11a edició del cicle de converses: Noves referències per repensar l’educació

Posar l’alumne al centre de l’aprenentatge obliga repensar tant el rol del mestre com les activitats que es fan a les aules i als centres, és a dir a iniciar una autèntica transformació al món de l’educació.

En aquesta edició proposem conèixer millor i debatre al voltant d’alguns nous referents que els últims anys estan incidint en la pràctica educativa.

Com en altres edicions es tracta d’ acostar la mirada d’una persona experta en el tema tractat i la del professorat en actiu a les aules.

Conversa 1:
Dijous 1 de febrer, a les 18 h
Educar: emocionar per emancipar.
Ho coordina: Rosa Gil
Iniciem aquest nou cicle de conferències amb la formulació d’algunes preguntes d’alta intensitat: què significa tenir una mirada crítica sobre la realitat educativa? Com podem aconseguir el compromís dels participants en l’acte educatiu? Quines concepcions permetrien apoderar l’alumnat i iniciar una transformació educativa autèntica? Quines connexions i aliances hauríem d’establir entre l’educació i l’emancipació dels aprenents?
Marina Garcés, filòsofa i assagista, professora titular de filosofia a la Universitat de Saragossa.
Carme Oriol i Glòria Pernas, mestres de l’escola pública Joan Maragall de Rubí.

Conversa 2:
Dijous 8 de febrer, a les 18 h
Del currículum normatiu, al currículum experimental: els desafiaments d’aprendre a partir de projectes.
Ho coordina: Albert Díez
A l’educació infantil i primària s’està generalitzant el treball per projectes. Cada dia hi ha més instituts i professorat que hi mostren interès. Sovint es diu que treballar per projectes és un canvi metodològic. Alhora, observem que sota aquest paraigües es produeixen pràctiques educatives força diferents. En què millora l’aprenentatge, a partir dels projectes? Canvien la perspectiva d’aprendre? Es tracta d’un canvi metodològic o és quelcom més profund?
Fernando Hernández, catedràtic del Departament d’Arts Visuals i Disseny de la UB i membre del Grup Perspectiva Educativa dels Projectes de Treball, vinculat a la Universitat de Barcelona.
Maria Balsach, mestra i psicopedagoga. Membre de l’equip “Un enfocament global de l’aprenentatge” de l’ICE de la UAB. Actualment treballa a la unitat de formació permanent de l’ICE de la UAB. Dinamitza “Vídeos per pensar”.
Susanna Solé, directora de l’Institut Montgròs i professora d’anglès. Iniciadora i impulsora de la Xarxa d’Instituts Innovadors de l’ICE de la UAB.

Conversa 3:
Dijous 15 de febrer, a les 18 h
Avaluació: preguntes i reptes
Ho coordina: Begonya Oliveras
Com podem arribar a una qualificació objectiva dels aprenentatges competencials? Com podem promoure que l’alumnat sigui capaç de corregir els errors i superar les dificultats?
Quan cal qualificar i per què? Com pot l’alumnat desenvolupar les capacitats que l’ajuden a ser més competent? En aquesta conversa reflexionarem sobre aquesta i altres preguntes amb
Neus Sanmartí, professora emèrita de la UAB. Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB i membre del grup LIEC-UAB.
Josep Lluís Estanya, professor de l’Institut Estatut de Rubí i membre del grup LIEC-UAB: llenguatge i ensenyament de les ciències.

Lloc de realització: Cosmocaixa, Carrer d’Isaac Newton, 26, Barcelona
Preu: Activitat gratuïta
Es faran gravacions i fotos de totes les sessions.

Inscripcions i més informació en aquest enllaç

Organitza: Institut de Ciències de l’Educació de la UAB

Col·labora: Obra Social de La Caixa