mSchools Student Awards és un concurs que reconeix la tasca duta a terme per alumnes i docents durant el curs escolar dins el programa mSchools i les seves diferents iniciatives. Recordeu que teniu fins al 8 de maig per inscriure-us a ScratchChallenge i MHM.
Us animem a participar-hi en les diferents modalitats: |
|
Concurs Game On de disseny de jocs de taula, les podeu consultar
Les inscripcions al concurs s’han de fer a través D’AQUEST FORMULARI, entre l’1 d’abril i el 10 de juny.
|
|
El passat 18 d’abril va tenir lloc la sessió de difusió del nou programa Erasmus + 2021-2027 organitzada per la Unitat de Projectes Internacionals.
Aquí teniu la sessió: Altres documents:
|
|
Curtmetratges per prevenir l’assetjament escolar entre infants i jovesEn aquesta web podeu trobar un recull de curtmetratges de la Nati Bergadà per treballar l’assetjament escolar
|
|
No callis! Contra el bullying SX3Des del SX3 ofereix un monogràfic contra l’assetjament escolar a la web del Super 3 Un programa especial en què, per primera vegada, “InfoK” i “Ràndom” uneixen forces amb la voluntat d’oferir plegats un espai de sensibilització adreçat a nens i nenes envers l’assetjament a les escoles i a l’entorn educatiu. L’assetjament escolar és un problema que afecta molts infants i joves d’aquest país. Recordeu que totes les persones tenen el dret a ser ben tractades i el deure de tractar bé els altres. |
|
El Programa #aquiproubullying va organitzar una connexió en directe amb alumnat dels Equips per la Convivència i el Jan i el Rikki del grup musical Xiula. Podeu veure el vídeo al canal de YouTube del Departament d’Educació. |
|
Oberta la inscripció als Camps i Entorns d’Aprenentatge.Els Camps d’Aprenentatge (CdA) i Entorns d’aprenentatge (EdA) treballen conjuntament amb els centres educatius promovent l’aprenentatge competencial de l’alumnat a partir d’activitats didàctiques en entorns naturals, socials i culturals singulars de Catalunya. Calendari: Sol·licituds d’inscripció en període ordinari: del 2 al 31 de maig de 2023 Inscripció: el centre educatiu quedarà inscrit, només, si s’ha fet un bon moment 1 en acord entre el centre educatiu i el CdA/EdA i si accepta l’assignació. |
|
Càpsules formatives i itineraris del 3r torn, que finalitzarà el 25 de juny.Tenen per objectiu dur a terme una formació concentrada en un termini curt de temps. Poden ser de 5 hores (Nanokudis), de 10 hores (Kudis) o de 15 hores (Macrokudis). Les càpsules es poden realitzar en format itinerari i certificar 25 h o 30 h. Per inscriure’s a les càpsules cal accedir a Odissea.
|
|
Beques de grau: tu coneixes qui pot necessitar-les. Comparteix-ho!A la Fundació ”la Caixa” convoquem un programa de beques de grau per a estudiants brillants amb pocs recursos. Poden demanar aquestes beques estudiants d’últim curs de batxillerat o cicle formatiu de grau superior que siguin beneficiaris de la dotació fixa per renda de la beca de caràcter general del Ministeri d’Educació i Formació Professional o del Govern del País Basc. La convocatòria està oberta fins al 2 de juny. |
|
La Setmana de la Natura, que dona el seu tret de sortida amb el Dia Internacional de la Diversitat Biològica (22 de maig), finalitza amb el Dia Mundial del Medi Ambient (5 de juny) i inclou el Dia Europeu dels Parcs (24 de maig), servirà un any més per visibilitzar la necessitat d’implicar-nos col·lectivament per fer front a la pèrdua de biodiversitat i a la crisi climàtica.
L’eslògan d’aquest any és “Amb tu, Restaurem la Natura!”, podeu trobar més informació a la web. Com podeu participar?
1. Organitzant una activitat – Data límit per enviar-la: 5 de maig
Com cada any, un cop ens hàgiu enviat l’activitat a través del formulari, us farem arribar els braçalets #setmananatura perquè els pugueu repartir entre els vostres participants.
2. Fent difusió Doneu a conèixer la Setmana Natura prèviament al vostre entorn, per fer-la arribar a tothom qui pugui estar interessat en organitzar o participar a les activitats (contacta amb mitjans locals, parlant amb coneguts, amb les entitats properes, etc.). Sumem mans per la natura! El dia de l’activitat, promociona-la a les xarxes socials amb l’etiqueta #setmananatura, publicant les fotos de les vostres activitats.Durant la Setmana, podeu seguir totes les activitats que es faran a través de les xarxes socials amb el hashtag #setmananatura. També podeu seguir-nos a Facebook, Twitter o Instagra Per qualsevol dubte, o per rebre més informació, podeu escriure a info@setmananatura.cat o trucar al 687749268. |
|
En el marc dels ODS i el Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 el Departament d’Educació ha elaborat el Pla d’adequació al canvi climàtic, amb l’objectiu de guiar les seves actuacions i donar pautes als centres educatius per afrontar els reptes derivats del canvi climàtic, especialment en episodis d’altes temperatures. | |
Qrts:És un espai de compartició de curtmetratges i videoclips recentment activat. Hi ha una selecció de curtmetratges de la xarxa filtrables segons múltiples criteris per utilitzar-los directament a l’aula. Contenen un breu resum i, en alguns casos, també propostes d’explotacions didàctiques experimentades a l’aula . Ara mateix n’hi ha uns 150, però molt aviat n’hi haurà molt més. Enllaç directe al repositori de curtmetratges, aquí. |
|
Dia Internacional dels Museus 2023: Museus, sostenibilitat i benestarUn any més, des del Departament de Cultura de la Generalitat es proposa al conjunt de museus catalans sumar-se a la celebració del Dia Internacional dels Museus 2023, tot organitzant jornades de portes obertes i activitats que segueixin el lema de l’ICOM, que enguany és ‘Museus, sostenibilitat i benestar‘, des de dissabte 13 de maig fins diumenge 21 de maig, en funció de la disponibilitat de cada equipament. La Nit dels Museus se celebrarà dissabte 13 de maig. Podem trobar tota la informació, agenda d’activitats, concurs instagram… en aquest enllaç |
|
Programa Argó – Cursos, tallers i estades d’estiu per a estudiants de secundàriaEl Programa Argó de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UAB té com a objectiu facilitar la transició entre l’educació secundària i la universitat a través de múltiples activitats que afavoreixen l’orientació acadèmica de l’alumnat de secundària (tallers, assessoraments, recerques per aprendre, estades i cursos d’estiu) i l’acostament i col·laboració entre docents de diferents nivells educatius. Estades d’estiu
|
|
Vídeos activitats educació científica a les primeres edats – LAB 0-6En aquesta col·lecció de 20 vídeos curts del Centre de descoberta, recerca i documentació per a l’educació científica a les primeres edats, LAB 0-6, trobareu propostes molt inspiradores i pràctiques. Programa educatiu dirigit a un públic familiar on nens i nenes de fins a 6 anys participen en experiments científics: crear colors, atrapar la llum, fer volar un aparell sense motor, etc. Al final de cada capítol, una científica explica el fenomen de forma pedagògica Aquí teniu el primer dels vídeos: aigua de colors. En aquest enllaç trobareu el llistat de la resta. |
|
Plantilla digital per programar situacions d’aprenentatgeEl company Toni Ortiz del CRP de l’Urgell, va presentar una eina digital per a programar situacions d’aprenentatge. Com es tracta d’un bon recurs, us compartim les plantilles que ja estan elaborades per tal que en feu l’ús que creieu convenient. Plantilla digital per programar una SA d’infantil (cal que us feu una còpia al vostre drive) Plantilla digital per programar una SA de primària(cal que us feu una còpia al vostre drive) Plantilla digital per programar una SA d’ESO (cal que us feu una còpia al vostre drive) Instruccions d’ús:
|
|
8a Edició Concurs Tísner de Creació de Jocs de CatalàAquest curs se celebra la vuitena edició del Concurs Tísner de Creació de Jocs de Català, adreçat als alumnes de 5è i 6è de primària de totes les escoles dels territoris de parla catalana. L’objectiu del certamen és que alumnes, mestres i escoles descobreixin la faceta lúdica i creativa de la llengua catalana creant el seu propi joc. L’acte de lliurament de premis se celebrarà el 27 de maig. |
|
La secció DOCS&TEENS, del festival DOCSBARCELONA, apropa el documental a les aules d’ESO i batxillerat.
A través de la seva sala virtual, es podran organitzar sessions de cinema amb l’alumnat i veure en línia i de manera gratuïta els quatre documentals que es proposen per aquesta edició. La secció presenta una programació destinada a contribuir a sensibilitzar i promoure una consciència crítica sobre les causes que generen desigualtats i conflictes socials, així com a reflexionar sobre nous models socioeconòmics. Es tracta d’històries reals i commovedores que exemplifiquen com sovint les persones són víctimes d’incomprensió, agressions, abusos o injustícies per la seva identitat, gènere, origen, cultura o ideologia. Així mateix, apropen a l’espectador a nous models de gestió econòmica democràtica, social i ètica. Funcionament:
|
|
La Xarxa de competències ha creat l’espai web “Com avançar cap a un informe d’avaluació més qualitatiu?” on hi podreu trobar orientacions per avançar cap a l’elaboració d’informes d’avaluació més qualitatius. En el web també hi trobem un document que dona diferents propostes per fer partícips els i les alumnes en els informes d’avaluació, a part de diversos exemples d’informes qualitatius classificats per etapes i per indicadors. | |
Amb el motiu del centenari del naixement de Joan Oró i Florensa, bioquímic lleidatà, col·laborador amb projectes de la NASA i investigador en estudis del qual han estat claus per entendre l’origen de la vida a la Terra. S’han organitzat a Lleida un seguit d’actes per celebrar el seu centenari.
Entre moltes de les activitats trobem la confecció d’una web anomenada Missió Joan Oró. En aquesta trobareu una recopilació d’activitats dirigides a fomentar les activitats d’indagació científica entre l’alumnat, donant com a resultat un banc de recursos. A més a més, trobareu tota l’actualitat relacionada amb els actes de commemoració del seu naixement. Aquesta web s’ha dut a terme gràcies a un equip de professors dels centres docents lleidatans, coordinats pels Serveis Educatius del Departament d’Educació. |
|
XV Jornada de Programació i Robòtica Educatives (#JPRE23)El dissabte 20 de maig de 2023 es celebrarà la XV Jornada de Programació i Robòtica Educatives (#JPRE23), dedicada a l’intercanvi d’experiències didàctiques on s’empren entorns de programació i de robòtica educatives. Serà en horari de matí i tarda, al Citilab de Cornellà de Llobregat. Per assistir a la jornada heu de formalitzar la inscripció. Per a més informació, consulteu la pàgina de la Jornada Programa. |
|
ODS a l’ARCEls ODS són els 17 objectius de desenvolupament sostenible, inclosos en la resolució “Agenda 2030: transformar el nostre món”, que el setembre de 2015 l’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar, per tal de definir un full de ruta unificat per fer front als reptes globals de la humanitat. Hem seleccionat alguns elements ARC que poden ajudar a inspirar o a fonamentar el treball dels ODS a l’aula. Per trobar-los cal clicar a la pestanya Connexió ODS de l’ARC, afegir com a descriptor “ODS” a la cerca o cercar per “Objetius desenvolupament sostenible”. Clicant aquest enllaç, veureu directament tots els elements que tenen connexió amb els ODS de l’ARC. |
|
Educació per als objectius de desenvolupament sostenible (ODS)El Departament d’Educació ofereix 17 propostes didàctiques d’enfocament globalitzat al voltant de cadascun dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Cadascuna de les propostes va acompanyada amb el vídeo del programa “Objectiu 2030” del Club Super3 que correspon a l’ODS del repte. |
|
Usuaris XTEC. Reactivació del procés de canvi de contrasenyaS’inicia un procés general de reactivació de contrasenyes dels usuaris del domini XTEC. Si no l’heu canviada en els darrers 6 mesos, cal fer-ho abans del 30 de juliol i així evitareu el bloqueig del vostre usuari. |
|
Nou canal de YouTube on trobareu tots els vídeos publicats a la XTEC.
S’ha classificat el contingut en llistes de reproducció associades a les seccions del portal: |
|
Més jocs de picar de mans, en catalàRikki Arjuna, component del grup musical Xiula, ha donat a conèixer, mitjançant les xarxes socials del grup, tres jocs de picar de mans en català, La pirata Renata, Tinc una poció i Dance!. Són tres cançons amb coreografia, de l’estil de Milikituli, En la calle 24 o El conejo de la suerte, cançons amb què tots havíem fet jocs de picar de mans de petits i que, actualment, continuen cantant-se i picant-se als patis de les escoles i a les places i als parcs infantils. La iniciativa va sorgir de Rikki Arjuna i de l’Escola 30 Passos, un centre educatiu públic de La Sagrera, a Barcelona. A partir de lletres pensades i escrites per l’alumnat de l’escola, Arjuna va fer una cançó pilot amb la música de Milikituli. La bona acollida d’aquest joc de picar de mans en català va portar a crear-ne més, ara amb la col·laboració de la coreògrafa Marta Tomasa. De fet, l’ajuda de Tomasa va venir perquè els impulsors de la iniciativa van adonar-se que l’alumnat, acostumat a fer i imitar balls a les xarxes, agraeix coreografies més complexes. Trobem jocs de picar de mans a totes les cultures i tradicions. Els infants comencen a jugar-hi dels 7 als 9 anys, quan ja dominen la llengua i la coordinació del cos. La novetat de la proposta consisteix, a més de fer del català la llengua de les cançons, actualitzar la temàtica de les lletres d’aquestes cançons, fent que una pirata adopti el paper de protagonista o canviant els temes escabrosos o violents que senyorejaven les lletres que tots, petits i grans, cantàvem fins ara, per temes més actuals, sostenibles i no bèl·lics. Per conèixer una mica de més a prop es propostes que ha elaborat Rikki Arjuna, podeu visualitzar el reportatge que el programa Els matins de TV3 hi va dedicar el 14 de febrer del 2023 o llegir la notícia apareguda al suplement Criatures del diari Ara l’1 abril d’aquest mateix any. |
|
I Jornada Canal de Reporters i els ODS
La jornada de periodisme escolar dins del marc del projecte Canal de Reporters pretén posar en relleu la importància de les activitats encaminades a fomentar l’educació mediàtica i el pensament crític. 5 de Maig de 2023 Facultat Ciències de la Comunicació de l’UAB Podeu veure l’article a https://projectes.xtec.cat/ Més informació a la web del Canal de reporters |
|
22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023Des del Museu Marítim de Barcelona, juntament amb la Fundació Barcelona Capital Nàutica, s’organitza el programa educatiu 22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023 que ofereix a docents un recurs per a un aprenentatge basat en situacions i globalitzat, i dona a conèixer a l’alumnat el món de la navegació oceànica i els valors que hi estan associats. Aquesta activitat és gratuïta i va adreçada a l’alumnat de cicle superior de Primària i ESO de tots els centres educatius de Catalunya. Hi haurà una formació per a docents al juliol i l’activitat s’inicia la setmana del 20 de setembre (pdf amb més informació) Si esteu interessats en participar-hi trobareu tota la informació al pdf adjunt, i les inscripcions es poden fer a través de la seva web
|
|
Nextus
És una plataforma educativa que ofereix documentals multiidioma de qualitat que contribueixen a una educació oberta i transversal. Tots els centres públics que es registrin abans del 15 de juliol tindran accés gratuït a Nextus durant tot el curs 23/24. |