Full informatiu N.20 Maig 2023

mSchools Student Awards és un concurs que reconeix la tasca duta a terme per alumnes i docents durant el curs escolar dins el programa mSchools i les seves diferents iniciatives. Recordeu que teniu fins al  8 de maig per inscriure-us a ScratchChallenge i MHM.

Us animem a participar-hi en les diferents modalitats:

  + info                        + info              + info

Concurs Game On de disseny de jocs de taula, les podeu consultar

Bases del concurs.

Les inscripcions al concurs s’han de fer a través D’AQUEST FORMULARI, entre l’1 d’abril i el 10 de juny.

Més informació

 

El passat 18 d’abril va tenir lloc la sessió de difusió del nou programa Erasmus + 2021-2027 organitzada per la Unitat de Projectes Internacionals.

Aquí teniu la sessió:

Altres documents:

 

Curtmetratges per prevenir l’assetjament escolar entre infants i joves

En aquesta web podeu trobar un recull de curtmetratges de la Nati Bergadà per treballar l’assetjament escolar 

 

No callis! Contra el bullying SX3

Des del SX3 ofereix un monogràfic contra l’assetjament escolar a la web del Super 3 

Un programa especial en què, per primera vegada, “InfoK” i “Ràndom” uneixen forces amb la voluntat d’oferir plegats un espai de sensibilització adreçat a nens i nenes envers l’assetjament a les escoles i a l’entorn educatiu.

L’assetjament escolar és un problema que afecta molts infants i joves d’aquest país. Recordeu que totes les persones tenen el dret a ser ben tractades i el deure de tractar bé els altres.

El Programa #aquiproubullying va organitzar una connexió en directe amb alumnat dels Equips per la Convivència i el Jan i el Rikki del grup musical Xiula. Podeu veure el vídeo al canal de YouTube del Departament d’Educació.

Oberta la inscripció als Camps i Entorns d’Aprenentatge.

Els Camps d’Aprenentatge (CdA) i Entorns d’aprenentatge (EdA) treballen conjuntament amb els centres educatius promovent l’aprenentatge competencial de l’alumnat a partir d’activitats didàctiques en entorns naturals, socials i culturals singulars de Catalunya.

Calendari:

Sol·licituds d’inscripció en període ordinari: del 2 al 31 de maig de 2023
Sol·licituds d’inscripció en període extraordinari: de l’1 de juny de 2023 a l’1 de juny de 2024
Assignació de les sol·licituds: del 7 al 29 de juny de 2023
Acceptació de l’assignació: del 30 de juny de 2023 al 12 de juliol de 2024

Inscripció: el centre educatiu quedarà inscrit, només, si s’ha fet un bon moment 1 en acord entre el centre educatiu i el CdA/EdA i si accepta l’assignació.

Inscripcions per al curs 2023-2024

Més informació

dates
Càpsules formatives i itineraris  del 3r  torn, que finalitzarà el 25 de juny.

Tenen per objectiu dur a terme una formació concentrada en un termini curt de temps.

Poden ser de 5 hores (Nanokudis), de 10 hores (Kudis) o de 15 hores (Macrokudis). Les càpsules es poden realitzar en format itinerari i certificar 25 h o 30 h. Per inscriure’s a les càpsules cal accedir a Odissea.

Més informació

 

Beques de grau: tu coneixes qui pot necessitar-les. Comparteix-ho!

A la Fundació ”la Caixa” convoquem un programa de beques de grau per a estudiants brillants amb pocs recursos.

Poden demanar aquestes beques estudiants d’últim curs de batxillerat cicle formatiu de grau superior que siguin beneficiaris de la dotació fixa per renda de la beca de caràcter general del Ministeri d’Educació i Formació Professional o del Govern del País Basc.

La convocatòria està oberta fins al 2 de juny.

Més informació

LSetmana de la Natura, que dona el seu tret de sortida amb el Dia Internacional de la Diversitat Biològica (22 de maig), finalitza amb el Dia Mundial del Medi Ambient (5 de juny) i inclou el Dia Europeu dels Parcs (24 de maig), servirà un any més per visibilitzar la necessitat d’implicar-nos col·lectivament per fer front a la pèrdua de biodiversitat i a la crisi climàtica.

L’eslògan d’aquest any és “Amb tu, Restaurem la Natura!”, podeu trobar més informació a la web.

Com podeu participar?

1. Organitzant una activitat – Data límit per enviar-la: 5 de maig

Com cada any, un cop ens hàgiu enviat l’activitat a través del formulari, us farem arribar els braçalets #setmananatura perquè els pugueu repartir entre els vostres participants.

2. Fent difusió

Doneu a conèixer la Setmana Natura prèviament al vostre entorn, per fer-la arribar a tothom qui pugui estar interessat en organitzar o participar a les activitats (contacta amb mitjans locals, parlant amb coneguts, amb les entitats properes, etc.). Sumem mans per la natura!

El dia de l’activitat, promociona-la a les xarxes socials amb l’etiqueta #setmananatura, publicant les fotos de les vostres activitats.Durant la Setmana, podeu seguir totes les activitats que es faran a través de les xarxes socials amb el hashtag #setmananatura. També podeu seguir-nos a FacebookTwitter Instagram al perfil @SetmanaNatura.

Per qualsevol dubte, o per rebre més informació, podeu escriure a info@setmananatura.cat o trucar al 687749268.

En el marc dels ODS i el Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 el Departament d’Educació ha elaborat el Pla d’adequació al canvi climàtic, amb l’objectiu de guiar les seves actuacions i donar pautes als centres educatius per afrontar els reptes derivats del canvi climàtic, especialment en episodis d’altes temperatures.
Qrts:

És un espai de compartició de curtmetratges i videoclips recentment activat. Hi ha una selecció de curtmetratges de la xarxa filtrables segons múltiples criteris per utilitzar-los directament a l’aula. Contenen un breu resum i, en alguns casos, també propostes d’explotacions didàctiques experimentades a l’aula . Ara mateix n’hi ha uns 150, però molt aviat n’hi haurà molt més.

Enllaç directe al repositori de curtmetratges, aquí.

Dia Internacional dels Museus 2023: Museus, sostenibilitat i benestar

Un any més, des del Departament de Cultura de la Generalitat es proposa al conjunt de museus catalans sumar-se a la celebració del Dia Internacional dels Museus 2023, tot organitzant jornades de portes obertes i activitats que segueixin el lema de l’ICOM, que enguany és ‘Museus, sostenibilitat i benestar‘, des de dissabte 13 de maig fins diumenge 21 de maig, en funció de la disponibilitat de cada equipament.

La Nit dels Museus se celebrarà dissabte 13 de maig.

Podem trobar tota la informació, agenda d’activitats, concurs instagram… en aquest enllaç

Cursos d'estiu UAB adreçats a alumnat de secundària | Institut El Til·ler
Programa Argó – Cursos, tallers i estades d’estiu per a estudiants de secundària

El Programa Argó de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UAB té com a objectiu facilitar la transició entre l’educació secundària i la universitat a través de múltiples activitats que afavoreixen l’orientació acadèmica de l’alumnat de secundària (tallers, assessoraments, recerques per aprendre, estades i cursos d’estiu) i l’acostament i col·laboració entre docents de diferents nivells educatius.

Estades d’estiu
La data d’inscripció finalitza el dia 15 de maig i les estades es realitzaran del 26 de juny al 14 de juliol.
Cursos d’estiu
Adreçats a estudiants de secundària de 3r i de 4t d’ESO, de Batxillerat i de Cicles Formatius, amb l’objectiu d’apropar-los al món universitari d’una manera amena i atractiva, i ajudar-los a la seva orientació acadèmica. Aquests cursos estan impartits per professorat de la UAB expert en diferents disciplines. Com sempre, podran triar-ne de diversos àmbits de coneixement: Biologia, Ciències de la Comunicació, Enginyeria, Matemàtiques, Psicologia, Traducció i Interpretació, Veterinària, entre d’altres.
Tallers d’estiu
Aquesta activitat té com a objectiu aproximar els continguts dels estudis que es realitzen a la Facultat de Dret de la UAB a l’alumnat de secundària de 3r i de 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius d’una manera pràctica i atractiva.

  • Vine a descobrir el debat a la UAB.
  • Vine a descobrir el Dret a la UAB.
  • Vine a fer una simulació parlamentària a la UAB.
Vídeos activitats educació científica a les primeres edats – LAB 0-6

En aquesta col·lecció de 20 vídeos curts del Centre de descoberta, recerca i documentació per a l’educació científica a les primeres edats, LAB 0-6, trobareu propostes molt inspiradores i pràctiques.

Programa educatiu dirigit a un públic familiar on nens i nenes de fins a 6 anys participen en experiments científics: crear colors, atrapar la llum, fer volar un aparell sense motor, etc. Al final de cada capítol, una científica explica el fenomen de forma pedagògica

Aquí teniu el primer dels vídeos: aigua de colors. En aquest enllaç trobareu el llistat de la resta.

Plantilla digital per programar situacions d’aprenentatge

El company Toni Ortiz del CRP de l’Urgell, va presentar una eina digital per a programar situacions d’aprenentatge. Com es tracta d’un bon recurs, us compartim les plantilles que ja estan elaborades per tal que en feu l’ús que creieu convenient.

Plantilla digital per programar una SA d’infantil (cal que us feu una còpia al vostre drive)

Plantilla digital per programar una SA de primària(cal que us feu una còpia al vostre drive)

Plantilla digital per programar una SA d’ESO (cal que us feu una còpia al vostre drive)

Instruccions d’ús:

  1. Clica a l’enllaç corresponent (primària / infantil / ESO)
  2. Un cop dins el fitxer, clica a Fitxer / Fes una còpia (a partir d’aquest moment, el fitxer ja és només teu: pots fer tots els canvis que vulguis, compartir-lo, etc).
  3. Moveu-vos pel fitxer amb els botons de la dreta (el primer cop que cliqueu en un botó us demanarà permís per executar un script: trieu Permet i ja no us ho demanarà més) o bé amb les pestanyes inferiors.
  4. Indiqueu el Cicle / Curs / Eix (o Àrea o Matèria) i tota la part “oficial” que hauríeu de buscar als nous currículums la trobareu en llistes desplegables en les diferents pestanyes.
  5. Quan hagueu acabat, si ho necessiteu, imprimiu tot el “Llibre de treball
8a Edició Concurs Tísner de Creació de Jocs de Català

Aquest curs se celebra la vuitena edició del Concurs Tísner de Creació de Jocs de Català, adreçat als alumnes de 5è i 6è de primària de totes les escoles dels territoris de parla catalana. L’objectiu del certamen és que alumnes, mestres i escoles descobreixin la faceta lúdica i creativa de la llengua catalana creant el seu propi joc. L’acte de lliurament de premis se celebrarà el 27 de maig.

La secció DOCS&TEENS, del festival DOCSBARCELONA, apropa el documental a les aules d’ESO i batxillerat.

A través de la seva sala virtual, es podran organitzar sessions de cinema amb l’alumnat i veure en línia i de manera gratuïta els quatre documentals que es proposen per aquesta edició.

La secció presenta una programació destinada a contribuir a sensibilitzar i promoure una consciència crítica sobre les causes que generen desigualtats i conflictes socials, així com a reflexionar sobre nous models socioeconòmics. Es tracta d’històries reals i commovedores que exemplifiquen com sovint les persones són víctimes d’incomprensió, agressions, abusos o injustícies per la seva identitat, gènere, origen, cultura o ideologia. Així mateix, apropen a l’espectador a nous models de gestió econòmica democràtica, social i ètica.

Funcionament:

  • Del 18 al 28 de maig, la sala virtual Docs&Teens estarà habilitada per poder veure a les aules, gratuïtament i en línia, tota la programació de la secció. En aquesta edició Docs&Teens presenta una programació destinada a intensificar el debat sobre temes actuals i socials. Totes les projeccions presencials van acompanyades d’un col·loqui/dinamització entre l’alumnat i els equips artístics o protagonistes de les pel·lícules i/o persones expertes sobre el tema tractat.
  • Cada escola, institut o centre educatiu interessat a acollir projeccions del Docs&teens a l’aula, haurà d’omplir el Formulari d’inscripció per tal d’obtenir un codi d’accés a la SALA VIRTUAL. El termini d’inscripció i recepció de sol·licituds s’estableix fins al dilluns 8 de maig, a les 15 h.
La Xarxa de competències ha creat l’espai web “Com avançar cap a un informe d’avaluació més qualitatiu?” on hi podreu trobar orientacions per avançar cap a l’elaboració d’informes d’avaluació més qualitatius. En el web també hi trobem un document que dona diferents propostes per fer partícips els i les alumnes en els informes d’avaluació, a part de diversos exemples d’informes qualitatius classificats per etapes i per indicadors.
Amb el motiu del centenari del naixement de Joan Oró i Florensa, bioquímic lleidatà, col·laborador amb projectes de la NASA i investigador en estudis del qual han estat claus per entendre l’origen de la vida a la Terra. S’han organitzat a Lleida un seguit d’actes per celebrar el seu centenari.

Entre moltes de les activitats trobem la confecció d’una web anomenada Missió Joan Oró. En aquesta trobareu una recopilació d’activitats dirigides a fomentar les activitats d’indagació científica entre l’alumnat, donant com a resultat un banc de recursos. A més a més, trobareu tota l’actualitat relacionada amb els actes de commemoració del seu naixement.

Aquesta web s’ha dut a terme gràcies a un equip de professors dels centres docents lleidatans, coordinats pels Serveis Educatius del Departament d’Educació.

XV Jornada de Programació i Robòtica Educatives (#JPRE23)

El dissabte 20 de maig de 2023 es celebrarà la XV Jornada de Programació i Robòtica Educatives (#JPRE23), dedicada a l’intercanvi d’experiències didàctiques on s’empren entorns de programació i de robòtica educatives. Serà en horari de matí i tarda, al Citilab de Cornellà de Llobregat.

Per assistir a la jornada heu de formalitzar la inscripció.

Per a més informació, consulteu la pàgina de la Jornada Programa.

ODS a l’ARC

Els ODS són els 17 objectius de desenvolupament sostenible, inclosos en la resolució “Agenda 2030: transformar el nostre món”, que el setembre de 2015 l’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar, per tal de definir un full de ruta unificat per fer front als reptes globals de la humanitat.
Tot i que són objectius globals, els centres escolars haurien de treballar-los, des de la perspectiva d’un aprenentatge en sentit, ja que els alumnes actuals seran els que hauran d’entomar i afrontar aquests reptes en el futur.
Per treballar els ODS a l’aula, cal treballar el coneixement que fomenti un posicionament raonat i ètic per actuar per a la justícia social i la sostenibilitat del planeta, des d’una acció local amb visió global. Cal que l’alumnat es pregunti: I jo què en penso? Com puc actuar a partir d’ara?

Hem seleccionat alguns elements ARC que poden ajudar a inspirar o a fonamentar el treball dels ODS a l’aula. Per trobar-los cal clicar a la pestanya Connexió ODS de l’ARC, afegir com a descriptor “ODS” a la cerca o cercar per “Objetius desenvolupament sostenible”.

Clicant aquest enllaç, veureu directament tots els elements que tenen connexió amb els ODS de l’ARC.

Educació per als objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

El Departament d’Educació ofereix 17 propostes didàctiques d’enfocament globalitzat al voltant de cadascun dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Cadascuna de les propostes va acompanyada amb el vídeo del programa “Objectiu 2030” del Club Super3 que correspon a l’ODS del repte.

Més informació

Usuaris XTEC. Reactivació del procés de canvi de contrasenya

S’inicia un procés general de reactivació de contrasenyes dels usuaris del domini XTEC.

Si no l’heu canviada en els darrers 6 mesos, cal fer-ho abans del 30 de juliol i així evitareu el bloqueig del vostre usuari.

Més informació.

Nou canal de YouTube on trobareu tots els vídeos publicats a la XTEC.

S’ha classificat el contingut en llistes de reproducció associades a les seccions del portal:

Més jocs de picar de mans, en català

Rikki Arjuna, component del grup musical Xiula, ha donat a conèixer, mitjançant les xarxes socials del grup, tres jocs de picar de mans en català, La pirata RenataTinc una poció i Dance!. Són tres cançons amb coreografia, de l’estil de MilikituliEn la calle 24 o El conejo de la suerte, cançons amb què tots havíem fet jocs de picar de mans de petits i que, actualment, continuen cantant-se i picant-se als patis de les escoles i a les places i als parcs infantils.

La iniciativa va sorgir de Rikki Arjuna i de l’Escola 30 Passos, un centre educatiu públic de La Sagrera, a Barcelona. A partir de lletres pensades i escrites per l’alumnat de l’escola, Arjuna va fer una cançó pilot amb la música de Milikituli. La bona acollida d’aquest joc de picar de mans en català va portar a crear-ne més, ara amb la col·laboració de la coreògrafa Marta Tomasa. De fet, l’ajuda de Tomasa va venir perquè els impulsors de la iniciativa van adonar-se que l’alumnat, acostumat a fer i imitar balls a les xarxes, agraeix coreografies més complexes.

Trobem jocs de picar de mans a totes les cultures i tradicions. Els infants comencen a jugar-hi dels 7 als 9 anys, quan ja dominen la llengua i la coordinació del cos. La novetat de la proposta consisteix, a més de fer del català la llengua de les cançons, actualitzar la temàtica de les lletres d’aquestes cançons, fent que una pirata adopti el paper de protagonista o canviant els temes escabrosos o violents que senyorejaven les lletres que tots, petits i grans, cantàvem fins ara, per temes més actuals, sostenibles i no bèl·lics.

Per conèixer una mica de més a prop es propostes que ha elaborat Rikki Arjuna, podeu visualitzar el reportatge que el programa Els matins de TV3 hi va dedicar el 14 de febrer del 2023 o llegir la notícia apareguda al suplement Criatures del diari Ara l’1 abril d’aquest mateix any.

I Jornada Canal de Reporters i els ODS

La jornada de periodisme escolar dins del marc del projecte Canal de Reporters pretén posar en relleu la importància de les activitats encaminades a fomentar l’educació mediàtica i el pensament crític.

5 de Maig de 2023 Facultat Ciències de la Comunicació de l’UAB

Podeu veure l’article a https://projectes.xtec.cat/digital/noticies/i-jornada-canal-de-reporters-i-els-ods/

Més informació a la web del Canal de reporters

22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023

Des del Museu Marítim de Barcelona, juntament amb la  Fundació Barcelona Capital Nàutica, s’organitza el programa educatiu 22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023 que ofereix a docents un recurs per a un aprenentatge basat en situacions i globalitzat, i dona a conèixer a l’alumnat el món de la navegació oceànica i els valors que hi estan associats. Aquesta activitat és gratuïta i va adreçada a l’alumnat de cicle superior de Primària i ESO de tots els centres educatius de Catalunya.

Hi haurà una formació per a docents al juliol i l’activitat s’inicia la setmana del 20 de setembre (pdf amb més informació)

Si esteu interessats en participar-hi trobareu tota la informació al pdf adjunt, i les inscripcions es poden fer a través de la seva web

 

Nextus

És una plataforma educativa que ofereix documentals multiidioma de qualitat que contribueixen a una educació oberta i transversal.

Tots els centres públics que es registrin abans del 15 de juliol tindran accés gratuït a Nextus durant tot el curs 23/24.

Més informació.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>