repositori Digital d’Educació.

Curs 2024-2025
1r trimestre:

• Setembre: publicació dels materials associats a les lectures.
• 16 d’octubre: publicació al web de les bases del XXX concurs El Gust per la Lectura.
• Del 18 de novembre al 23 de gener: inscripció al concurs.

2n trimestre:

• Realització dels treballs dels alumnes als centres educatius.

3r trimestre:

• Del 10 de març al 25 d’abril: lliurament dels treballs.
• Finals de maig: publicació dels finalistes
• Juny: acte públic de lliurament de premis.

Podeu consultar les lectures al web d’xtec o descarregueu-vos el tríptic en aquest enllaç.

Recursos pel Dia Internacional Assetjament Escolar

El 2 de maig amb motiu del Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar, el Departament d’Educació posa a l’abast de la comunitat educativa recursos relacionats amb aquesta problemàtica. Els trobareu al següent enllaç.

L’assetjament escolar és un maltractament entre iguals que té l’origen al centre escolar, en el que es posa de manifest una situació d’abús de poder. Aquest maltractament pot comportar agressions físiques, verbals o d’exclusió social que sempre tenen un impacte psicològic en l’alumnat en rol de víctima i la resta d’alumnat que està en rol d’espectador.

El ciberassetjament presenta, a més de les característiques pròpies de l’assetjament, uns trets específics que fan augmentar el patiment de la persona ciberassetjada, ja que els efectes de l’agressió es perllonguen en l’espai i el temps, la persona en rol de víctima es queda sense espais de protecció o seguretat, la seva situació de vulnerabilitat és molt alta… sempre està exposada i sovint l’alumnat que maltracta és anònim facilitant una falsa sensació d’impunitat i una baixa consciència del patiment aliè.

Per això, en aquest espai podreu trobar algunes propostes orientades a desenvolupar activitats per prevenir l’assetjament i el ciberassetjament i per promoure un ús saludable i responsable de les tecnologies.

L’acompanyament digital a totes les etapes educatives

Us fem arribar les següents infografies sobre l’acompanyament digital a totes les etapes educatives, també útils per a les famílies, elaborades conjuntament pel Consell d’Audiovisual de Catalunya i la Plataforma per a l’Educació Mediàtica que creiem que poden ser del vostre interès:

IV Congrés de Competències Digitals

El 10 d’abril de 2024, el Cibernàrium de Barcelona Activa acollirà la quarta edició del Congrés de Competències Digitals, que enguany s’articula sota el lema “Autonomia digital al llarg de la vida”. L’esdeveniment comptarà també amb diferents tallers virtuals de tipus metodològic i tecnològic previstos per al 8 i 9 d’abril.

El programa inclourà iniciatives i bones pràctiques seleccionades de la convocatòria de call for projects. Aquestes propostes es presentaran mitjançant debats, conferències i tallers (format online), amb la finalitat de reflexionar sobre com adquirim competències digitals al llarg de les nostres vides. En consonància amb l’accelerat avenç tecnològic, explorarem com la capacitació i l’acompanyament digital al llarg de les diferents etapes de vida de les persones, són essencials per avançar com a societat sense deixar ningú enrere per qüestions generacionals, socials o de gènere.

El Congrés de Competències Digitals és una iniciativa conjunta de la Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de CatalunyaBarcelona ActivaBlanquerna-Universitat Ramon Llull i la Universitat Oberta de Catalunya.

Més informació i inscripcions al següent enllaç.

Inscripcions als Camps d’Aprenentatge Curs 24-25

Del 2 al 31 de maig s’obren les inscripcions per als Camps d’Aprenentatge pel curs 2024-2025.

Calendari:

  • Sol·licituds d’inscripció en període ordinari: del 2 al 31 de maig de 2024
  • Sol·licituds d’inscripció en període extraordinari: de l’1 de juny de 2024 a l’1 de juny de 2025
  • Assignació de les sol·licituds: de l’1 al 25 de juny de 2024
  • Acceptació de l’assignació per part del centre: del 26 de juny de 2024 a l’11 de juliol de 2025
  • Inscripció: el centre educatiu quedarà inscrit, només, si s’ha fet un bon moment 1 en acord entre el centre educatiu i el CdA/EdA i si accepta l’assignació.
Repositori digital del Departament d’Educació

Us deixem aquest enllaç que us portarà en el repositori digital del Departament d’Educació, el qual conté col·leccions temàtiques que us poden interessar i permet d’accedir-hi als documents, lectures i materials disponibles mitjançant un cercador específic.

Premis Bonaplata Joves 2024

Els Premis Bonaplata per a Joves pretenen fomentar l’esperit de recerca i innovació entre el jovent.

Tenen com a objectiu premiar a estudiants que, en l’àmbit de les activitats docents reglades, hagin dut a terme treballs:

  • Enfocats a la recerca en el camp de la valoració del patrimoni industrial a través de l’estudi, de la rehabilitació, de la difusió o reivindicació d’un territori industrial, d’un lloc industrial, d’una instal·lació industrial tècnica o científica, de béns mobles o de documentacions industrials, tècniques, o científiques.
  • Enfocats en el foment de vocacions tècniques i que valorin la innovació.

La presentació dels treballs serà entre el 3 i el 28 de juny.

Aquí teniu les bases del concurs.

Inspira el canvi treballant els ODS aquest 3r trimestre!

Nextus està compromès amb la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). És per això que han habilitat un nou espai amb recursos i propostes audiovisuals per implementar a les teves classes. Trobaràs continguts relacionats amb:

#AprendoDifference, la nova iniciativa de Project Difference

#AprendoDifference neix per oferir, a través d’una sèrie de càpsules didàctiques, recursos per a famílies, docents i joves que aprenen d’una manera diferent.

Aquest projecte, especialistes, famílies i joves comparteixen la seva experiència amb la dislèxia, el TDAH i les Altes Capacitats amb l’objectiu d’ajudar a entendre i sensibilitzar sobre aquestes diferències d’aprenentatge.

¡DESCOBREIX #AprendoDifference!

Clicant aquest enllaç podràs accedir als diferent recursos

Calendari científic escolar

Aniversaris científics per a cada dia de l’any. El calendari va acompanyat de propostes amb activitats adaptables a diferents assignatures i nivells d’educació reglada i no reglada. Cada edició ofereix continguts renovats i traduïts a diversos idiomes. Iniciativa de divulgació guanyadora del I Premi CSIC de Divulgació i Comunicació Científica a la categoria d’Obra Unitària.

El calendari i les guies estan disponibles en obert per a descàrrega gratuïta en les següents llengües: castellà, aragonès, asturià, català, eusquera, gallec, anglès, portuguès, farsi, àrab i esperanto.

Descarregueu el Calendari Científic Escolar en aquest enllaç.

 

 

Conferència. GeoGebra en el aula. ¿Cómo enseñamos trigonometría?

Dins el cicle Perspectives matemàtiques (cicle de 4 conferències anuals al voltant de temàtiques d’actualització científica i didàctica, adreçades al professorat de matemàtiques de secundària), dijous 14 de març a les 6 de la tarda, hi haurà la conferència Geogebra en el aula, ¿Cómo enseñamos trigonometria?, a càrrec de Pablo Triviño ambaixador GeoGebra, professor de secundària en el IES Carmen Conde de Las Rozas, Madrid. Usuari GeoGebra, canal mediateca d’EducaMadrid

En aquest enllaç podreu accedir a l’emissió en directe

A l’espai web del CESIRE hi trobareu el formulari per acreditar l’assistència, així com també la informació de la resta de conferències:

  • Conferència. Com dissenyar i implementar situacions d’aprenentatge? El cas del cadenats a segon cicle de l’ESO. A càrrec de la Berta Barquero Farràs, la Marianna Bosch Casabò i la Susana Vásquez Elias de la Universitat de Barcelona. Dijous 29 de febrer de 2028 a les 18.00
  • Tratamiento de las fracciones, un ejemplo de cambio. A càrrec d’en José Manuel Vidal González, Coordinador del Proyecto Matemáticas Newton Canarias de la Consejería de Educación del Gobierno de Canarias. Dijous 4 d’abril de 2024 a les 18.00
  • Modelitzant matemàticament el món que ens envolta a través del Pensament Computacional.  A càrrec d’en Juan Miquel Ribera i la Lucia Rotger, de la Universitat de les Illes Balears. Dijous 18 d’abril de 2024 a les 18.00

 

Premis Treballs de recerca 2024

A l’espai web Xtec faciliten els enllaços als premis als quals podeu presentar els treballs de recerca.

Aquí els trobareu classificats per temàtiques.

Novetats bibliogràfiques sobre educació a la biblioteca.

Estan a la vostra disposició per agafar-les en préstec des del CRP.

També podeu cercar altres títols a la Biblioteca del Departament d’Educació

Recursos Sant Jordi 2024

Des del CRP del Solsonès s’ha elaborat una infografia amb un recull de recomanacions i propostes pedagògiques de cara la diada de Sant Jordi 2024. Esperem que en pugueu fer ús!

Des de el CRP Ribera d’Ebre proposen manualitats de El Taller de l’Edu365, des de photocalls fins a titelles de dit. Disposeu de: 

  • Titelles 3D (enllaç a la fitxa) Una nova manera de narrar la llegenda de Sant Jordi amb titelles en 3D i creació d’ombres xineses.
  • Titelles de dit (enllaç a la fitxa)
  • Joc “Gira el got!” (enllaç a la fitxa). Activitat per transformar la llegenda en un joc: personalitzar als protagonistes canviant els seus vestits amb un simple gir.

Des de el CRP Segarra proposen un butlletí especial Sant Jordi

Protocol d’actuació davant de qualsevol tipus de violència en l’àmbit educatiu

El Protocol d’actuació davant de qualsevol tipus de violència en l’àmbit educatiu té l’objectiu de dotar els centres educatius d’eines per a la prevenció, detecció i intervenció davant situacions de violència a l’àmbit educatiu que afecten l’alumnat.

Les actuacions previstes en aquest document s’adrecen a millorar l’atenció als infants i joves i s’aplica a les múltiples formes de violència que puguin estar vivint dins l’àmbit educatiu exercides per alumnat, tant si succeeixen dins com fora del centre educatiu ja que afecten l’alumnat i les relacions que s’hi estableixen.

També podeu consultar el Circuit d’actuació davant de qualsevol tipus de violència en l’àmbit educatiu.

Projecte de promoció dels ODS a través del teatre

Us presentem una guia didàctica que va lligada a l’espectacle teatral “POLS”, projecte d’educació en valors entorn als Objectius de Desenvolupament Sostenible. Aquí trobareu tota la informació necessària per poder treballar, dins de l’aula, els continguts d’aquesta obra de teatre.

Els objectius marcats son:

  • Conèixer què són els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), dotant a l’alumnat del coneixement, les habilitats i la motivació suficient per comprendre’ls i abordar-los.
  • Potenciar la reflexió i el sentiment crític vers la situació del món en que vivim, mitjançant la creació d’espais de debat propers i motivadors.
  • Conscienciar sobre la pròpia responsabilitat i la implicació personal per canviar el món. Donar pes al “Pensa globalment, actua localment” implicant els i les joves en els valors
    relacionats amb la solidaritat i la cooperació.
  • Recolzar a la comunitat educativa en el seu treball d’educació en valors cap a l’alumnat.

Aquesta guia intenta treballar vers la metodologia didàctica. Es vol potenciar a l’alumnat com a element actiu dins l’aprenentatge, participatiu en el seu procés. Es treballarà en una doble línia d’actuació: una intervenció a nivell de centre educatiu grupal i una intervenció a nivell personal o individual. A partir de la visualització de l’obra teatral “Pols”, proposem una sèrie d’activitats per a la seva realització a dins de l’aula, a nivell de grup, amb la idea de poder treballar plegats, combinant diferents visions i punts de vista sobre els ODS.

Cicle de xerrades: eines i recursos d’IA útils pels docents

En aquest cicle gaudirem de 6 xerrades que ens permetran descobrir com utilitzar eines i recursos d’IA a partir d’exemples pràctics i aplicacions reals. Descobrirem com podem incorporar les eines IA en la nostra pràctica docent.

Les xerrades són en línia, gratuïtes i obertes a tothom! T’hi esperem 😊

Xerrades adreçades a docents d’infantil, primària i secundària.

Les xerrades les farem els dimarts i un dijous a les 18h. Les xerrades duraran 45 minuts i començarem molt puntuals.

Per accedir a les xerrades no cal fer cap inscripció, només cal connectar el dia i hora a les xerrades que t’interessin 😉 Per accedir a les xerrades gravades cal estar subscrit a Docents.cat.

Més informació

Oberta la inscripció al Concurs Escolar de Vídeos Científics en català X(p)rimenta 2024!

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) organitzen el XIV Concurs Escolar de Vídeos Científics en Català X(p)rimenta 2024. Aquesta convocatòria s’adreça a alumnes i a docents que vulguin fer un experiment científic i enregistrar-lo en vídeo, amb dos objectius: divulgar un principi científic o tecnològic vinculat al currículum dels ensenyaments de primària, secundària, batxillerat o cicles formatius, i aprendre a usar les bases del llenguatge audiovisual.

COM PARTICIPAR-HI?

Llegiu-ne les bases, on trobareu els detalls. El termini clou el dia 15 d’abril de 2024.

Més informació

Cinema Infantil en Català

El CINC és el programa de Cinema Infantil en Català, que impulsa la Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català, amb la col·laboració del Consorci per a la Normalització Lingüística i de diversos ajuntaments, institucions, entitats i cinemes.

Podeu consultar les projeccions del moment aquí.

Més informació: espai sobre cinema en català del Departament de Cultura.

Altres plataformes que ofereixen contingut audiovisual en català:

 

Proves diagnòstiques de 4rt de Primària i 2on d’ESO

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha publicat la Resolució EDU/350/2024, datada del 9 de febrer de 2024, a través de la qual s’aproven les directrius per a la realització de la prova d’avaluació de diagnòstic per a l’alumnat de quart curs d’educació primària i l’alumnat de segon d’ESO pel curs acadèmic 2023-2024. Aquesta avaluació es planteja com un instrument clau per al seguiment i valoració dels aprenentatges dels estudiants, així com dels processos educatius que els possibiliten, amb l’objectiu d’oferir una educació de qualitat i contribuir a la millora del nivell educatiu a Catalunya.

A més de ser un recurs per a la detecció de necessitats educatives i l’orientació pedagògica, els resultats de la prova no determinaran la qualificació final dels estudiants, però sí que proporcionaran indicadors valuosos per a l’orientació de l’ensenyament i l’aprenentatge a tota l’etapa educativa. Els centres educatius, a través de la seva direcció i els equips docents, tindran la responsabilitat d’analitzar aquests resultats i formular propostes de millora, que seran incorporades a la programació anual del centre i comunicades a la comunitat educativa.

Amb aquesta iniciativa, el Departament d’Educació pretén reforçar la qualitat del sistema educatiu català i millorar els resultats acadèmics dels estudiants, fent de l’avaluació un pilar fonamental per a l’adopció de decisions i mesures orientades a l’excel·lència educativa.

Manifest dels Drets Digitals de la Infància i Adolescència

El Manifest dels Drets Digitals de Catalunya, un projecte participatiu de reflexió i reivindicació dels drets de la infància i adolescència en l’entorn digital al voltant de la  Carta catalana per als drets i les responsabilitats digitals.

Al Manifest, infants i adolescents, exposen les seves demandes en relació amb els drets digitals. Amb un enfocament centrat en la privacitat, l’autonomia, la seguretat, la capacitació digital i un accés equitatiu i just als dispositius i Internet, el document crida a accions concretes per part de les Administracions públiques, els centres educatius i les famílies. És imprescindible una voluntat política ferma per abordar aquests reptes, a la vegada que apoderar la ciutadania, especialment la infància i l’adolescència, per tal que participin activament en la construcció de la ciutadania digital. Només així es podrà garantir la inclusió de tots els punts de vista i experiències i, per tant, es podrà donar resposta a la gran heterogeneïtat de necessitats, amb l’objectiu de crear una societat més justa, democràtica i inclusiva, on ningú es quedi enrere.

Manifest en PDF

Materials del CCCB per treballar a l’aula

El CCCB programa una multitud de projectes que generen un seguit de recursos i materials, aprenentatges, processos de treball, interaccions i coneixements, al voltant dels grans debats que articulen la societat contemporània, i que podeu reutilitzar a la vostra aula.

En aquest espai trobareu a la disposició de tothom aquests materials sobre temes tan vigents com la ciència i la tecnologia, l’experimentació i la creació, la salut mental o el pensament i el debat.

  • Ciència i tecnologia
  • Experimentació i creació
  • Pensament i debat
  • Salut mental

En cas de dubte, o si necessiteu ajuda per a fer-ne una adaptació a la vostra aula, poseu-vos en contacte a través de seducatiu@cccb.org.→Més informació i materials en aquest enllaç.

II Fòrum Cinema i Educació.
El FIC-CAT Festival Internacional de Cinema en Català organitza el III Fòrum Cinema i Educació.

És una jornada formativa adreçada al professorat d’Educació Infantil, Primària i Secundària, així com a estudiants universitaris de la branca de comunicació o magisteri que tinguin l’interès a treballar el llenguatge audiovisual a les aules.

L’objectiu del Fòrum és reflexionar i debatre sobre com i en quin moment cal implementar l’alfabetització audiovisual a les aules i, alhora, aportar i compartir materials i experiències audiovisuals d’arreu del territori que potenciïn el pensament crític. Durant la jornada, la qual comptarà amb conferències, explicacions tècniques, taules rodones, diàlegs i projeccions, els i les assistents tindran l’oportunitat de compartir experiències i aprenentatges amb altres docents.

L’eix temàtic de la present edició del Festival es dedica, d’una forma genèrica, als vincles entre el cinema i la literatura, per la qual cosa algunes de les propostes del Fòrum també abordaran la qüestió des d’una visió pedagògica i educativa i, així mateix, amb aportacions d’experiències pràctiques reeixides.

El Fòrum tindrà lloc en el marc de la 16a edició del FIC-CAT, i es desenvoluparà a les instal·lacions del Casal Municipal ”Les Monges” (carrer Major, 2, RODA DE BERÀ), el dissabte 1 de juny de 2024

Més informació

STEAMConf Barcelona 2024

S’obre la inscripció a STEAMConf Barcelona 2024, que se celebrarà els dies 17, 18, 19 i 20 d’abril de 2024. Una experiència col·lectiva: presentacions, tallers, sessions immersives, performatives, converses, experiències locals, sessions d’estudiants, etc. Cal, avui més que mai, apropar l’aula al món real i a la recerca de solucions a reptes reals, tot conreant coneixements profunds i transferibles, i el compromís intergeneracional entre els adults d’avui i els de demà. Fer confluir la comunitat educativa amb tot el seu potencial transformador, amb aquesta iniciativa promovent l’encontre i la interacció entre la recerca de frontera i els entorns d’aprenentatge.

STEAMConf Barcelona 2024 insisteix de nou en PBL i en l’aprenentatge transversal que té l’estudiant en el seu centre. És en aquest marc que la conferència incorpora les sessions immersives, dirigides per estudiants per tal d’escoltar les seves veus davant dels reptes i el relat de la seva experiència en el procés d’aprenentatge.

Consulta el programa en aquest enllaç, selecciona les teves preferències i inscriu-te!! (places limitades):

  • 12 experts internacionals
  • 12 Sessions immersives
  • 24 tallers
  • 12 experiències locals
  • 12 Tallers dirigits per estudiants
 

Respostes a l’Informe: “Mesures per millorar l’educació a Catalunya”

El coordinador tècnic del Grup Impulsor i president del Consell d’Educació de Catalunya, Jesús Vinyes, ha lliurat l’informe a la consellera, on es recullen totes les aportacions dels 18 experts de l’àmbit educatiu.

L’informe proposa sis línies d’acció que es concreten en 52 actuacions i 154 mesures. Del total de propostes, el Grup d’Impuls prioritza 18 mesures urgents que considera que s’han de desplegar a partir del curs escolar 2024-2025. La resta de mesures es plantegen com a canvis estructurals a mitjà i a llarg termini.

Les línies d’acció que proposa el Grup Impulsor són les següents:

  1. Avançar en l’equitat, la inclusió i l’acompanyament a l’alumnat.
  2. Focalitzar l’acció docent en l’enfocament competencial dels aprenentatges fonamentals i essencials de cada etapa educativa.
  3. Assegurar les condicions de benestar de tots els membres de la comunitat educativa.
  4. Actualitzar i millorar la formació inicial dels docents, la incorporació al sistema educatiu i oferir-los formació permanent de qualitat.
  5. Reforçar, donar suport, confiança i estabilitat als centres educatius.
  6. Dotar al sistema d’estabilitat normativa i econòmica, i de mecanismes de presa de decisions fonamentats en dades.→Informe en PDF

→ Respostes a l’Informe  en PDF

Pacte contra la segregació escolar

El Pacte contra la segregació escolar és el document amb què s’arriba a un compromís de país per combatre la segregació escolar i es referma la voluntat de les institucions catalanes de vetllar per una escola inclusiva i integradora, que asseguri les expectatives d’èxit de tot l’alumnat, tenint-ne en compte la diversitat i complexitat social.

Aquest nou informe té per objectiu continuar la tasca d’avaluació del desplegament de les mesures previstes en el PSEC durant el curs 2022/2023, i també analitzar com s’ha desenvolupat el procés d’admissió corresponent al curs 2023/2024.

Les mesures per combatre la segregació escolar entre centres ja previstes en el Pacte, actualment en procés avançat de desplegament, s’haurien de complementar amb altres mesures, pendents de definir, per evitar processos de segregació escolar interna i per garantir l’atenció de la diversitat social.

El Síndic de Greuges constata, però, que la reducció progressiva dels nivells de segregació escolar, que comporta una creixent heterogeneïtzació de la composició social dels centres, s’ha d’acompanyar de mesures per garantir l’acollida i la inclusió d’aquesta diversitat als diferents centres escolars, a fi que la reducció de la segregació externa per efecte del desplegament del PSEC no derivi en un increment de la segregació interna dins de cada centre i en mancances en l’atenció de les necessitats educatives del conjunt de l’alumnat.

Aquesta institució proposa a les entitats signatàries iniciar una segona fase del PSEC consistent a definir noves mesures, a partir del consens, per combatre la segregació escolar interna i optimitzar la gestió de la diversitat social creixent.

MATCompetents Baix Llobregat

En aquest nou lloc web de matemàtiques ( MATCompetents ) es pot recopilar una sèrie de propostes d’aula per treballar diferents àmbits dintre de les matemàtiques competencials. A més a més, existeixen espais de referència i enllaços webs per poder consultar-hi.

L’objectiu d’aquest web és recollir i oferir-vos una sèrie de recursos. Dintre del desenvolupament del pensament matemàtic, podem dominar els diferents processos mentals i conèixer una llista de conceptes com resoldre problemes, demostrar afirmacions, raonar lògicament i representar idees abstractes de forma tangible. 

Recursos i materials CEEPSIR del CEE Can Rigol

El CEEPSIR del CEE Can Rigol del Prat de Llobregat vol compartir amb vosaltres la creació d’una bateria de recursos i materials per facilitar la feina als professionals dels diferents centres de la ciutat.

Podeu accedir al recurs aquí

Aquest espai tracta de recollir eines que poden anar bé pel dia a dia de l’alumnat tant a l’escola com a casa. Tot el material que podeu trobar es pot manipular i adaptar a les necessitats de cada persona. La majoria dels recursos estan extrets de la web arasaac. 

El CEEPSiR és un servei que ofereix l’escola Can Rigol i ofereix suport als centres ordinaris de l’entorn (el Prat de Llobregat, Castelldefels, Gavà i Viladecans) per atendre l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. Aquesta escola dona suport a centres que tinguin alumnat amb CEA (condició Espectre Autista) a l’aula ordinària. Així doncs, l’objectiu principal d’aquest centre és facilitar estratègies organitzatives i metodològiques que fomentin l’aprenentatge dels equips docents i del mateix centre per millorar la resposta educativa.

Jornada Promoció Escolar del poble gitano

El proper 17 d’abril es celebrarà la Jornada Promoció Escolar del poble gitano en els Serveis Centrals del Departament d’Educació (Via Augusta 202) de 17:00 a 19:00.
En aquesta jornada s’exposaran algunes de les novetats del projecte, comptarem amb una ponència on s’abordaran les claus de l'èxit social i educatiu de l’alumnat gitano i finalment
una taula rodona on es debatran alguns dels reptes que els centres educatius tenen en relació a les expectatives futures de l’alumnat gitano, la seva continuïtat formativa o la necessitat d’enfortir el vincle amb les famílies.
Teniu tota la informació de la jornada i l’enllaç al formulari d’inscripció al document de l’enllaç.

VDJOC

La Secretaria de Política Lingüística us ofereix VDJOC, l’espai web que mostra l’oferta de videojocs comercials disponibles en català per promoure’n el consum. Els videojocs estan classificats en 12 categories. Alguns videojocs pertanyen a més d’una categoria. Trobareu una fitxa de cada videojoc amb l’estudi que el comercialitza, les plataformes que el distribueixen, la data d’estrena, la qualificació PEGI, a més de la pàgina web i el tràiler, si n’hi ha.

S’actualitzarà a mesura que se n’editen de nous. Si en coneixeu algun que no hi és, el podeu fer arribar emplenant aquest formulari.

També es poden consultar els videojocs que s’han comercialitzat en català, que actualment estan descatalogats.

Veure vídeo

Monòlegs STEAM

Barcelona Activa i el Parc Científic de Barcelona us conviden a participar en l’activitat de Monòlegs STEAM, un espectacle de monòlegs científics per reflexionar amb humor sobre la intel·ligència artificial, les noves tècniques d’edició genètica i l’evolució humana.

Destinataris: Alumnat des de 1r d’ESO a Batxillerat i Cicles Formatius

Lloc: Cibernàrium 22@

Dates:
– 2 de maig a les 9 h
– 7 de maig a les 12:30 h
– 17 de maig a les 9 h
– 24 de maig a les 9 h

Inscripció fins el 26 d’abril

Eines i recursos educatius per aprendre a parlar en públic

Les exposicions orals són, encara avui en dia, un dels grans reptes de l’alumnat. En aquest article us presentem una pàgina web on trobareu recursos per ajudar l’alumnat, cursos en línia que podeu consultar i experiències de tots els àmbits curriculars que us poden donar idees per aplicar a l’aula. Trobareu també experiències com la d'”Obrim el teló a la ciència: teatralització de notícies de premsa”,dissenyades per Estel Freixa-Bódalo.

El web és el resultat d’un projecte Recercaixa en el qual hi ha col·laborat el Departament d’Educació (programa Tenim la Paraula) i les universitats UPF i UB.

Us convidem a fer-hi un cop d’ull!

FILOSOFIA 3/18

El GrupIREF (Grup d’Innovació i Recerca per l’Ensenyament de la Filosofia) és una associació sense ànim de lucre que promou la proposta educativa FILOSOFIA 3/18 en català que té com a referent el currículum conegut internacionalment com a Philosophy for Children.

El GrupIREF s’ocupa de la traducció i adaptació d’alguns programes d’aquest currículum i de la creació de nous programes, així com de la divulgació i de la formació del professorat.

El projecte FILOSOFIA 3/18 és un currículum ampli i sistemàtic que té com a objectiu reforçar les habilitats del pensament dels estudiants, partint de la filosofia com a disciplina fonamental.

Consisteix en un conjunt de programes que, aplicats des dels 3 als 18 anys, enforteix la capacitat reflexiva. Es tracta d’un projecte que concreta el desig general d’ensenyar a pensar i pretén desenvolupar les habilitats cognitives dels estudiants, tot ajudant-los a comprendre les matèries d’estudi, a fer-los més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i a preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic.

La filosofia, com a disciplina humanística més adequada, n’és el mitjà i la finalitat, perquè a través del seu contingut i del seu mètode permet a l’estudiant de reflexionar sobre aquells temes que, latents en totes les matèries, no són tractats a l’escola.

“La tradició filosòfica ha treballat sempre un cos específic de conceptes que han estat considerats importants per a la vida humana o rellevants per al coneixement humà.
Exemples d’aquests conceptes poden ser: justícia, veritat, bondat, bellesa, món, identitat personal, temps, amistat, llibertat i comunitat”.

Matthew Lipman
Filosofia a l’escola

El Projecte Filosofia 3/18 es treballa a les aules a partir d’un currículum específic que consta de diferents programes, organitzats per cicles. Cada programa té un llibre per l’alumnat i un Manual pel professorat, excepte Educació Infantil que no té llibre pels nens i nenes.

Oferta formativa

Més informació a la web.

Celebrem el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil 2024

El dia 2 d’abril de 2024, es va celebrar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil, en record i homenatge a Hans Christian Andersen.

L’efemèride la va establir la nostra entitat mare, l’IBBY (International Board on Books for Young People) l’any 1967, amb l’esperit d’inspirar amor pels llibres entre els infants i els joves.

Cada any, és una de les seccions nacionals de l’IBBY la que patrocina el dia, i enguany ha estat IBBY Japó l’encarregada de dissenyar la campanya, que porta per lema: Travessa els mars amb les ales de la imaginació.

Us convidem a descarregar-vos el material de la campanya d’aquest any per decorar les vostres escoles, llibreries, biblioteques, clubs de lectura, llocs de treball, les vostres cases… durant tot el mes d’abril, el mes del llibre per excel·lència!

També podeu compartir-lo a les xarxes i llancem un repte per als més atrevits: graveu als vostres infants, amics, companys, a vosaltres mateixos… recitant el poema de l’autora japonesa Eiko Kadono, guanyadora del prestigiós Premi Andersen l’any 2018. L’hem traduït al català per a tots vosaltres!

Recordeu etiquetar-nos!
@Ibbycat_Consell
#DiaInternacionaldelLIJ2024

“Estic d’humor”, un joc per treballar la llengua oral

La Sílvia Paré Obon, docent de Llengua Catalana i Literatura de l’INS La Romànica, de Barberà del Vallès, ha creat aquesta proposta lúdica per ajudar l’alumnat a desenvolupar la competència comunicativa i lingüística en llengua catalana.

El joc que planteja la Sílvia, i que porta per títol Estic d’humor, està pensat per dur-se a terme a l’aula d’acollida. Se centra a treballar elements essencials de l’expressió oral, com ara la pronúncia, la fonètica i la prosòdia en català, a través de la lectura dramatitzada de frases. El joc també obre la porta a treballar molts altres aspectes, segons la tria de les oracions que es fan servir com a pretext. S’hi pot incloure vocabulari treballat a classe (parts del cos, roba…), estructures sobre la presentació personal ja vistes (Soc de Barcelona), preposicions de lloc, monosíl·labs… Aquesta selecció queda oberta a la intenció didàctica del docent i a les necessitats específiques del seu alumnat.

En aquest document trobareu els materials, la mecànica i les instruccions del joc. Podeu veure una proposta de com es podria materialitzar en aquesta presentació.

Mapa de recursos per a l’educació inclusiva

Aquesta eina s’actualitza cada curs escolar i periòdicament s’incorporen les millores que la comunitat educativa proposa mitjançant el formulari que es troba a la mateixa web.

IA en educació

Web del Departament on trobareu recursos, experiències d’aula, formació i bibliografia per ajudar a incorporar la intel·ligència artificial a l’aula.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>